אילהאן עומאר וראשידה טאליב
אילהאן עומאר וראשידה טאליבצילום: רויטרס

שמואל רוזנר, מומחה לארה"ב, מנסה לפרוס בשיחה עם ערוץ 7 את השיקולים העומדים בפני המערכת המדינית בכל הקשור לביקור הפרובוקטיבי של חברות הקונגרס המעודדות BDS, אילהאן עומאר וראשידה טאליב.

"יש שתי אפשרויות: או שנותנים להן להיכנס וסופגים את התוצאות לאורך כמה ימים, שהרי מדובר בביקור שללא ספק מטרתו העיקרית היא לייצר פרובוקציות והד תקשורתי. האפשרות השנייה היא לספוג את המכה ואת הביקורת כאשר אוסרים עליהן להיכנס ואת חוסר שביעות הרצון בצד השמאלי של המפה הפוליטית שיאמר: 'איך יכול להיות שישראל מונעת ממחוקקים אמריקניים להיכנס לתחומה'", אומר רוזנר.

לדבריו, "זו דילמה לא פשוטה וההתלבטות של מקבלי ההחלטות היא קשה ורצינית. בסוף היא תוכרע על פי השאלה עד כמה המסרים שהם קיבלו מצמרת המפלגה הדמוקרטית שהדבר הזה יהיה חמור מאוד, היו בוטים וישירים. נדמה לי שישראל לא רוצה להיכנס לקטטה דרמטית עם המפלגה הדמוקרטית. מצד שני אם מדובר בחוסר שביעות רצון וקטטה קטנה, יכול להיות שעדיף לספוג ביקורת יום או יומיים ולא להתמודד עם שבוע של פרובוקציות".

רוזנר מציין כי הבחירה כאן היא בין אופציות גרועות ממילא. "זו החלטה שקשה לצאת ממנה טוב. שתי חברות הקונגרס שהן מאוד עוינות לישראל, הצליחו להעמיד אותה במבוכה ולייצר סיטואציה שבה ישראל צריכה לבחור בין גרוע ליותר גרוע".

הוא אומר כי ייתכן מאוד שהנשיא טראמפ ביקש מנתניהו שלא לאפשר לשתיים להיכנס לישראל. "יכול להיות שהבית הלבן שיגר מסרים כאלה ואחרים בנושא. בעיני ההחלטה לתת להן להיכנס היא לא החלטה מובנת מאליה. אני חושב שאילו המצב היה הפוך, שהיו שני חברי כנסת ישראלים שמדברים על ארה"ב כפי ששתיהן מדברות על ישראל, סביר להניח שהאמריקנים לא היו מתלבטים ולא היו מאשרים כניסה לתחומם".

"על פניו, מה שחברות הקונגרס האלה אומרות ומתכוונות לעשות, מצדיק החלטה לא להכניס אותן. מצד שני מדובר בחברות קונגרס אמריקניות ובסוג של אמירה שישראל לא בכל מצב מוכנה לתת למחוקק אמריקני להיכנס לתחומה", מסכם רוזנר ומעריך שהדמוקרטים גם לא ירשמו לזכותה של ישראל החלטה להכניס את השתיים לתחומה.