ח"כ אוסנת מארק
ח"כ אוסנת מארקצילום: חזקי ברוך

הוועדה המיוחדת, בראשות ח"כ אוסנת מארק (הליכוד), אישרה היום (רביעי) את התקנות לגביית אגרות מיחידים בהליכי חדלות פירעון, בפני הממונה על הליכים אלו (הכנ"ר) ובפני רשמי ההוצאה לפועל.

בעוד חודש (ב-15.9) תיכנס לתוקף הרפורמה הכוללת בתחום חדלות הפירעון, המחליפה חקיקה מנדטורית בת למעלה מ-80 שנה.

התקנות אושרו בהליך חריג על ידי ועדה מיוחדת שהוקמה רק לצורך כך, כדי לאפשר את גביית חלק מהאגרות לפי החוק החדש – בהליכים בפני הממונה על חדלות פירעון (הכנ"ר) ובהוצאה לפועל.

לגבי הליכים שיתנהלו בפני בימ"ש - הליכי חדלות פירעון של תאגידים, הליכים ליחידים שנפתחים לבקשת נושה, והסדרי חוב, עתידה הממשלה להגיש תיקון לתקנות לאישור ועדת החוקה שתוקם בכנסת הבאה.

לבקשת יושבת ראש הוועדה, ח"כ אוסנת מארק, וחברי הכנסת שנכחו בדיון, אורי מקלב ויעקב אשר, הסכימו נציגי הממשלה לערוך מספר שינויים בתקנות, וביניהם: התקנות נקבעו כהוראת שעה לשנה וחצי (עד ליום 1.3.2021), כדי לאפשר לממשלה להניח בפני הכנסת טיוטת תקנות קבע, שבהן תיבחן האפשרות לקבוע הסדר מקל יותר מבחינת החייבים.

בין היתר ייבחנו ההקלות הבאות: אפשרות לתשלום האגרה בתשלומים; הפחתה בסכומי האגרות בחלק מהמקרים; יצירת מנגנון פטור מתשלום האגרה ועוד.

יו"ר הוועדה, ח"כ אוסנת מארק אמרה כי "המטרה היא שיישאר מספיק כסף למי שנמצא בקצה וכן שהחייב יעלה על דרך המלך. יש פה שרשרת מזון וברגע שהקופה תהיה קטנה הזוכים יקבלו פחות כסף ולכן ה-20% שהולכים לכנ"ר הם בעייתיים. יש אנשים שבאמת במצוקה מאוד גדולה ולא עומדים אפילו בצו תשלומים של 50 שקלים. חייבים לחשוב מחוץ לקופסה ולאפשר לאדם לפחות לחלק את האגרות לתשלומים. גם ברשות המיסים מאפשרים תשלומים לשומה. כך אפשר לשמור על קופת המדינה".

"לא נשתק עכשיו את המערכת ולא ניצור כאוס אך לאחר הבחירות צריך להקים מנגנון לפטורים מאגרה עם קריטריונים ברורים. יש להתחיל כבר עכשיו בשיח שירכז משרד המשפטים עם כלל הגורמים בנוגע לגובה האגרות, אופן מתן הפטור ואפשרות הפריסה לתשלומים", הוסיפה מארק.