נסראללה
נסראללהצילום: רויטרס

בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס חבר הכנסת אלי אבידר להסלמה בצפון והציג תמונת מצב לפיה חיזבאללה אינו מעוניין בהסלמה מול ישראל וכי מי שמנהל את חיזבאללה היא איראן והיא האחראית לכך שנסראללה עודו בבונקר.

"אחד הדברים החשובים שהציבור הישראלי לא מפרש נכון בזירה הצפונית הוא שאיראן וחיזבאללה אמנם מגדירים אונו כאויבים, אבל הם לא רוצים להתעסק איתנו. המטרה של איראן היא להשתלט על סוריה. המטרה של חיזבאללה היא לאפשר להם את זה. הם רוצים לשכפל את המציאות מלבנון לסוריה. הסיבה שהם עושים מדי פעם פעולה כלשהי היא לייצר לגיטימציה לנוכחותם שם".

"ישראל יודעת שזו הסיטואציה וכאשר אנחנו עושים פעולות ותוקפים אותם זה נועד להפריע להם, אבל הם לא באמת רוצים להתעסק איתנו אלא להמשיך במהלך ההשתלטות על סוריה. כאשר אנחנו אומרים שאיראן פועלת נגד ישראל זה נוח לשני הצדדים, אבל המאבק האמתי של איראן הוא להשתלט על סוריה".

חיזוק לניתוחו זה הרואה בהשתלטות על סוריה את יעדה המרכזי של איראן ולא מאבק חזיתי עם ישראל, מוצא אבידר בדיווח העדכני לפיו כוח אלקודס האיראני מקים בסיס בגבול עיראק סוריה.

לזאת מוסיף אבידר וקובע: "לגבי נסראללה צריך להגיד בצורה ברורה, כבר הרבה שנים נסראללה במרתף, וזה לא בגלל שהוא פוחד, אלא כי איראן מחזיקה אותו שם. זה קרה גם לשניים שלפניו. הראשון הכניס את האיראנים ללבנון אבל כשהם נכנסו הם שמו אותו בצד כדי להשליט שם מדיניות איראנית. זה קרה גם עם עבאס מוסאווי וזה קרה גם עם חסן נסראללה שהיה חכם כדי לקבל תקציב של 1.2 מיליארד דולר, אבל מאז הם שומרים אותו במרתף ומנצלים את הסיטואציה שהוא תחת איומים".

"מי שמפעיל את חיזבאללה בגזרות שונות הם איראנים ולא אנשים של נסראללה. הוא נותן נאומים חוצבי להבות, אבל הוא לא יודע מה קורה עם 90 אחוזים מאנשיו. גם מורנייה לא היה מדווח לו אלא מדווח ישירות לאיראנים. נסראללה הוא פרזנטור אבל הוא במרתף כי איראן רוצה לשמור אותו שם. הם בנו את חיזבאללה כגוף עם שישים אלף טרוריסטים כחיילים שמופעלים על ידיהם בצורה ישירה ולא צריכים את נסראללה שיסתובב וייתן פקודות לאנשים שלו".

עוד מוסיף אבידר ומעיר כי "נסראללה הרי מסוגל להסתובב בלבנון. הוא היה יכול לייצר מעגלי אבטחה ולחמוק מהסיכולים הממוקדים שלנו, אבל זה משחק לאיראנים בצורה אופטימאלית. היום אנשי חיזבאללה הם חיילים בצבא איראן בתוך סוריה וזה גם חוסך לאיראנים המון כוחות. חיזבאללה הוא צבא סדיר עם חטיבות, גדודים, מפקדות, יכולת ניהול קרב ומתן מענים ברמה הגבוהה ביותר. הם היום הצבא המיומן ביותר שעומד מולנו.

ובאשר לעתיד מעריך אבידר כי האיראנים "עוד ישמרו את נסראללה עוד הרבה שנים כשהעם שם בטוח שהוא המנהיג שלהם בעוד מי שמפעיל את הכוחות שלו הוא האיראנים".