חינוך. אילוסטרציה
חינוך. אילוסטרציהצילום: iStock

בפרק זה אירחנו את אברום תומר. אברום הוא חוקר בפורום קהלת בתחום מדיניות החינוך, ממייסדי "הדור הבא – הורים למען בחירה בחינוך" וכותב בכתב העת "השילוח".

השיחה נסובה סביב מאמרו "יצירתיות בחלל החינוכי" שפורסם בגיליון ה-14 של השילוח. במאמרו מבקר תומר את הגישה הפרוגרסיבית בחינוך, שהפכה לדומיננטית ומחלחלת אט אט גם לחינוך הציבורי בישראל.

לשיטתו, עיקרי השיטה ששמה את "הילד במרכז" לא הביאה לתוצאות מרשימות. החינוך ליצירתיות, שהתיימר לשחרר את החניך מהמוסכמות החברתיות ולאפשר לו לבטא את פנימיותו באופן טבעי, משמש בשנים האחרונות בעיקר כמנגנון הכשרה לקריירת הייטק מכניסה בלבד. "את מקום הידע והמסורת התרבותית החליפו תועלתנות כלכלית וריקנות ערכית" כדבריו.

לתומר יש עמדה ברורה על הכיוון שאליה צריכה לשאוף מערכת החינוך בישראל. "על החינוך להעניק לתלמידים עוגן רוחני ותרבותי שיספק להם יציבות, המשכיות ותחושה של משמעות".

בהמשך לחששות מהטרנד של טיפוח הרצונות המידיים אצל התלמיד הוא אומר: "אם הייתי מקים בית ספר, הייתי קודם כל מנתק אותם מהמכשירים ומהסחרור שקורה מסביב. חינוך נבנה ונקנה לאט תוך כדי מאמץ והפנמה. אנחנו מפתחים דור עם בעיית קשב במובן העמוק של המושג".

גם על מערכת החינוך בישראל לא חוסך תומר את שבטו. "החינוך החילוני ברובו המכריע מונע מהצעירים יכולת אוריינית ביהדות, בעוד שהחינוך הדתי כמעט לא חושף את חניכיו לאוצרות תרבות שאינם נכללים בארון הספרים היהודי".

על המשמעות: פודקאסט 'על המשמעות' עוסק ברעיונות ובהוגים שמעצבים את פני החברה.

מטרת הפודקאסט היא ליצור דיון מעמיק בנוגע לסוגיות הבוערות ביותר בחיינו. אנו מעוניינים לברר את ההיקף הראוי של חירות הפרט, המהווה הישג ייחודי לתרבות המערב, הישג שקשור באחריות אישית ומעורבות אזרחית.

הפודקאסט עוסק בין היתר במשמעות המסורת היהודית לחיינו המודרניים, היהודים ושמרנות ליברלית, ונושאים אקטואליים בישראל ובעולם – עתיד המשפחה, עתיד מדינת הרווחה, ביטחון, לאומיות, מסורת וחופש בפילוסופיה, בתיאולוגיה ובספרות המערב, דת ומדינה, משבר אירופה המודרנית, רוח הקפיטליזם הדמוקרטי, משילות, משפט ודמוקרטיה, אקטיביזם שיפוטי, המזרח התיכון, תרבות האיסלאם ועוד.

עריכת הסאונד באדיבות רועי סלמון, מהנדס סאונד

להאזנה ישירה לחצו כאן