קאסם סולימאני (משמאל)
קאסם סולימאני (משמאל)REUTERS

איראן, באמצעות חיזבאללה וזרועות נוספות מאיימת בנקמה חריפה בעקבות פעילות חיל האוויר שהביאה לסיכול פיגוע שיועד להתבצע באמצעות רחפנים.

יוני בן מנחם, פרשן לענייני ערבים וחוקר במכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מסביר כיצד המצב נראה מנקודת מבט איראנית.

"אני חושב שהזעם הוא אותנטי ואמיתי מצד איראן ושלוחותיה, החל מחיזבאללה וכלה בחמאס. ישראל הנחיתה מכת מנע רצינית מאוד שפגעה ביוקרה של איראן וגם בכבוד האישי של קאסם סולימני שפיקד על כל המבצע הזה שתוכנן כדי לפגוע בישראל. זו השפלה וכישלון של קאסם סולימאני וגם של מי ששלח אותו המנהיג העליון עלי חמינאי", מסביר בן מנחם בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, "זה נתפס שישראל ביזתה את איראן. כל מדינות המפרץ אמנם לא מגיבות רשמית אבל צוהלות מהמהלך הזה. יש כאן ניצחון קטן מאוד וזמני של ישראל ביחד עם המחנה הסוני שבראשו עומדת סעודיה, על המחנה השיעי שבראשו עומדת איראן".

האם ישראל צריכה כעת להיות בכוננות מוגברת? בן מנחם חושב שהתשובה חיובית. "מה שראינו - ונחזיר את זה לפרופורציות הנכונות - סיכול לפיגוע שאיראן תכננה כנקמה על התקיפות הישראליות בעיראק ובסוריה. צריך לקחת ברצינות מאוד גדולה את האיומים של חיזבאללה ואיראן. צריך להשאיר את מערכות כיפת ברזל פרושות מצפון ועד דרום. יש לאיראנים כמה דרכי פעולה והם בטוח יגיבו, השאלה היא רק מתי והיכן".

הוא מציין כי אפשרויות התגובה מגוונות. "הם יכולים שוב לנסות ולהגיב באמצעות החדרת רחפני תקיפה לשטח ישראל, הם יכולים לשגר טילים ורקטות באמצעות המיליציות שנמצאות בשטח סוריה ועיראק, והם יכולים גם להגיב ברמת הגולן עצמה. בנוסף, הם יכולים להפעיל את חמאס והג'יהאד האיסלאמי שישגרו רקטות בעזה ולבצע פיגועים נגד יעדים יהודיים וישראליים בחו"ל, כל מה שכבר ראינו מהם".

"הכבוד האיראני נפגע - וזו רק שאלה של זמן מתי יבוא ניסיון תגובה", מסכם בן מנחם.