הרב פרץ
הרב פרץצילום: קובי ריכטר/TPS

שר החינוך הרב רפי פרץ התייחס הבוקר (שני) בנאום שנשא בכנס היערכות למנהלי אגפים ברשויות המקומיות, לסוגיית המשברים בחינוך המיוחד ואיומי השביתה.

"כל עיסוקינו בימים אלו הוא במאמצים לפתור את המשברים שעל הפרק. נפגשתי אתמול בצהריים עם שר האוצר, משה כחלון ובשעות הערב עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ", סיפר הרב פרץ.

לדבריו, "אנחנו עמלים ומקדישים כל מאמץ כדי להביא לפתרון בימים הקרובים. משימתנו לפתוח בצורה חלקה את שנת הלימודים ואני אומר לכם נפתור את המשבר ושנת הלימודים תפתח כסדרה".

עוד הוסיף הרב פרץ, "עם כניסתי לתפקיד הצבתי את הטמעת הערכים כאחת מהמטרות המרכזיות שנקדם במערכת במהלך השנה הקרובה. אני מאמין שמערכת החינוך צריכה לחנך ולטעת ערכים לא פחות ממה שהיא צריכה להכשיר את בוגריה לשוק התעסוקה העתידי. בתוך מציאות דינאמית ומשתנה יש עוגן ברזל שאיתו נצמח לכל אתגר ואלה הם ערכי היסוד שלנו".

אני באמת מאמין שצריך לחנך לאהבת אדם, אהבת הארץ וחיזוק הערכים היהודים והציוניים, למצוינות וערכיות. אני מאמין בחינוך שוויוני ששומר על זהותו הייחודית של כל מגזר ומיעוט בישראל: יהודים, חילונים, דתיים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, צ'רקסים. אני שר החינוך של כל ילדי ישראל", הדגיש הרב פרץ.

בהמשך דבריו ציין הרב פרץ, "על רקע האירועים האחרונים בקיץ האחרון, יש לנו החובה לעצור ולעשות חשבון נפש גדול. האירועים האחרונים הציבו לנו כחברה תמרור אזהרה. היה לי ברור שאני לא ממשיך את סדר היום לפני שנבחן איך נכון להתייחס במערכת לאירועים הללו. אם האירועים האלו היו קורים בשנת הלימודים הייתי עוצר כשר חינוך את כל הלימודים וביום למחרת היינו מדברים על האירועים הללו. איך אנחנו מחזקים שיח חינוכי שמסביר היכן מתחילים ונגמרים גבולות ההתנהלות של כולנו במרחב הציבורי והפרטי. כצעד ראשון, ועוד עבודה רבה לפנינו, הנחתי לפתוח את השנה בשיח על האירועים שהתרחשו".

"השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך (שפ"י) ייתן את הכלים כיצד לקיים את השיח הזה לפי שכבות הגיל –מותאם גיל ומותאם אוכלוסייה. ניתן פוקוס בתחילת השנה ומדריכי שפ"י יתנו מענה גם לאורך כל השנה וייסיעו במידת הצורך בבתי הספר ויתנו תמיכה", הוסיף השר.

בתגובה לדברים מסרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, "אני לא רוצה לקלקל שמחות אבל מודיעה בצורה חד משמעית - אם האוצר לא יענה לדרישות שלנו לא נפתח את שנת הלימודים".

נזכיר כי בשבוע שעבר תקף שר החינוך הרב פרץ את התנהלות משרד האוצר בסוגיית תקצוב החינוך המיוחד, וטען כי על מנת לפתוח את שנת הלימודים בחינוך המיוחד כסדרה נדרשת תוספת תקציבית בסך כחצי מיליארד שקלים.

"משרד האוצר לא יכול לשבת בחיבוק ידיים מול המשבר המתחולל החינוך המיוחד - אלפי תלמידים לא מקבלים את הצרכים להם הם זקוקים", אמר פרץ והוסיף, "מנכ״ל משרדי שמואל אבואב וכל הדרג המקצועי של המשרד עמלים כבר שבועות על מנת למצוא פתרון, אך פתיחת השנה עלולה להשתבש אם התקציב לא יעבור''.

במקביל אתמול הכריזה הסתדרות המורים על סכסוך עבודה בשורה של נושאים נוספים, מול משרדי החינוך והאוצר. התחומים שבהם הוכרז סכסוך העבודה הם: פנסיה, הרפורמה בחינוך המיוחד, מורות נודדות (עובדות הוראה במתי"אות) ומנהלי מרכזי מחוננים.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, טענה, "ישנה פגיעה יום יומית במעמד ובזכויות של עובדות ועובדי ההוראה, דבר שישליך ישירות על טיב החינוך של התלמידות והתלמידים במערכת החינוך. הכרזנו על כמה סכסוכי עבודה בתחומים שבהם המשא ומתן עם משרד החינוך והאוצר הגיע למבוי סתום.

''בכל מקום שבו תהיה פגיעה באנשי החינוך שלנו נפעל. לא נשקוט עד שלא יימצא פתרון לכל הסוגיות", הבטיחה בן דוד.