לא מכתיבים לצופה איך לחשוב. מהדורת החדשות של כאן 11
לא מכתיבים לצופה איך לחשוב. מהדורת החדשות של כאן 11צילום מסך

בראשית הייתה מבט לחדשות, שהייתה מדורת השבט כי פשוט לא הייתה לה תחרות. ואז הגיעו חדשות 12 וחדשות 13 והותירו אותה הרחק מאחור, לשקוע אט אט אל תהומות הנפטלין של רוממה. ואז הגיע הטוויסט. רשות השידור הפכה לתאגיד כאן, חילופי הדורות קיבלו תאוצה, וחדשות כאן 11 הפכו למרענן הרשמי של מהדורות החדשות.

קשה להיות צרכן קלאסי של מהדורות מרכזיות כשאתה עצמך חי מסביב לחדשות כבר לא מעט שנים. מצד שני זה נותן מדד של איכות. בתאגיד החליטו לעשות צעד נועז ולפני כחצי שנה החתימו את דוריה למפל, שצברה קילומטרז' הגשה משמעותי אך לא במהדורות מרכזיות, לתפקיד המגישה המובילה. הרווח כולו שלנו.

תשכחו מהערות עוקצניות או הפגנת דעות בסגנון פרי-סטייל כמו אצל המתחרים. גם ראיונות מתנהלים כאן באופן שלא נותן הנחות לאיש. בני גנץ לא קיבל שאלות קלות יותר מאלה של בצלאל סמוטריץ'. יש אומנם גם מגישים ופרשנים בכאן 11 שלא מסתירים את דעתם, אבל למפל מנווטת את המהדורה במקצועיות ובחינניות, שהופכות את המוצר כולו לטוב ביותר שמוצג על המסכים בשעה שמונה בערב.

תוסיפו לזה צוות כתבים מגוון מאוד, שאין מגזר שלא מיוצג בו, ועיסוק בנושאים שלעיתים קרובות לא תראו במהדורות אחרות – כי הם אולי לא מועילים לרייטינג, אבל ללא ספק מועילים חברתית. הרי שקיבלתם, בסופו של דבר, את מהדורת החדשות המעניינת ביותר שנוצרה כאן בשנים האחרונות.

דוגמאות לא חסרות. במהדורות האחרות חרדים הם קוריוז. בכאן 11 תראו אותם על המסך לפחות פעם או פעמיים בשבוע בהקשרים חיוביים. השבוע, כשכולם דיברו על סוגיית ההדרה בעפולה, הציגו במהדורה תיאטרון לנשים בלבד שפועל בציבור החרדי. גם היחס להתיישבות ביהודה ושומרון מעט אוהד יותר מערוצים אחרים.

באופן כללי יש תחושה שהמהדורה הזאת ידידותית יותר למשתמש באשר הוא. היא לא מחפשת את הצהוב הרכילותי שיביא את המפרסם בברייק הבא, אלא את האדם שצופה בבית. יש בה את כל מה שטלוויזיה איכותית יודעת לעשות – כתבות מגזין ועומק, חשיפות בלעדיות וצוות שיודע לעורר עניין.

'חדשות הערב', המהדורה המרכזית של כאן 11 (ואגב, גם מהדורת הלילה למי שנשאר ער עד מאוחר), נעימה יותר. זה לא אומר כמובן שלא תתרגזו כשתצפו בה, זה עוד פחות אומר שתזדהו איתה. אבל מבט קל על כל האחרות מגלה שהמוצר הסופי יכול להתקבל טוב גם אצל בני השישים פלוס, שרואים 'מבט' מתוך הרגל ומתפלאים בכל ערב מחדש מדוע חיים יבין עזב את שולחן ההגשה, וגם אצל בני העשרים והשלושים שמחפשים חדשות בגובה העיניים.

אז למה הרייטינג עדיין לא מתקרב לרמות של חדשות 12? קודם כול בגלל הרגלי הצפייה שהתקבעו כאן במשך שנים. שנית, בגלל הסטיגמה שחדשות כאן 11 זה בערך כמו 'מבט' של פעם.

אני מציע לכל הסטיגמטים והמקובעים להשתחרר, לזפזפ ולתת צ'אנס. סביר להניח שלא תתאכזבו. אולי לא תקבלו פרשנויות סטייל ערד ניר ורוני דניאל שיקבעו לכם דרך אילו משקפיים תראו את החדשות. אבל תוכלו לראות, לשמוע ולקבל תמונה יותר מאוזנת מאשר אצל מרבית המתחרים, וגם לראות את המוצר הטלוויזיוני החדשותי הכי טוב שיש היום למסך הקטן להציע.