איראן
איראןצילום: ISTOCK

צעד שיביא להגברת המתיחות בין ארה"ב ואיראן? משרד המשפטים האמריקאי הגיש ברגע האחרון בקשה לבית המשפט בגיברלטר שלא לשחרר את מיכלית הנפט "גרייס 1" שנתפסה בחודש שעבר על ידי ספינות הצי האמריקאי, לאחר שלטענת ארה"ב "הפרה את הסנקציות הבינלאומיות בנוגע למשלוחי נפט איראניים".

מיכלית הנפט אמורה היתה להשתחרר חזרה לאיראן בימים הקרובים, לאחר שהתובע הכללי בגיברלטר קבע כי "אין סיבה נוספת להמשיך ולהחזיק בה".

אולם ברגע האחרון לפני שחרורה של המיכלית חזרה לטהרן, פנה משרד המשפטים האמריקאי בבקשה לבית המשפט בגיברלטר למנוע את שחרורה של המיכלית ולהמשיך להחזיק בה, צעד שאם יתקבל עלול לגרום להחרפה דרמטית של המתיחות בין ארה"ב ואיראן.

גורמים בממשל טראמפ אמרו בראיון לעיתון הבריטי "גארדיאן" כי "הבקשה של ממשלה ארה"ב תואמת את המאמצים להרחיב את השפעת הסנקציות הכלכליות על איראן. מעצרה של מיכלית הנפט האיראנית היא משמעותית כי מדובר בייצוא נפט של המשטר האיראני, ועל פי חוות דעתה של ממשלת בריטניה מדובר גם יבוא נפט של משטר אסד.

יש לנו אינטרס לשבש את המהלכים של שתי המדינות האלו, עקב המדיניות שלנו נגד איראן ונגד סוריה".

בית המשפט בגיברלטר ידון היום בבקשה המפתיעה מצד ממשלת ארה"ב, ואם אכן תתקבל ההחלטה שלא לשחרר את מיכלית הנפט האיראנית, צפויה על פי ההערכות תגובה חריפה מצד טהרן.