אילהאן עומאר וראשידה טאליב
אילהאן עומאר וראשידה טאליבצילום: רויטרס

ישראל החליטה למנוע את כניסתן לארץ של שתי חברות הקונגרס האמריקאי, אילהן עומר וראשידה טלאיב, שצפויות לנחות בנתב"ג בסוף השבוע.

השתיים הן מוסלמיות אנטי ישראליות שתומכות בתנועת החרם על ישראל. ההחלטה התקבלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל דעת שר החוץ ישראל כץ, שר הפנים אריה דרעי והשר לעניינים אסטרטגיים גלעד ארדן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל. כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם''.

נתניהו: חברות הקונגרס תכננו לפגוע בישראל

לדברי נתניהו, חברות הקונגרס טלאיב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני.

''רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ"פלסטין" ולא כ"ישראל", ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה.

''תוכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה", סיפר ראש הממשלה. ''כמו כן, הארגון שמממן את הביקור הוא ארגון "מיפתאח", שהוא תומך נלהב ב-BDS ועל אנשיו נמנים כאלה שתמכו בטרור נגד ישראל''.

השר דרעי אמר כי ''מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני BDS הקוראים לחרם נגד ישראל. מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקאי, במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל, אף תוך כדי הביקור''.

השר דרעי הבהיר כי אם תוגש בקשה של טלאיב מטעמים הומניטריים למפגש פרטי עם בני משפחתה בכפוף להתחייבויות המתאימות, הוא ישקול זאת.

שר החוץ ישראל כ״ץ (הליכוד) תמך כאמור בהחלטה לאסור את כניסתן לישראל של חברות הקונגרס המוסלמיות בשל פעילותן נגד ישראל.

"יש למנוע את כניסת שתי חברות הקונגרס האמריקאיות, האנטי-ישראליות, לישראל, וזאת בשל תמיכתן הבוטה בחרם על מדינת ישראל, בטרור נגד ישראל ובזילות השואה", אמר הערב (חמישי) השר כ''ץ.

הוא סיפר כי "תוכנית הביקור שהכינו מכוונת כולה לפרובוקציות ולהסתה נגד מדינת ישראל, ולא ללימוד פועלה של מדינת ישראל. מדינה שמכבדת את כצמה לא מאפשרת למי שחותר תחת קיומה, להיכנס בגבולותיה ולהמשיך בהסתה".

מוקדם יותר אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ישראל תגלה ''חולשה אדירה'' אם תאפשר לחברות הקונגרס המוסלמיות להיכנס לתחומה בסוף השבוע. ''ישראל תגלה חולשה אדירה אם תאפשר לחברות הקונגרס טאליב ועומר לבקר בתחומה", צייץ טראמפ בטוויטר.

הוא תקף את השתיים: "הן שונאות את ישראל ואת עם ישראל, ואין דבר שניתן לומר או לעשות כדי לשנות את דעתן. הן ביזיון''.