אריה דרעי
אריה דרעיצילום: קובי ריכטר/TPS

פרקליט המדינה שי ניצן ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את השר אריה דרעי בעבירות של מרמה והפרת אמונים, עבירות מיסים, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט.

על פי הדיווח בחדשות 13, ניצן העביר לאביחי מנדלבליט את חוות דעתו שבה הוא ממליץ להעמיד לדין את דרעי ובעצם אימץ את המלצת פרקליטות מיסוי וכלכלה.

החלטת היועץ תתקבל רק לאחר הבחירות וגורמים המעורים בתיק הבהירו כי מדובר בכמה פרשיות ובתיק מורכב.

בנובמבר 2018 הודיעה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית שתאפשר להעמיד לדין את שר הפנים ויו"ר ש"ס דרעי בחשד לביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים, עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב למבקר המדינה.

המלצת המשטרה גובשה לאחר חקירה נרחבת שהתנהלה נגד דרעי ונגד אחיו עו"ד שלמה דרעי וחשודים נוספים.

התיק נפתח בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, שבועת שקר בהצהרות רשמיות, עבירות מס, והלבנת הון. החקירה התנהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בצוות חקירה משותף עם רשות המיסים.

ראשיתו של התיק בחקירה סמויה שהחלה בשנת 2015, שהעלתה חשד לכאורה להתנהלות חריגה בחשבונות בנק הקשורים באריה דרעי ובני משפחתו, והצביעה על העברות סכומי כסף משמעותיים מאנשי עסקים למשפחת דרעי, חלקם קודם לחזרתו לפעילות פוליטית וחלקם לאחר שובו לכנסת.

באפריל 2016 החלה חקירה גלויה בפרשה במהלכה בוצעו פעולות חקירה מגוונות, ונחקרו עשרות מעורבים, ובמאי 2017 החל שלב נוסף בחקירה במסגרתו נחקר באזהרה השר דרעי.

החקירה עסקה בהעברות כספיות בסכומים של מאות אלפי שקלים, שהועברו לשר דרעי מאנשי עסקים שונים, במהות התשלומים, טיבם ואופן הדיווח עליהם; בעסקאות למכירת מגרשים בבעלות דרעי בהר שמואל ובגבעת שאול; ברכישת מגרש בספסופה; בהצהרות של השר ליו"ר הכנסת ולמבקר המדינה; בדיווחים חסרים בהצהרות הון לרשויות המס ועוד.

חרף העובדה שהשר דרעי נדרש מפורשות שלא לשוחח עם אחד המעורבים על הסוגיות שנחקרו והוזהר מפני שיבוש ראיות, הוא פנה אליו סמוך לסיום חקירתו ושוחח עמו על תוכן הדברים, ועל עדותו הצפויה במשטרה ורענן את זיכרונו.