טיול: ארץ כרמי זית

ממרומי הר כמון, נפרסים בקעות הגלילים. מצפון, בקעת בית הכרם- במרכזה העיר כרמיאל, מדרום בקעת בית נטופה, בקעת סחנין ומאגר אשכול. שביל המים הנראה למרחוק כעין שביל אספלט, נגלה למתבונן מקרוב כמוביל המים הארצי.

אשכולות הענבים מניבות פרי עסיסי בתקופה זו של השנה. הזית, כשמו של האזור, ניבט במרחבי האזור מכל פינה. מיצפים, ישובי הר ואנשי מעשה פרוסים בכל השטח.

בין רועי העיזים ועצי הזית, ניתן למצוא בתי בד, פינות מרגוע,אתרים ייחודיים, קולינריה נפלאה ופסיפס אנושי מרתק. חממת תיירות ב"ארץ כרמי זית".

דרך התנ"ך אל הטבע

במרומי הר כמון שבגליל התחתון, בפתח הישוב מכמנים( אפילו כאן רב הנסתר על הנגלה) הוקם גן אקולוגי המשחזר כפר חקלאי מתקופת התנ"ך.

הנוף המרהיב הנשקף מהמקום ומזג האוויר הנוח הביאו להקמת אתר ייחודי המשלב אירוח ועשייה משותפת עם האורחים. ילדים ומבוגרים ירגישו כאן היטב. לשבת בצל התאנה שחנטה פגיה וחלב פריה מניב צוף עסיסי, לגבן, לרדות דבש ולקיים פעולות תנכ"יות. במרכזו של הגן נבנה חאן אבן ייחודי משוחזר ברוח ימי קדם. חלונות קמורים מהם נשקף נוף גלילי מדהים, רצפה מרופדת שטיחים וכריות ותאורה המשתלבת במקום. בשילוב סדנאות ניתן לבלות במקום כמה שעות. 04-9881337, 052-2476768

פסגת הר כמון

נסיעה קצרה ואנו בפסגת הר כמון. פשוט לעמוד על פסגת ההר סמוך לבית הספר הבדואי במקום( לא מה שאתם חושבים(מבנה מודרני, חצר משחקים),ולהביט אל הנוף. מי שעיתותיו בידיו יכול לרכב על אופניים(שהבאתם מהבית) במסלול שהוכשר לכך בכניסה לכמון, או ללכת ברגל מרחק של כשעה וחצי על שביל מסומן וברור העוטף את פסגת ההר.

נחל צלמון

יורדים מפסגת ההר את כביש עכו – צפת ( בקעת בית הכרם), פונים לכיוון הישוב ערבה ואחרי מספר קלומטרים אנו בכניסה למסלול הליכה רטוב וגלילי בנחל צלמון. הנחל הוא אחד הנחלים הגדולים ביותר שנשפכים לכינרת ממערב וראשיתו בסמוך למושב שפר, בגליל העליון. המסלול המוצא כאן הינו באחד הקטעים המתונים והנוחים של אפיקו ולכן מתאים לכל המשפחה. אורך המסלול כשלושה קילומטר ומסלולו אורכי.

בעבר זרם הנחל בקביעות, אך כיום, כאשר רוב המעיינות שלאורכו מובלים בצינורות, רוב אפיקו מתייבש במהלך הקיץ ומסיבה זו מומלץ לטייל באזור בעונות הסתיו( ההולכת וקרבה) החורף והאביב.

הטיול מתחיל במגרש החניה ממנו נרד בשביל המסומן בצבע כחול אל האפיק. בקטע זה אמנם זורם הנחל בתוואי מתון יחסית, אך בשל מיקומו בין הר כמון להר חוזה הנישאים, דפנותיו תלולות למדי. בעת הליכה בערוץ הנחל ניתן להבחין בעצי פרי עתיקים מאד (ביניהם שקדים, רימונים, לימונים ואחרים). לצדם של עצי הפרי גם עצי חורש ארצישראלי - אלונים, אלות וצמחיית נחלים - ערבות ואפילו חורשה נאה של צפצפות תמירות. במורד הדרך נתקל בגוש גדול של סוף, קנים וצמחי מים אחרים.

לאורך המסלול בריכות רדודות בהן ניתן לטבול ולכן מומלץ להצטייד אף בנעלי הליכה למים ובגדי ים.

לאורך ערוץ הנחל ומעט מעליו פזורים מבני טחנות קמח חרבים למחצה מבנים אלו בנויים אבן ובחלקם קשתות וארובות מוזרות. אם נתבונן בהם מלמעלה נראה כי אל חלקם צמודים עדיין חלקים הרוסים של תעלות שבעבר הובילו מים. לכל אחד ואחד מהמיבנים הובלו מים שהוטו מאפיק הנחל באמה, תוך שמירה על שיפוע קטן ככל האפשר. בנקודה מסוימת נותבו המים אל ארובה שאפשרה להם ליפול באופן אנכי. אנרגית המים הנופלים היא שהניעה את מנגנון הטחינה - אבן ריחיים מסתובבת, המחוברת בהינע אל הגלגל המסתובב מכוח המים היושבת על אבן ריחיים תחתונה, שאינה נעה. כיום הטחנות אינן בשימוש עוד.

עם ההגעה אל טחנת הקמח האחרונה (והגדולה ביותר) ממשיכים עוד קצת במורד הנחל עד לנקודת היציאה במרחק של כשני ק"מ על ציר הכביש.

בית הבד באבטליון

מרחק נסיעה קצר ואנו בבית הבד ביושב אבטליון. פרץ. בעל המקום יסביר לכם על ייצור השמן הגלילי, על תעשיית הזית , סוגי השמן ( אנו בארץ השמן) ואפילו על ההבדל בין הזית הסורי לזה הישראלי. בימים אלו החלו להגיש שם בימי שישי ברנץ' משובח לצד סיור במקום. 04- 6789521

דרך יפהפייה העוברת בין יערות הגליל, תוביל אותנו לישוב ידפת. מדי פעם נפתחת הדרך לנופים עוצרי נשימה. עכשיו, כשהכל מסביב ירוק עז ופורח, המראות מרהיבים במיוחד.

אנו בדרכנו ליער הקופים.

יער הקופים בידפת, הינו בית גידול טבעי לחיות בר, בו משתדלים להגיע לשילוב הרמוני של בעלי החיים אלו עם אלו מחד, ויצירת תנאים בהם יכול האדם לצפות בחיות בסביבתן הטבעית, מאידך.

שמו של המקום "יער הקופים" ניתן לו בשל האטרקציה העיקרית במקום והיא שני סוגי הקופים החיים בו - קופי הסנאי הקטנים והחמודים, וקופי המקק הגדולים יותר. הקופים מוחזקים בתנאי גידול הקרובים ככל האפשר לתנאי סביבתם הטבעית. בחיק הטבע , בלא שהם מוחזקים בכלוב ובסוגר כל שהוא מטיילים להם הקופים להנאתם, אוכלים מכף ידו של כל מטייל ויודעים ל"הרביץ" קפיצה בזמן הנכון. עולל ומבוגר, צעיר וזקן ימצאו במקום הנאה מרובה. לשבת מאחורי העץ, כאשר טיפות מים יורדות ממעל, לצפות לקוף ואחרי כמה שניות הציפייה משתלמת. קוף סנאי אחד מתוך 22 החיים במקום ירד ממרומי העץ, היישר לכף היד המושטת. אם ובנה התלוי לה על גבה , ירדו אף הם בזהירות אחרי שיחושו בבטחה בסביבה. הנאה מושלמת מכל רגע . ביער, מצויות גם חיות בר שונות כמו יעלים, אלפקות, תוכים ועופות מים, חיות בית ועוד. תיבת נח בזעיר אנפין.

מכיון שמטרתו העיקרית של יער הקופים היא שמירה על האיזון העדין שבין תנאי מחיה טבעיים ומקום תיירותי, יש לביקור במקום כללים וחוקים שנועדו לשמור על איזון זה ולהגן על בעלי החיים, תוך יצירת תחושה נינוחה של המבקרים. פתוח משעה 9. טל.04-9801265

יער הקופים
יער הקופיםצילום: ארץ כרמי זית

סבון ושוקולד

בישוב קורנית ממוקם מפעל לייצור סבונים טבע הגליל. לא צריך לתאם. מגיעים ומבקשים הסבר קצר על סוד הסבונים, על מרקחת הסבון ועוד.04-9999632

סדנת ניירות
סדנת ניירותצילום:קובי פינקלר

חדרי בריחה סוד הקקאו

באזור תעשייה קיבוץ לוטם בתוך חנות בוטיק לשוקולד המיוצר בעבודת יד, שני חדרי בריחה המאפשרים משחק של עד 12 משתתפים במקביל. עלילת חדר הבריחה מתרחשת בסטודיו-גלריה של נינה, ציירת מוכשרת, שלה אובססיה לשוקולד, לקקאו ולעתיקות שבט המאיה. המשימה היא למצוא את המרכיב הסודי של השוקולד בתוך פסל שגנבה ולהיחלץ מהחדר. משך הפעילות כשעה ובסיומה מתענגים על מטעמי השוקולד מעשי ידיה של לי ארביב, שוקולטיירית ויוצרת בשוקולד. מתאים לכל המשפחה. לפרטים נוספים: לי ארביב- 054-8154416

סוד הקקאו
סוד הקקאוצילום: קובי פינקלר

זוחרקים

בתוך גן עדן (פראי) בשכניה, בלב משגב נמצא מרכז המבקרים והוא מסוג המקומות שחייבים לבקר. אם זה כדי ללמוד על זנים נכחדים, או כדי להתמודד עם פחדים מהילדות, למשל - להישאר בחדר אחד ביחד עם נחשי ענק, או כדי להכיר את הבעלים, החוקר, המדען והחולם הראשי, יעקב בן מרדכי. חוויה אמיתית. לפרטים נוספים: יעל נאמן 0502971962

זוחרקים
זוחרקיםצילום: ארץ כרמי זית

אמא, אני רוצה מילקי - מרכז המבקרים מחלבות שטראוס

מקום בו הטבע והתעשייה נפגשים במחלבה מהמתקדמות והחדשניות במזרח התיכון. הסיור כולל צפייה בסרט חוויתי המספר את סיפור היצירה, טעימות ממגוון מוצרי המחלבה, סיור במפעל על קו הייצור וצילום קבוצתי למזכרת. מגיל 6 ומעלה. לפרטים נוספים: 04-9018035

לא הרחק משם סלט לנשמה מרכז המבקרים סלטי שטראוס

החוויה כוללת סיור מודרך ברחבי המפעל, טעימות מהסלטים המיוצרים במקום ולסיום, סדנא קולינרית "שביל החומוס" במהלכה נלמד כיצד מכינים את חומוס "אחלה" המפורסם של שטראוס, נקבל טיפים על כל שלבי הכנת החומוס, נשתתף בחידון חומוס, נצלחת ונאכל מהחומוס המצוין שהכנו. מרכז המבקרים מעוצב בסגנון "מאסטר שף" -מודרני וחדיש. לפרטים נוספים: 04-901-8035.

סלטים במרכז המבקרים
סלטים במרכז המבקריםצילום:כרמי זית

ומכאן יוצאים לפארק בפארק המשפחה כרמיאל

"פארק המשפחה" הוא חלום שהפך למציאות. הפארק תוכנן כך שיאפשר בילוי משפחתי חוויתי ייחודי, להנאתם של בני כל הגילאים. מתקנים ייחודיים, שתוכננו תוך חשיבה על כל פרט, מאפשרים מגוון פעילויות מהנות ומאתגרות, בשילוב צמחיה, מים, תנועה וספורט.

פארק כרמיאל
פארק כרמיאלצילום:ארץ כרמי זית

מחפשים אתגר משפחתי?

פארק אתגרי גדול, מקורה וממוזג, לכל הגילאים. למעלה מ- 1,000 מ"ר של חוויות ואטרקציות לכל המשפחה: מתחם טרמפולינות חווייתי, קירות טיפוס מאתגרים ומתחם משחקייה דו קומתי. במקום חדרי אירועים פרטיים בהם ניתן לקיים ימי גיבוש ועוד. לפרטים? אדהם 04-9938717

והיכן אוכלים?

באוהל בדואי בכפר סלמה תוכלו ליהנות מארוחה בדואית. חוויה וטעמים אצל זיאד ואשתו המקסימה מהכפר הבדואי סלמה בגליל. חוויה לכל המשפחה! אוכל בדואי מסורתי. מושלם לצמחונים. כולל סיפורים אישיים של זיאד.

באוהל של זיאד
באוהל של זיאדצילום:קובי פינקלר

מחיר: 60 ₪ לאדם למגש עמוס כל טוב, לימונדה, קינוח \קפה\תה.
תוספת בשרית : של 20 ₪ לאדם ל"מקלובה" עוף או תוספת של 40 ₪ לאדם לבשרים על האש. זיאד 052-2846515

תחנה המידע יודפת

במרכז התיירותי בואכה יודפת, פועלת תחנת מידע תיירותית שנותנת מענה למבקרים הרבים הפוקדים את האזור. בתחנה תקבלו מגוון המלצות לפעילויות באזור. בנוסף, כדאי לצפות בסרט חווייתי הממחיש את סיפורה של יודפת והאזור כולו. תבואו להתחיל את היום עם חיוך תה צמחים שיבטיח לכם יציאה קלה ונעימה לטיול בארץ כרמי זית. המרחב כולל את כרמיאל, משגב ובקעת בית הכרם על שלל הכפרים המעניינים שבה. מומלץ בחום! שעות פתיחה: א'-ו' 9:00-15:00

לפרטים: 04-9966263 פייסבוק תחנת המידע יודפת.

https://www.facebook.com/Tourbkerem/

איך מגיעים?
למכמנים ולהר כמון- אחרי היציאה המזרחית של כרמיאל פונים לפי השילוט.

לנחל צלמון -בכביש כרמיאל - עמיעד (כביש מס' 85) בצומת רמה פונים דרומה אל עבר סלאמה. כעבור שלושה קילומטרים לערך מגיעים אל רחבת עפר מימין, המשולטת בשלט חום עם סימון שבילים כחול "נחל צלמון". זו תהיה נקודת ההתחלה. נקודת הסיום בה יש להשאיר רכב שני הינה בהמשך הכביש לאחר כקילומטר וחצי

לאבטליון, ידפת על כביש 7955 . למנוף ושכניה כביש סמוך 784.