סוריה
סוריהצילום: רויטרס

משטר אסד בסוריה פועל במרץ רב כדי להשלים את דחיקת ארגוני המורדים אל מחוץ למדינה, ובשבועות האחרונים מתגברת המתקפה הנרחבת על מחוז אידליב, שבו עדיין שולטים מספר ארגונים סוררים, חלקם ארגוני טרור אסלאמיים וחלקם ארגונים לאומיים חילוניים.

מחוז אידליב נותר במשך זמן רב המחוז האחרון שבו צבא אסד עדיין אינו שולט. בשנים האחרונות החזיר אסד לידיו את השליטה בכל שטחי סוריה בהדרגה, ובכל פעם כאשר המורדים כבר היו על סף תבוסה מרה, הציע להם המשטר הסורי להתפנות מרצון למחוז אידליב, ולהעביר את השליטה במחוזות האחרים לידי כוחות המשטר.

כך הועברו אחרוני הלוחמים לאידליב, וברחבי המחוז נוצרו כיסי התנגדות גדולים למשטר אסד. חלק מאותם חמושים ניצלו את הזמן הרב שעמד לרשותם כדי להימלט מסוריה, אבל רבים אחרים נשארו במטרה להילחם עד טיפת דמם האחרונה, ועל כן המערכה שמנהל צבא אסד כנגד המורדים במחוז קשה במיוחד וצפויה להיות מדממת באופן יוצא דופן.

וכך, אחרי תקופה ארוכה מאוד שבה ירדה מלחמת האזרחים הסורית מסדר היום של התקשורת הבינלאומית, היא שבה ומפציעה בקצב הולך ומתגבר בעמודי החדשות, עם התגברות קצב ההרג המתחולל באזורים שאותם מנסה אסד לכבוש.

אתמול דווח על אם וששת ילדיה שנהרגו בהפצצה. יום קודם לכן נמסר על שמונה ילדים אחרים שנהרגו במחוז אידליב בהפצצה אחרת, ובסך הכללי, כך לפי ארגוני זכויות אדם העוקבים אחר המתחולל באזור, קרוב לאלף בני אדם נהרגו בשלושת החודשים האחרונים במחוז אידליב, רבים מהם אזרחים בלתי מעורבים.

המתקפה של צבא אסד נהנית מגיבוי מלא של רוסיה ואיראן, ומתמיכה אינטנסיבית של כוחות חיזבללה הפועלים לצד חיילי המשטר הסורי. מנגד, המורדים אינם נהנים מתמיכה זרה כלשהי, למעט ארגון 'צבא סוריה החופשית', הנהנה מתמיכה טורקית הולכת ומצטמצמת ומהמיליציה הכורדית הנהנית מתמיכה אמריקאית מוגבלת מאוד.