הנשיא והרמטכ"ל מעניקים את הדרגות למזכיר הצבאי החדש
הנשיא והרמטכ"ל מעניקים את הדרגות למזכיר הצבאי החדשצילום: מארק ניימן, לע"מ

בבית הנשיא התקיים הערב (רביעי) טקס רשמי לרגל כניסתו של אל"מ עלא אבו רוקון לתפקיד המזכיר הצבאי החדש של נשיא המדינה והעלאתו לדרגת תת אלוף.

תת-אלוף עלא אבו רוקון יחליף בתפקידו את תא"ל בועז הרשקוביץ, אשר שירת בתפקיד בשלוש השנים האחרונות.

רוקון שירת בתפקידו האחרון כנספח צבאי בסין, בן 47 תושב עוספיא. את שירותו הצבאי החל לפני 25 שנים כלוחם ומפקד בחטיבת הצנחנים והמשיך בשורה של תפקידי פיקוד באגף המודיעין במשך שנים רבות. בין היתר, פיקד אבו רוקון על בסיס חוות השומר. הוא נשוי ואב לארבעה ילדים, ובעל תואר ד"ר במדעי המזרח התיכון מטעם אוניברסיטת בר אילן.

המזכיר הצבאי בבית הנשיא הוא חוליית הקשר בין בית הנשיא ומערכת הביטחון על כל זרועותיה: הצבא, השב״כ, המוסד, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. הוא אמון על עדכוני הנשיא בתמונת המצב הביטחונית ועל מפגשיו עם גורמי הביטחון המגיעים אל בית הנשיא ובביקוריו של הנשיא בשטח, ביחידות השונות של כל גופי הביטחון.

במהלך האירוע הפתיע המזכיר הצבאי היוצא בועז הרשקוביץ את הנשיא, והזמין לבמה את סמל יוסי שישמן, לוחם בפלס"ר גבעתי, אותו פגש הנשיא בביקורו במכינת "בית אסף" של רונה רמון ז"ל. מאז אותו מפגש מלווה בועז את יוסי.

יוסי גדל בלוד ובגיל 12 התמכר לסמים. בגיל 16 נשפט למאסר בכלא אופק ומשם נשלח לכפר גמילה. למכינה קדם צבאית הוא הגיע בלי לדעת קרוא וכתוב ולא עזב אותה עד שסיים את תהליך שיקומו האישי. לאחר מאמצים רבים, הצליח להתגייס לצה"ל והחל את שירותו בבסיס חוות השומר. את הטירונות סיים בהצטיינות, וכך גם את הטירונות הקרבית שעבר. היום, מפקד יוסי בפלס״ר גבעתי ובקרוב עתיד לצאת לקורס קצינים.

הנשיא התרגש לפגוש את יוסי בשנית, חיבק אותו בחום ואמר לו כי ברור לו שהוא נועד לגדולות ושהוא גאה בו.

אורח מרגש נוסף בטקס היה ניצול השואה אביגדור נוימן, שיצא יחד עם משלחת "עדים במדים" בפיקודו של תא״ל הרשקוביץ אשתקד. בועז שמע על בר המצווה של נוימן שמעולם לא נחגגה בגלל השואה והחליט לתקן את העוול על אדמת פולין, שם ארגנה המשלחת בפיקודו של בועז, בר מצווה מאוחרת לנוימן.

"ברשותכם אני רוצה לדבר קצת על אופטימיות", אמר תא"ל בועז הרשקוביץ בנאום הפרידה שלו. "אני יוצא מפה היום יותר אופטימי ממה שנכנסתי. הייתה לי הזדמנות לראות את התמונה הגדולה, את הטוב ואת הרע, לא הכל מושלם ויש לנו הרבה מה לשפר. אבל בסיכום שאני עושה עם עצמי אני יוצא יותר אופטימי ממה שנכנסתי. כשהגעתי לפה לפני 3 שנים הכרתי רק סוג אחד של לוחמים. אבל פה במשכן הזה יש לוחם מסוג מיוחד (שהוא גם קמ"ן בנפשו). לוחם שנלחם על המאחד והמשותף, לוחם שרואה את החלשים, לוחם שנלחם על צביונה, עתידה וערכיה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית".

תא"ל עלא אבו רוקון הודה לרמטכ״ל והנשיא על האמון אותו קיבל במינוי זה והוסיף, "בימים הספורים האחרונים בהם ביליתי לצד בועז ידידי היקר, הבנתי את רוחב היריעה ועוצמת ההשפעה בתפקיד הנכסף. על אף שיעורי הבית שהכנתי, בזמן הקצר הופתעתי לגלות עד כמה מעורבותו הגדולה ותרומתו היומיומית של מוסד הנשיאות בכלל ונשיאינו הנוכחי בפרט, בבניין כוחם והעצמת רוחם של צה"ל ויתר גופי הביטחון. אני מבטיח לפעול במרץ ויצירתיות להנחלת "התקווה הישראלית" שהתעצבה בשנים האחרונות בדמותך בקרב חיילי ומפקדי צה"ל וכלל גופי הביטחון".

הנשיא נפרד ממזכירו הצבאי בשלוש השנים האחרונות, תא״ל הרשקוביץ, אשר סיים את תפקידו ופורש מצה״ל.

"מההיכרות איתך אני יודע שזכיתי למזכיר צבאי שהוא לא רק לוחם ומפקד אמיץ, גיבור ישראל. אתה באמת מטובי בנינו. מפקד ומחנך. בעל כושר מנהיגות. מחובר בליבו ובנפשו אל עם ישראל ואל החברה הישראלית. אדם שמכיר היטב לא רק את המערכת הצה"לית הצבאית, אלא את כלל המערכות האסטרטגיות הקשורות בה. בועז, כל חייך שירת ביחידות מיוחדות. פיקדת על שלוש מהיחידות המיוחדות ביותר שיש לנו בכוחות הביטחון של מדינת ישראל - 669, שלדג והימ"מ", אמר הנשיא.

הוא פנה להרשקוביץ והוסיף, "לצד העיסוק הצבאי אותו מילאת לעילא ולעילא הבאת לכאן, לבית הנשיא, הכשרות של מפקדים שלמדו על החברה הישראלית ונתנו לנו תקווה ישראלית. הקדשת תשומת לב לשאלות חברתיות מורכבות של צה"ל כצבא העם. ולהטמעת האמונה שצה"ל גם היום הוא לא רק הצבא של כולנו. צה"ל הוא כולנו. למרות העבר המבצעי המפואר, אומרים שליבך נתון לחינוך דווקא. אני מאמין שאין מפקד טוב, שהוא לא גם מחנך טוב ומאחל לך הצלחה".

בסיום דבריו בירך הנשיא את אבו רוקון עם כניסתו לתפקיד ואיחל לו הצלחה רבה בתפקיד. "שירתת בטובות שביחידות. מילאת תפקידים משמעותיים. עסקת בפיקוד ובחינוך. ייצגת את צה"ל ומדינת ישראל מעבר לים. אני יודע שיש לנו על מי לסמוך".