רואים את הילד - מכל הכיוונים

תכנית 'פותחים עתיד' מנסה לצמצם פערים ב-36 יישובים בתחומי החינוך ומשנה את חייהם של עשרות אלפי תלמידים מדי שנה. ראיון.

ניצן קידר , ב' באלול תשע"ט

פועלים במטרה לצמצם פערים
פועלים במטרה לצמצם פערים
פלאש 90

שנת הלימודים שנפתחה אתמול (ראשון) מזמנת לא מעט אתגרים חינוכיים ואחת העמותות שמתמודדות עימם בפריפריה היא 'פותחים עתיד'.

רותי שיינפלד, מנכ"לית העמותה, מסבירה כי "ההתמודדות בפריפריה החברתית והגאוגרפית מזמנת לנו אתגרים חינוכיים שלא תמיד יימצאו במרכז. לדוגמא, מגוון האפשרויות העומדות בפני ילדים והוריהם בפריפריה, לא תמיד זהה לאפשרויות של תלמידים במרכז הארץ. כמות בתי הספר, סוגי בתי הספר, כמות המורים, מגוון האפשרויות, הנושאים והמסגרות של ילדים בפריפריה מצומצם יותר לרוב".

בראיון לערוץ 7 היא מספרת כיצד התכנית בראשה היא עומדת נרתמת לצמצום הפערים. "התכנית שלנו פועלת ב-36 יישובים ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה הגיאוגרפית אבל גם בפריפריה החברתית במרכז הארץ. עובדים בה 300 נאמני ונאמנות חינוך במשרה מלאה, שכל אחד מהם מלווה 16 ילדים ומשפחות במשך 3 שנים. כל נאמן מהווה דמות משמעותית לאותם ילדים בבתי ספר יסודיים וחטיבות הביניים במגוון קשיים ואתגרים שהילד ומשפחתו חווים, בין אם בתוך בית הספר ובין אם מחוצה לו".

"התכנית רואה את הילד מכל הכיוונים, מאתרת את החוזקות והאתגרים שלו ומנסה לתת מענה. למעשה אפשר לעזור גם לגורמים האחרים בחיים של הילד, מההורים ועד המדריכים בחוץ, לראות את הילד בצורה שלמה ומשלימה את התמונה עבור כולם", היא מוסיפה.

לדבריה, "נושא נוסף שאנחנו מתמודדים איתו הוא מיצוי זכויות. הרבה פעמים הורים לא יודעים מה מגיע לילדים שלהם. הנאמנים הם אלו שעוזרים להם למצות את הזכויות בבתי הספר, במתנ"ס ומסייעים להם בכך".

כיצד נבחרים הילדים המשתתפים בתכנית? "אנחנו מדברים על 12,000 ילדים והוריהם. הם מומלצים על ידי בתי הספר ובמידת הצורך גם על ידי לשכות הרווחה. לנו יש תהליך מסודר של קליטה כולל שיחות וביקורי בית, קולטים את המשפחות אל התכנית".

הפרוייקט הזה, מייסודו של הסוכנות היהודית ובתמיכת משרד החינוך, נולד לפני יותר מעשור והחל משישה יישובים. שיינפלד מספרת שהתוצאות מביאות יספוק רב. "אנחנו רואים את ההתקדמות של הילד והמשפחה בתוך התהליך. רואים המון תוצאות מאוד משמעותיות. אם מדובר בבעיית דימוי עצמי אנחנו רואים פיתוח של ביטחון עצמי כי יש דמות שמאמינה בו ומחזקת אותו".

"הרבה פעמים נראה שההישגים הלימודיים של הילדים משתפרים כשהם חווים הצלחות גם בתחומים אחרים. אנחנו מנסים לאתר בתחילת הדרך את הכשרונות האישיים, להעצים אותם ודרך ההצלחות לראות הישגים בלימודים שיסייעו לעתיד הילד", היא מסכמת.