איטליה
איטליהצילום: אייסטוק

הקואליציה המלאכותית באיטליה מתפרקת בקול רעש גדול, וראש הממשלה ג'וזפה קונטה הגיב אתמול בהתפטרות מהתפקיד.

תוצאות הבחירות שהתקיימו באיטליה לפני כשנה, העניקו את הנצחון למפלגות הימין, אך העניקו לשתי המפלגות המובילות שיעור תמיכה זהה, מה שיצר ויכוח גדול לגבי השאלה מי ירכיב את הממשלה.

לאחר תקופה של שיתוק פוליטי ממושך באיטליה, הגיעו הצדדים להסכמה, לפיה ימונה אדם שלישי שאינו גורם פוליטי לתפקיד ראש הממשלה, ואילו שני מנהיגי המפלגות הגדולות יהיו סגניו. הבולט מביניהם היה מתיאו סלביני שהתמנה לתפקיד שר הפנים, ורבים טענו כי הוא זה שמנהיג את הממשלה ואת המדינה כולה, למרות שאינו מחזיק באופן רשמי בתואר ראש הממשלה.

בתקופה האחרונה בחר סלביני לפרוש מהשותפות הקואליציונית, לטענתו משום שהרגיש שכוח ההשפעה שלו אינו מספיק לצורך ביצוע הרפורמות שהוא מעוניין לקדם בתחומים שונים. מתנגדיו הפוליטיים טענו כי סלביני מנצל את העובדה שהתמיכה הציבורית בו התחזקה מאז הבחירות, ולכן הוא מבקש לפזר את הפרלמנט ולגשת לבחירות חדשות שמהן הוא מצפה לצאת עם כח חזק יותר, שיהפוך אותו למנהיג הבלתי מעורער של איטליה.

אתמול התכנס הסנאט האיטלקי לישיבת חירום, למרות פגרת הקיץ, ובמהלך הישיבה נשא ראש הממשלה קונטה את נאום ההתפטרות שלו, בעוד מתיאו סלביני יושב מימינו כסגן ראש הממשלה.

"סלביני מעוניין בבחירות", אמר קונטה, "ובגלל זה הוא פירק את השותפות הקואליציונית. הוא קיבל את ההחלטה הזאת מתוך מניעים אישיים, ומתוך התעלמות מוחלטת ממה שצריך לעשות לטובתה של המדינה ולטובת העם. מה שמנחה את סלביני אלו האינטרסים שלו, החלטותיו מאיימות על איטליה כולה".