רפי פרץ
רפי פרץצילום: עודד קרני

שנת הלימודים החדשה נפתחה הבוקר (ראשון). שר החינוך וחבר הקבינט רפי פרץ התייחס לסוגיות החשובות עם החזרה ללימודים, למורי היל"ה המטפלים בנוער בסיכון ולילדי השב''חים החוששים ללכת לבתי הספר על מנת שלא להיתפס על ידי משטרת ההגירה.

"2 מיליון תלמידים ו-300 אלף התחילו היום את שנת הלימודים. את כל הסוגיות שנותרו אנחנו נפתור. היה לנו לילה ארוך של פתרונות נקודתיים של מירב הסוגיות. פתרנו משבר אחר משבר כולל גם המשבר עם הסתדרות המורים. יפה בן דוד גילתה אחריות גדולה מאוד ויחד עם האוצר ובהתערבותו של ראש הממשלה הצלחנו לפתוח את שנת הלימודים".

בנוגע לסיפור של הסתדרות המורים, דובר על 170 מיליון שקלים. זה הכל על האוצר או שחלק ממשרד החינוך יישא בתשלום הזה?

"זה תיקון בפנסיות, בימי המחלה והכל יתנהל מול האוצר. אנחנו לקחנו על עצמנו את הפתרון בחינוך המיוחד והילדים האלרגיים בסדר גודל של 180 מיליון שקלים. הצלחנו למצוא לזה מקור תקציבי וביטאנו בזה את אהבתנו והערכתנו הרבה לחינוך המיוחד".

אנחנו מטפלים המון בקדימה מדע ומורי היל"ה. משרד החינוך מפריט את עצמו לדעת. המון עמותות נכנסות פנימה ומפעילות עובדי קבלן. מה דעתך על עובדי הקבלן שהתנאים שלהם אינם מוצלחים במיוחד?

"אנחנו בהחלט עוד מטפלים בבעיה עם מורי היל"ה שנמצאים תחת חוזים עצמאיים של עובדי קבלן. אנחנו נשתדל למצוא את הדרכים כדי שמורי היל"ה ייכנסו תחת המטרייה הגדולה של משרד החינוך".

שר החינוך הרב רפי פרץ פותח שנת לימודים באלקנהאבי כהן וואלה!NEWS

בשלב הזה הילדים בסיכון עדיין לא מקבלים את השיעורים שהם צריכים לקבל.

"נכון. חשוב לציין שאחרי עבודה מסורה של כל המשרד אנחנו נמצאים במצב טוב מאוד. סיירתי היום באלקנה יחד עם ראש הממשלה ובעיר לוד. ראיתי בתי ספר עם מגוון רחב של תלמידים, גם אתיופים וגם מהחברה הערבית ושמחתי על כך".

יש סוגיה מאוד כאובה של הילדים הפיליפינים שחלקם מתחבאים ולא הולכים לבית הספר מפחד שיגרשו את ההורים שלהם. איך פותרים את הסוגייה הזו?

"אני לא נפגשתי ביממות החולפות עם סוג הילדים הללו. הדברים שלך מעוררים בי מחשבה בנושא. אני בהחלט אבחן את הדברים בדרגים המקצועיים ואראה איך אפעל בנושא. ברור שהעובדים הזרים לא צריכים להיות כאן ולחזור לארץ מוצאם. כשהם יהיו כאן נשתדל למצוא להם פתרונות".

אתה שר בתקופת ממשלת מעבר. אמנם הגידלו מעט את הכספים לפריפריה אך ילדי שדרות שרוצים לעשות חמש יחידות מתמטיקה או אנגלית מתקשים כי מורים לא מוכנים לבוא ללמד שם בצל של טילים ורקטות.

הקצינו כסף רב לפריפריה הדרומית, ליישובי העוטף ולמועצות באזור. גם בצפון אנחנו נפתח בתוכנית שמרחיבה פי שתיים את העבודה שעשינו בנוגע למצוינות במתמטיקה ואנגלית. היא תקיף 12 יישובים מקריית שמונה בצפון ועד דימונה בדרום. נעצים את חיבור הפריפריה אל המרכז. אני רוצה שכל ילד בפריפריה ירגיש שיש לו הזדמנות שווה".

האם זה מצב נורמלי שתלמידים ילמדו בבתי ספר בצל הפחד מטילים? ילדים נולדים למצב הזה.

"זה לא מצב נורמלי. אני חי בעוטף עזה ויודע מה זה צבע אדום, אש ופצמ"רים. נתנו להם בהתנתקות את כל שהם ביקשו והם רוצים את רעתנו. יהיה שם רעש ותהיה פגיעה בתשתיות ובראשי חמאס".

נראה שראש הממשלה לא מסוגל לעשות את המעשה הזה

"הוא עושה הרבה דברים טובים. אני חושב שזה לא הגיוני שכל כך הרבה ילדים נפלאים יגדלו בצל הזה. אנחנו עוזרים ככל שביכולתנו אך זה לא מספיק".

ראינו בשבוע שעבר ב'רשת 13' את הרב נאומבורג, זו מכינה שאתה היית בה. מה דעתך?
"מדובר בקמפיין מתוזמן היטב נגד היהדות ונגד המורשת. המכינה שלנו מגלה ממלכתיות ואהבה גדולה מאוד כלפי כל עם ישראל, וודאי כלפי החילונים. יש קמפיין מתוזמן היטב. לוקחים קטעים ומוציאים אותם בהקשרם כדי להשתמש בהם נגדנו. המכינה שלנו מחנכת לאהבת ישראל, לנאמנות למדינה ולממלכתיות".

כולל שירות בצבא?

"ברור. מאה אחוזים מהבוגרים שלנו נמצאים בצה"ל. מג"ד ומח"טים. תגיעו לחדר הזיכרון ותראו את 20 החיילים שנהרגו במלחמות ישראל. תראו ותורידו את הראש בפני הדבר המופלא הזה שנקרא מכינות. בעיני לתקשורת יש אחריות עצומה. אם היא תעשה את הדברים בהגינות היא תהיה עשר".

אתה חושב שאם ראש הממשלה מאיים על עיתונאים אז הוא עושה זאת בהגינות רבה?

"אני חושב התקשורת צריכה להיות מאוד מדויקת במה שהיא אומרת ולא אומרת. היא ממלאת את תפקידה ויש לכבד את זה".

לסיום, לגבי שיעורי עברית בכיתות הנמוכות והכנסת לימודי התורה. הילדים שלנו עדיין לא יודעים לדבר כמו שצריך. בעיני זה נושא חשוב מאוד, אפילו יותר מחמש יחידות מתמטיקה. למה להכניס את התורה דרך שיעורי העברית ולא ללמד עברית בנפרד ותורה בנפרד. כשאני למדתי תלמוד אף אחד לא כפה עלינו שום דבר.

"יש נושא שנקרא 'תרבות יהדות ישראלית' והוא קבוע בתוכנית הלימודית".

אמרת שתגדיל את מספר השיעורים.

"לא אעשה זאת על חשבון שיעור אחר וזה לא יהיה בכפייה. אני אוהב את השפה העברית עד בלי די. ביום חמישי האחרון הייתי בבית ספר במודיעין בו דתיים וחילוניים לומדים יחד. אני מפנה את כל מי שמנסה להגדיל את השסע שיגיע לשם ויראה מהי נחת רוח, כבוד והערכה הדדית".