הרב ד"ר חנן יצחקי
הרב ד"ר חנן יצחקיצילום: באדיבות המצולם

המושג "מיניות בריאה" נכנס יותר ויותר למערכת החינוך, ובכלל זה גם לחינוך הממלכתי דתי.

הדבר נובע ממחקרים, וגם מתחושות, שהשיח של בני הנוער מאוד מבולבל ולוקה בחוסר ידע ובחוסר הכנה ביחס להתבגרות המינית, דימוי הגוף, היחסים בין שני המינים, הזהות המינית, היחס לקהילת הלהט"ב ועוד.

ההתמקדות בנושא "מיניות בריאה" לא רק שמפספסת את העיקר, אלא גם מחנכת, לדעתי, למיניות לא בריאה.

בנושא זה, ההתמקדות בחינוך הדתי לאורך שנים הייתה ב"חינוך לחיי משפחה". שימו לב להבדל במינוח, שמבטא גם הבדל גדול במוקד העניין.

כשאני מחנך לחיי משפחה- אני קודם כל אומר שזה האידיאל מבחינתי: המשפחה, וצריך לחנך אליו, לשאוף אליו. כשאני מדבר על "מיניות בריאה" אני בעצם משדר לילדים שהמיניות היא העיקר, ובתנאי שתשמור על הבריאות (הגופנית וגם הנפשית). חשוב להדגיש שהמיניות איננה העיקר, היא רק חלק, וחלק קטן מהחיים המלאים שנקראים המשפחה.

בחינוך שנותן לגיטימציה ליחסי מין גם בגילאי התיכון, יש מקום (חשוב) למונח הזה, ולחינוך אליו. אך חינוך שכולו מכוון לקדושת חיי המשפחה, החינוך הוא הרבה מעבר לזה: חינוך לשיח מכבד ואוהב בין בני הזוג, שאיפות רוחניות שהזוג רוצה להגיע אליהן והדרך להגשמת אותן השאיפות, חינוך לכבוד הדדי בתוך המשפחה בין הורים לילדים ואצל ההורים בינם לבין עצמם, חינוך לויתור בזוגיות, אחריות משותפת על הבית ועל חינוך הילדים, וכן, גם מיניות בריאה: כיצד מדברים עם הילדים על התבגרות גופנית ומינית, כיצד שומרים על יחס הגון ומכבד בין הבנים לבנות, זהות מינית בגיל ההתבגרות ועוד.

ישנם גם במגזר הדתי כאלו שמגיעים ליחסים בגיל ההתבגרות, אך המטרה שלנו היא לא לחנך לעניין זה, אלא להקמת משפחות שההבנה הבסיסית היא שהיחסים הראויים הם במסגרת קדושת המשפחה. ("הרי את מקודשת לי…").

כן, יחסי אישות הם עניין קדוש שבין האיש והאישה, ולכך אנו מחנכים. לא ליחסי מין "בריאים" אלא ליחסים "קדושים".

אם נחנך לפי המונח "מיניות בריאה", הרי שהדיבור, המחשבה והעיסוק של בני הנוער יהיו סביב המיניות. אם נחנך לקדושת חיי המשפחה, עולם המושגים שלהם יהיה של "קדושה" ושל "משפחה".

ושוב, המסרים של דימוי הגוף, היחסים בין שני המינים, הזהות המינית וכיו"ב הם חשובים מאוד. אך אסור להשאיר זאת רק במסגרת הזו, כי היא מאוד מצמצמת את המושג הרחב של קדושת המשפחה, וגם מורה את הדרך לעיסוק בענייני "מיניות" , אך עדיף וגם כדאי לחנך ל"קדושה".