כניסת שופטי העליון לדיון בפסילת ''עוצמה-יהודית''

בית המשפט העליון דן הבוקר (חמישי) בבקשה לפסול את חברי ''עוצמה יהודית'' ולמנוע מהמפלגה להתמודד לכנסת ה-22.

בהמשך ידונו תשעה משופטי העליון בבקשה לפסול את הרשימה המשותפת. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תומך בפסילתם של בנצי גופשטיין וברוך מרזל, ובאישור התמודדותו של בן איתמר בן גביר.

סתיו שפיר, מועמדת 'המחנה הדמוקרטי', אמרה כי ''לחבורה הגזענית של עוצמה יהודית - איתמר בן גביר, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין - אין מקום בהיכל הדמוקרטיה הישראלית. מי שחותר תחת הדמוקרטיה לא יקבל את הזכות לעשות זאת מבפנים״.

עו"ד אורלי ארז לחובסקי המייצגת בדיון את המרכז הרפורמי, אמרה לשופטים: "בפעם הקודמת הבאנו 20 ראיות נגד בן גביר. כעת אנו מביאים 50 ראיות. בן גביר מנסה להסוות את האידאולוגיה הגזענית שלו. מדובר בתחפושת".

''הבאנו 70 ראיות נגד מרזל", אמרה ארז לחובסקי. ''רובן אחרי שנת 2015. מרזל הפעם בניגוד לפעם הקודמת ב-2015, לא התנצל ולא חזר בו אלא נתן תירוצים שונים שיש לדחות כגון שהוא לא שולט בשפה האנגלית או שזו פליטת פה''.

בן גביר אמר לשופטים: ''היו לי שיחות לאחרונה עם מרזל ואמרתי לו 'מה שהיה לא יהיה', והוא הבין זאת. לא תהיה אצלנו גזענות. לא יהיה יחס קולקטיבי לערבים. גם בראיונות של מרזל באנגלית צריך להדגיש את זה. מרזל לא נקי מטעויות וכשל בלשונו ואמר זו בלשונו''.

מרזל הסביר לשופטים את שלל ההתבטאויות נגד ערבים שנמצאו בדף הפייסבוק שלו: ''אני יהודי ללא מחשב ולגבי הפייסבוק שלי אני לא נכנס אליו. כתבו שם דברים לא בסדר וביקשתי להוריד''.

''עבודת המחקר שנעשתה עליי כוללת אלפי מקורות. בסך הכל הדברים שהביאו פה וחלקם אני לא מאמין בהם וחלקם נאמרו בהיסח הדעת. אני נהנה מעשיית החסד והכנסת אורחים בחברון וטוב לי, קראו לי ברגע האחרון לכנסת. אני מבין את המעבר למגרש הזה ושבו צריך להיזהר.

''גם בחברון יש לי קשרים עם ערבים שלא חושבים כמו החמאס. מי שפועל נגד מדינת ישראל וצה"ל הוא אויב. כשבן גביר עבר איתי על החומרים הזדעזעתי מהדברים שאמרתי, חלקם בצחוק. אני לא חושב שכל הערבים אותו דבר, יש רעים ויש רעים יותר ויש כאלה שאפשר לחיות איתם''.

השופט פוגלמן שאל את מרזל מה עמדתו על השכרת דירות לערבים. מרזל: ''לי אין דירות להשכרה. אני בעד שכולם יכולים לגור בכל מקום אבל היום אנחנו לא יכולים לגור באום אל פחם. לשמאל מותר להגיד שליהודים אסור לגור ביהודה ושומרון ולנו אסור להגיד הפוך''.

ח"כ קארין אלהרר המייצגת את רשימת כחול לבן בדיון אמרה כי "זו שעת חירום במאבק על זהותה היהודית והדמוקרטית של מדינת ישראל. הגענו למצב אבסורדי שבו ממשיכי דרכו של הרב כהנא מנסים להיכנס ולהשחית את הכנסת עם דעותיהם החשוכות מבפנים - ובמקום להוקיע אותם, כפי שעשה ראש הממשלה לשעבר שמיר, נתניהו דוחף אותם פנימה בכל הכח. הכל למען החסינות.

''לא ייתכן שניתן להסתה ולגזענות לקבל מקום של כבוד בבית הנבחרים, המוסד שאליו נושאים עיניהם אזרחי ישראל. לא נאפשר לגופשטיין, מרזל ובן גביר להפוך לפניה של המדינה", הוסיפה אלהרר.