ירושלים
ירושליםצילום: ISTOCK

יוקר המחייה בישראל, המתבטא בעיקר במחירי הדירות, לא פסח על ירושלים, שמשפחות צעירות רבות לא מצליחות לרכוש בה יחידות דיור. מה הסיבות לכך, וחשוב יותר - מה הפתרונות שעומדים בפני תושביה הצעירים של עיר הבירה? לשם כך שוחחנו עם שניים שנחשבים למומחים בתחום הבנייה במשך שנים ארוכות.

”בשנים האחרונות אין בשורה מבחינת דיור לזוגות צעירים ומשפחות צעירות. העתודות האמיתיות למשפחות צעירות במחירים שפויים נמצאות גם במזרח העיר וגם במערבה", אומר עו"ד יאיר גבאי העומד בראש פורום 'ירושלים רבתי' בליכוד ושימש בעבר כחבר במועצת העיר ירושלים במשך עשור.

יאיר גבאי יו"ר פורום ירושלים רבתי
יאיר גבאי יו"ר פורום ירושלים רבתיצילום: באדיבות המצולם

אף שיש מי שתולים את האשמה בקיפאון בממשל האמריקני הקודם, גבאי סבור שמדובר בתירוץ שניתן לקבלו בצורה חלקית בלבד. ”התכניות נתקעו בשני המקומות הללו במשך שנים רבות, ולא בגלל גזירת גורל. אפשר לומר שבמזרח העיר היה לנו חסם במשך שנים ארוכות בגלל ממשל אובמה, אך במערב העיר לא הייתה שום מניעה לבנות”. הנגזרת של ההאטה בבנייה היא ”מחסור אדיר בדירות בירושלים, שנוצר במשך שנים וגרם לעליית מחירים בגזרת המשפחות הצעירות”.

בעשור האחרון ניתנים בכל שנה היתרי בנייה בירושלים ל-3,000 יחידות דיור במגזר היהודי ובין 1,000 ל - 1,500 במגזר הערבי. גבאי מספק ניתוח קודר לעתיד העיר. ”חשוב להבין שירושלים הולכת לקטסטרופה דמוגרפית. יש רוב יהודי בעיר משנת 1885, ובקצב הזה ב-2035 יהיה שוויון בין המגזר היהודי לערבי, ובהמשך נאבד את הרוב היהודי. לאבד את הרוב היהודי בדורנו, ואני לא רוצה להשתמש במילים דרמטיות, יהיה לא פחות מבכייה לדורות ובגידה בחזון שיבת ציון".

עוד אומר גבאי כי "אם תכנית המתאר הנוכחית לא תתוקן, היא תערער ותמחוק את הרוב היהודי בירושלים". לדבריו, בתקופה שבה כיהן כחבר מועצת העיר וכחבר בוועדות התכנון והבנייה, המצב היה שונה לחלוטין. "תכנית המתאר החדשה בירושלים מגדירה היכן יוקמו שכונות עבור המגזר הערבי. בתקופת כהונתי בוועדה המחוזית והמקומית לתכנון ובנייה בירושלים, בין 2003 ל-2013 ניהלנו מאבק מאוד חריף נגד תכנית המתאר והצלחנו לקבוע תנאים מסוימים למימוש הקמת השכונות במגזר הערבי, שהן מעבר לגידול הטבעי של אוכלוסייה זו בירושלים. התנאים שקבענו מנעו את הקמת השכונות הללו עד היום. יש כרגע יוזמה שצפויה לעקוף את התנאים הללו, כך שהמדינה בעצמה תממן ותבצע תכנון מפורט של השכונות ותאשר אותן במוסדות התכנון, וזו לדעתי יוזמה גרועה".

שמעון ברון, סמנכ"ל שיווק ומכירות, הבונה שורת מיזמי דיור בסביבת ירושלים, סבור שישנה סיבה נוספת למחירי הדירות הגבוהים בבירה. "ירושלים זו עיר מאוד מבוקשת. נכנסים לעיר הרבה מאוד תיירים ואנשים מחו”ל, שיש להם הון רב והם יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירות. כך בכל מיני אזורים, כמו הר חומה ושכונות אברכי מרכז הרב, המחירים מאוד גבוהים. אמנם יש גם בנייה בעיר, אך יש מצוקת קרקעות, ושחרור קרקעות לבנייה זה תהליך ארוך מאוד".

שמעון ברון סמנ"ל שיווק ומכירות באבני דרך
שמעון ברון סמנ"ל שיווק ומכירות באבני דרךצילום: באדיבות המצולם

אז מה הוא מציע לעשות? לא להתעקש על רכישה או בנייה דווקא בירושלים. "אנחנו מציעים ללכת לאלטרנטיבות שיש בפריפריה הקרובה לעיר. אנחנו, למשל, בונים בבית אל. שם, במקום לרכוש דירת 80 מ”ר עם שלושה חדרים, ניתן לרכוש דירת חמישה חדרים בת 130 מ”ר ועוד יישאר לרוכשים עודף”.

ברון גם מדגיש כי לחששות של חלק ממחפשי הדירות להעתיק את מקום מגוריהם לפריפריה בדמות יישובי יהודה ושומרון, יש פחות ופחות על מה להתבסס. ”בהנחה שתנופת פיתוח התשתיות והתחבורה באזור תימשך, כפי שבאמת קורה בשנים האחרונות, זה יהפוך את האזורים הללו לעוד יותר אטרקטיביים”.

גבאי דווקא לא מסכים בנוגע לחלקם של רוכשי הדירות מחו"ל בעליית מחירי הדיור. "אי אפשר להטיל את האשמה רק על תושבי חו”ל, מכיוון שהם לא קונים דירות במזרח העיר ובמערבה, אלא מרכזים את הרכישות שלהם בעיקר במרכז העיר”.

הפתרון שהוא מציע כדי להביא לירידת מחירים מתחלק לשניים: הקלת הליך בניית יחידות דיור חדשות, וכתוצאה מכך גם הגדלת מספר היתרי הבנייה בכל שנה. ”אני, כעו"ד פרטי שמייצג לקוחות במוסדות התכנון והבנייה, רואה את המכשולים הגדולים שיש בפני כל מי שרוצה לבנות בירושלים, ובמיוחד במזרח העיר. ישנם כל מיני גורמים שבעיקר מפריעים בתכנוני הבנייה, ומדינת ישראל צריכה להסדיר את הנושא הזה כדי שההליך יהיה הרבה יותר פשוט. מעבר לזה, צריך לפחות להכפיל את כמות היתרי הבנייה ואז תהיה לכך השפעה דרמטית על השוק, על כמות הדירות שייבנו וכמובן גם על המחירים שיהפכו לאט לאט להיות שפויים נוחים יותר".

ברון, כאמור, פחות מאמין ביכולת לשנות את מציאות כמות הדירות שיש לירושלים להציע למשפחות הצעירות, ומכוון יותר לצורך של אותן משפחות לחפש אלטרנטיבות מחוץ לבירה. "בעיניי, במקום שמשפחות עם ילדים ייאלצו להצטופף בדירות קטנות ויקרות בירושלים, הן יכולות לחיות בצורה מרווחת יותר תמורת מחיר זול יותר, ועדיין להישאר יחסית קרובות לעיר. לשנות את כוח השוק זה מאוד קשה.

למי שיש זמן ואורך רוח יכול לפנות לאופציית רכישת דירה במסגרת פינוי-בינוי, אך חשוב להדגיש שגם בפריפריות בירושלים, כמו למשל הר קריית יובל, המחירים אמנם יחסית זולים - אך עדיין לא זולים כלל. 3.1 מיליון שקלים לדירה כזאת, זה מחיר לא זול, ותמורת מחיר כזה אתה יכול לקבל ביישובים הסמוכים דירה הרבה יותר גדולה ומרווחת.

”חשוב גם לציין שיישוב כמו בית אל הוא כבר מפותח, ויש בו את כל מה שמשפחה צעירה צריכה, מגנים, בתי ספר וישיבות וכלה במרכזי קניות ופנאי. כך ניתן להמשיך לעבוד בירושלים, אך לגור במקום שעונה יותר על הצרכים של משפחה צעירה עם כמה ילדים”