מחסור בתאי שירותים נגישים במוסדות חינוך

בדיקת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות העלתה כי ילדים עם מוגבלויות נתקלים במחסומים פיזיים המקשים עליהם להתנייד בבתי ספר.

ערוץ 7 , כ"ו באב תשע"ט

כיסא גלגלים
כיסא גלגלים
צילום: ISTOCK

269,400 תלמידים בישראל מוכרים כתלמידים בחינוך המיוחד, ואלו מהווים 11% מכלל התלמידים במערכת החינוך.

בקרב ילדים אלו, 57% משולבים פרטנית במערכת החינוך הרגילה, 24% בכיתות מיוחדות בבתי ספר רגילים ו– 19% לומדים במסגרות של החינוך המיוחד.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בדקה את מצב הנגישות במוסדות החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים תש"ף.

נגישות כללית

לפי החוק והתקנות, כל בעלים של מוסד חינוך היה אמור לדאוג להשלים בהדרגה עד מאי 2019 נגישות בסיסית שכוללת התקנת פיר מעלית, דרכי גישה ובתי שימוש נגישים בבניין המרכזי של בית הספר. החל משנת 2018 נערכו בקרות בנוגע להסדרת רכיבי נגישות אלו. מבדיקת הנציבות שנערכה ב-120 מוסדות חינוך, נמצא כי-70% טרם הונגשו בעת הבדיקה. האכיפה מול מוסדות אלו והרשויות המקומיות הרלוונטיות נמשכת.

נגישות פרטנית

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה) נכנסו לתוקף לפני שנה באוגוסט 2018, והן עוסקות בהתאמות הנגישות להן זכאים תלמידים עם מוגבלות הלומדים במערכת החינוך והורי תלמידים שהם אנשים עם מוגבלות.

בשנים האחרונות טיפלה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ב–300 פניות שבהם מבקשים ההורים את התערבות הנציבות מול הבעלים של מוסד החינוך, לרוב רשויות מקומיות על מנת לקדם הנגשת בית הספר. 81 מתוכן הוגשו במהלך שנת הלימודים החולפת.

כיום מטפלת נציבות שוויון זכויות ב-21 תלונות על היעדר נגישות פרטנית, מתוכם 19 עבור תלמידים ו–2 עבור הורים לתלמידים. בין ההנגשות שלגביהם היו תלונות, 43% עוסקות בנגישות פיסית, 24% בנגישות למוגבלות שמיעה ו-10% התקבלו בנוגע למוגבלות ראיה.

מבדיקת הנציבות עולה כי תלמידים רבים אינם זוכים למימוש זכויותיהם להנגשה פרטנית ומגיעים למערכת החינוך לעיתים במשך שנים כאשר אינם זוכים להתאמות הנדרשות:

  • לילדים עם מוגבלות אין גישה למקומות רבים בבית הספר (כגון ספריות, מעבדות, אולמות וכו') ובשל כך מוצאים עצמם לעיתים נשארים לבד בכיתה בעת ששאר הכיתה בפעילות
  • כיתה אקוסטית אינה מותקנת בזמן
  • אין עבורם תאי שירותים נגישים
  • אינם יכולים להתנייד ברחבי בית הספר באופן עצמאי ומכובד

היערכות רשויות מקומיות

הרשויות המקומיות נדרשות לפרסם באתר האינטרנט שלהן מידע בנוגע לזכויות להנגשה פרטנית במוסדות החינוך ולאפשרות להירשם 15 חודשים לפני תחילת הלימודים. מבדיקה שערכה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לקראת תחילת שנת הלימודים עולה, כי מתוך 236 אתרי אינטרנט של רשויות, המידע נמצא ב– 18 מהן בלבד. הרשויות שכן פרסמו באתר האינטרנט שלהן ויש לציין אותן לטובה בנושא זה: תל אביב, הרצליה, רחובות, נהריה, מעלה אדומים , כפר סבא, יקנעם עילית, מעלה אדומים, מגדל העמק, יבנה, חולון, ביתר עילית, מודיעין עילית, אשדוד, אום אל פאחם, אלעד, קרני שומרון וקדימה צורן.

הסרת חסמים לשילוב

חסמים שונים מונעים את השילוב המיטבי של ילדים עם מוגבלות בחינוך הרגיל. בשל חשיבות השילוב, נציבות שוויון זכויות מבצעת פעולות לקידום מדיניות ולהסרת החסמים לשילוב, עורכת הדרכות וכנסים לגורמי מקצוע ולגורמים במערכת החינוך בנושא, פועלת בנושא הסדרת נושא ההסעות לבית הספר והטמעת מדדים לשילוב במערכת החינוך, ופועלת מול מכללות למורים להכנסת תכנים של שילוב בכלל התכניות להכשרת מורים. פעילות נוספת מתמקדת בצמצום הפערים בתחום המענים הפארא-רפואיים בין המרכז לפריפריה ובקידום נושא הסייעות גם בצהרונים וקייטנות.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "שילובם של ילדים עם מוגבלות במערכת החינוך הרגילה חשובה מאין כמוה, וזו זכות יסוד ראשונית לכל הורה וילד לבחור היכן ילמדו. יתרה מכך, הלימודים המשותפים תורמים רבות הן לילד עם המוגבלות והן לשאר חברי הכיתה ובית הספר ויוצרים חברה מכילה לכולם. בדיוק בשל חשיבות זו קבע המחוקק חובת הנגשה של בית הספר ופעילויותיו לתלמידים עם מוגבלות כמו גם להורים עם מוגבלות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אשר אמונה על יישום חוק זה מטפלת מדי שנה בעשרות פניות של ילדים אשר בית הספר לא הונגש עבורם ולא ניתנו להם ההתאמות הנדרשות על פי התקנות. נמשיך לפעול כך שכל ילד עם מוגבלות יוכל ללמוד בבית ספר מונגש ומתאים לצרכיו לאורך כל תקופת שהייתו במערכת החינוך".