סמוטריץ' מציג: מהפכת תחבורה ביו"ש

משרד התחבורה בניצוחו של השר סמוטריץ' מקדם מהפכה בתחומי התחבורה ביו"ש: משלימים פערים של חבל ארץ שהופלה לרעה שנים רבות.

שמעון כהן , כ"א באב תשע"ט | עודכן: 07:53

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
צילום: קובי ריכטר / TPS

במסגרת הצגת תכניותיה של מפלגת 'ימינה' לגבי עתיד ההתיישבות ביהודה ושומרון בשנים הקרובות הציג שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' יעדים תעבורתיים ותחבורתיים שיהפכו את האזורים הללו נגישים הרבה יותר להגדלת היקפי הבנייה בהם.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו אתו על פרטיה של התכנית שכבר החלה נרקמת במשרד התחבורה וגם על המתקפות להן זוכה באחרונה כמעט כל התבטאות שלו, ובאשר לפיתוח התעבורתי ביהודה ושומרון הוא מבהיר כי אולי בניגוד למה שנדמה "זו סוגיה שיש בה הרבה פחות רגישות מדיניות. זה רק עניין של החלטה".

"צריך לזכור שבעשרים שנים האחרונות יו"ש הופלתה לרעה בצורה קיצונית ביחס לחלקים האחרים של הארץ. מי שנוסע ברחבי הארץ בעשור האחרון רואה מהפכה יוצאת מגדר הרגיל של כבישים, מחלפים ומסילות רכבת, ותנופת הפיתוח הזו לצערנו הרב דילגה על יהודה ושומרון.

''משרד התחבורה אמר שזו עבודה של משרד הביטחון האחראי על יו"ש, משרד הביטחון עסק באיום האיראני ולא היה לו זמן קשב כסף וחשק להתייחס ליהודה ושומרון, ולמעשה מאז ראשית שנות התשעים וסלילת הכבישים העוקפים של הסכמי אוסלו כמעט ולא נסללו כבישים חדשים.

''פה ושם מרחו קצת זפת על הכבישים. במקביל ברוך ה' היקף האוכלוסייה גדל בצורה דרמטית וגם האוכלוסייה הערבית שהכבישים נפתחו גם בפניהם, והתוצאה היא שהנשואה בכבישים ביהודה ושומרון חסרת פרופורציה ליכולת הקיבולת וכל הנוסעים מרגישים את זה".

מוסיף השר סמוטריץ' ומספר כי בדיקה מקצועית שבחנה את הנתונים גילתה כי אם המציאות הנוכחית תישאר הרי שבכביש 60 בעוד מספר שנים לא ניתן יהיה לנסוע במהירות שתעלה על ארבעים קמ"ש. "זה לא נורמלי ואי אפשר לנהל כך חיים נורמליים, בעיקר כשרוצים לפתח את ההתיישבות ולהביא עוד חצי מיליון יהודים ליהודה ושומרון. חייבים לפרוס רשת תחבורתית מתקדמת".

כאן יורד השר לפרטי התכנית כאשר הצירים המרכזיים שדרוש בהם שדרוג ופיתוח הם ציר 60 וציר 90 החוצים את הארץ לאורכה, זה בשומרון וביהודה וזה לאורך בקעת הירדן, "וכמובן צירי הרוחב החוצים ובראשם כביש 5 וכביש 55 המתוכנן מאזור כפר סבא עד קדומים והחלק המערבי שלו מתחיל בביצוע כבר כעת. בקרוב ניכנס לעבודה לכל אורכו".

על כביש 5 הנמשך כיום עד אריאל אומר סמוטריץ' כי יש להאריך אותו עד צומת תפוח והלאה למעלה אפרים ובקעת הירדן. "זה לא דבר שקורה ביום אחד. זה דבר שעולה הרבה מאוד כסף ולוקח הרבה מאוד זמן, אבל זה חייב להיכנס לתכניות העבודה המסודרות של משרד התחבורה שעובד בדרך כלל בתכניות חומש ועד עכשיו יהודה ושומרון לא היו חלק מתכניות החומש, ולכן ממילא לא תוכננו ולא בוצעו עבודות, וכאשר כבר כן בוצעו עבודות בכבישים זה היה חלק מתקציבים קואליציוניים".

"תכנית החומש הקודמת במשרד התחבורה הייתה על סכום של מאתיים מיליארד שקלים לחמש שנים ויהודה ושומרון בכלל לא שם. כשאנחנו כמפלגה דאגנו לכמה מאות מיליוני שקלים לכבישים אז באה סתיו שפיר ואמרה בציניות ובדמגוגיה שאנחנו לוקחים כסף מהפיות הרעבים בשדרות. זו שיטה נלוזה של ניסיונות לסכסך אוכלוסיות אחת בשנייה".

"אני לא רוצה טובות ולא רוצה צדקה ולא כסף מיוחד. יש תקציב שנועד לתחבורה במדינת ישראל ויהודה ושומרון הם חלק ממדינת ישראל ומשרד התחבורה מוביל תכנית אב על ידי הגוף שנקרא 'צוות אב לתחבורה' שלומד את יהודה ושומרון ומכין תכנית אב אסטרטגית ליהודה ושומרון שאמורה להיות מוצגת עוד לפני הבחירות לסבב הערות ראשון. בהתאם לתכנית הזו נקבע סדרי עדיפויות. נשאר סכום של מאתיים וחמישים מיליון שקלים לקידומי זמינות, כלומר לתכנון, הסטת תשתיות, הפקעות, דברים שנדרשים כדי שהביצוע של הכבישים יהיה זמין ויוכל להתכנס לתכנית החומש הבאה.

''בעזרת ה' בשנה הבאה, שנת 2020 זו התכנית שבה מכינים את החומש הבא והשאיפה היא לעשות את כל עבודות ההכנה כדי שכמה פרויקטים יהיו בשלים כדי להיכנס לתכנית החומש הבאה".

"זה אתגר גדול", אומר סמוטריץ' ומזכיר את תכניתו לחבירה של יהודה ושומרון גם לתשתיות הרכבת של גוש דן דרך אריאל ועד מרחב תפוח. "הרכבת הקלה בגוש דן כבר בביצוע. הולכת להצטרף לכך רשת מטרו תת קרקעי כמו בלונדון ובמקומות נוספים בעולם, ואנחנו רוצים לחבר את הרכבת הזו".

בדבריו מתאר סמוטריץ' את העתיד בו כבישים מרכזיים ביהודה ושומרון מוארים ורחבים מתחברים לרשת הרכבות, "זו מהפכה גדולה והגיע הזמן שהיא תקרה. זה מאוחר, אחרי הרבה שנים של הזנחה וקיפוח, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא"

לדבריו אלה הוא מוסיף ומבהיר כי אינו רוצה להישמע כפוליטיקאי המפזר הבטחות לפני בחירות שכן "זה תהליך ארוך שלוקח הרבה זמן והרבה מאוד כסף. יהיו עוד מאבקים מול משרד האוצר, אבל אני אומר מידיעה שמרבית הכבישים הללו יעמדו וידורגו במקום מאוד גבוה לפי הקריטריונים המקצועיים של המשרד. הכבישים הללו יקבלו את העדיפות אבל זה לא במקום המשך השקעה בחלקי הארץ האחרים, אבל יהודה ושומרון הופלו לרעה במשך הרבה מאוד שנים ואת הפער הזה צריך להשלים".

ומה על המתקפות הפוליטיות שהוא צפוי לספוג? הזכרנו לשר סמוטריץ' את תשדיר הבחירות משנות השמונים או התשעים בו ישב חיים רמון ליד אחד הכבישים ביהודה ושומרון וכאשר שום כלי רכב לא עבר הראה את הפקקים במרכז הארץ כעדות לבזבוז שבהשקעת הכספים בכבישי יו"ש.

"מאז הרבה מאוד מים זרמו ומתיישבים רבים הגיעו ליהודה ושומרון. מי שנוסע בכבישי יהודה ושומרון כבר עומד בפקקים כמו כל אזרח אחר במדינת ישראל ועל זה צריך לשמוח ולברך ועכשיו צריך לטפל בפקקים האלה כמו בכל מקום אחר בארץ באמצעות הרחבת תשתיות ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית, נתיבי תחבורה ציבורית. נפעיל את אותם הקריטריונים ואת אותן תכניות עבודה ואותם פרופילים של השקעה תקציבית כמו בכל מקום אחר במדינת ישראל גם ביהודה ושומרון. זה מתבקש. אני לא נרתע מדמגוגים שעושים פוליטיקה על הגב של אזרחי ישראל".

"תושבי יהודה ושומרון לא רק שהם לא יקרים יותר למדינת ישראל אלא שהם זולים יותר. לבנות בית ספר ביהודה ושומרון עולה רבע ממה שעולה לבנות את אותו בית ספר בתל אביב. הקרקע יותר זולה וכנראה שגם כוח העבודה הרבה יותר זול. אנחנו משלימים פערים של הרבה שנות קיפוח וחוסר השקעה".

לקראת תום השיחה אתו נשאל השר סמוטריץ' כיצד הוא מסביר את המציאות בה בשבועות האחרונים כמעט כל התבטאות שלו הופכת לעילה למתקפה אישית עליו. "כנראה שאני מצליח לקבוע סדר יום. יש דברים שהרבה אנשים חושבים אבל מפחדים לומר. זה מפחיד אנשים מסוימים. אני לא חושב שזה צריך להפחיד. מותר ואפשר לנהל שיח. חשוב לומר דבר אחד, אף אחד לא יקבע מה מותר ומה אסור לומר במדינת ישראל.

''נמשיך לשאת בגאון את הערכים ואת האמונות וההשקפות שלנו ביחס לכל סוגיה וסוגיה שעומדת לדיון במרחב הציבורי במדינת ישראל, בגאון, בגאווה, בשמחה, בחיוך באופטימיות מתוך רצון לקרב אבל מתוך עמידה עיקשת על האמת".