רפי פרץ
רפי פרץצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר החינוך הרב רפי פרץ פועל בימים אלה כדי למנות מנכ"ל חדש למועצה להשכלה גבוהה, למרות שמינויים כאלה אינם נהוגים בממשלת מעבר.

לדברי גורמים המקורבים לנושא הרב פרץ קיבל חוות דעת מיוחד מהיועץ המשפטי לממשלה הקובעת כי באופן חריג ניתן לפתוח בהליך המינוי לתפקיד מנכ"ל המל"ג, לאחר שמתניהו אנגלמן שהחזיק בתפקיד בשנים האחרונות, מונה כמבקר המדינה.

אחת הסיבות שבגללן התנעת הליך המינוי מתאפשרת היא העובדה שאנגלמן עזב את תפקידו בטרם הוכרז על הבחירות החדשות. סיבה נוספת היא החשש שהותרת המל"ג ללא מנכ"ל עד למינוי השר הבא, עלולה להשאיר את המועצה ללא מנכ"ל בפועל במשך תשעה עד עשרה חודשים והדבר עלול לפגוע בתפקודה.

השאלה שנותרה פתוחה היא מי יהיו חברים בועדת המינויים, שלפי שעה עדיין לא הוקמה. לשרי החינוך, מימין ומשמאל, היה עניין תמיד לבחור ועדת מינויים שמצד אחד תיתן את הזוית המקצועית הטובה ביותר, אבל במקביל גם תביא מועמד שתואם לרוח השר.

במקרה הזה שני חברים בוועדה ידועים מראש. פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר הועדה לתקצוב ותכנון (הות"ת) וסגן יו"ר המל"ג פרופ' אדו פרלמן.

אלא שיש מי שחוששים שאליהם יתלוו נציגים נוספים מאחד מהגופים, הות"ת או המל"ג שעלולים להמליץ על מועמד שאינו מזוהה לא רק עם השר - המשמש כיו"ר המל"ג, אלא גם עם הרוח שהוא מבקש להנחיל במשרד.

כמה מחברי הות"ת והמל"ג לא התלהבו, בלשון המעטה, מהקמת הפקולטה לרפואה באריאל, שאושרה בשלהי כהונתו של נפתלי בנט. פרופ' אדו פרלמן הוא אחד מהם. חבר או שניים נוספים שחושבים כמוהו לועדת מינוי מנכ"ל המל"ג, יכולה לסמן שרוח המפקד לא תשרה על הגוף.

במל"ג עוקבים בימים האחרונים, מאז התקבלה החלטת היועמ"ש, אחרי הצעדים להרכבת ועדת המינויים. ביודעם שהמנכ"ל הקודם ביטא היטב את רוח השר, תוהים כעת האם גם המינוי הבא יפעל באופן דומה.

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה כי הם אינם מכירים חוות דעת של היועמ"ש בנושא.

"אישור כאמור לא מוכר לנו", ציין הדובר.