רחפנים ואיומים
רחפנים ואיומיםצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בעקבות סיכול פיגוע הרחפנים בצפון על ידי מטוסי חיל אוויר שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם יוסי גופר, סמנכ"ל בחברת 'אורד' המשווקת פיתוח טכנולוגי ישראלי לאיתור, השתלטות ויירוט רחפנים הנמכר ברחבי בעולם.

"איום הרחפנים הוא לא חדש. אנחנו מדברים עליו כבר הרבה זמן בפן האזרחי ובפן הביטחוני", אומר גופר ומסביר כי עיקר החשש הביטחוני נובע משילוב בין גודלם הקטן של הרחפנים לבין היכולות הטכנולוגיות שניתן להעמיס עליהם.

גודלם של הרחפנים הופך אותם נגישים לכל כיס ומשום כך הם מהווים איום נגיש. "היכולות שלהם לשאת מטען, לצלם, להקליט ופעולות שיכולות להיות חיוביות בשימוש אזרחי, בשימוש ביטחוני הם יכולים להיות מאוד מסוכנים ולגרום להרבה מאוד נזק".

"יש קושי לזהות אותם בגלל הגודל הפיזי שלהם. ממרחק של 200-400 מטר קשה לזהות אותם וצריך ציוד שיאפשר לדעת על קיומם ולפגוע בהם", אומר גופר המספר על המערכת שאותה פיתחו ב'אורד' ובה יכולת לזהות את החרפנים ולוודא שהם קיימים באמצעות מכ"מ עד מרחק של חמישה קילומטר, "מהרגע שהמכ"ם עלה עליהם ויודע שהם קיימים יש מצלמה אלקטרואופטית שנותנת למפעיל תמונה של המטרה, ואז כשהמטרה מגיעה לאזור המוגן אפשר להפיל את הרחפן על ידי שיבוש התקשורת בינו לבין המפעיל שלו, וכך להשתלט עליו ולהנחית אותו בצורה מבוקרת באזור מוגן".

"ההנחתה המבוקרת חשובה משתי סיבות. סיבה אחת היא שכך לא נגרם נזק מחומר נפץ אם יש עליו חומר נפץ, ואם נאסף מודיעין אפשר להביא אותו אלינו ולדעת מה נאסף", אומר גופר המציין כי יש רחפנים שמקבלים משימה ויכולים לטוס אל הנקודה, לבצע את המשימה ואז לחזור חזרה למקום המוצא, 'הומינג'. "חלק מהדברים שאנחנו עושים במערכות שיבוש כאלה זה למנוע ממנו לחזור חזרה ומנחיתים אותו אצלנו עם כל מה שהוא אסף".

המערכת הישראלית הזו מגיע כבר בעיקר לשדות תעופה ברחבי העולם אבל גם לצבאות וגופים ביטחוניים. גופר מזכיר בדבריו את סגירתו לא פעם של נתב"ג בעקבות חשש מרחפנים, חשש שבמקרים הללו התברר כרחפן של נערים אך עלול היה להיות כלי בידי גורמים עוינים.

לפי שעה צה"ל עדיין אינו עושה שימוש בטכנולוגיות הישראליות בשל הרגולציה שטרם הוסדרה סופית לקראת פרסום מכרז לחברות העוסקות בתחום. "כרגע זה עדיין לא קורה פה. כנראה שעדיין מחכים. היו גופים שונים שהתעסקו בזה. הוקם גוף שיתכלל את כל העבודה מול כל הגופים בארץ ואנחנו מחכים מוצא פיו".

בדבריו מזכיר גופר כי האיום אינו רק בנושאי ביטחון אלא גם בתחומי ההברחות לבתי סוהר, איומים על מתקנים אסטרטגיים כשדות תעופה ומקומות עם ריכוזי קהל גדול. "יש מערכות טובות לתעשייה הישראלית, לא רק לנו, גם לרפא"ל. אני מבקש שיתנו לנו ולאחרים הזדמנות להראות מה אנחנו יודעים לעשות בתחום הזה".