דבורה גונן ליד מקום הרצח של בנה דני הי"ד
דבורה גונן ליד מקום הרצח של בנה דני הי"דצילום: דוד הוכברג

כשבועיים עברו מאז הפיגוע בו נרצחה רנה שנרב הי"ד במעיין על שמו של דני גונן הי"ד. דבורה גונן, אמו של דני, היא בין מקימי פורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות ופצועי פעולות האיבה, המאגד בתוכו למעלה מ-100 משפחות שכולות.

בשיחה לערוץ 7 היא מספרת שהפיגוע לפני שבועיים, פתח אצלה פצעים ישנים. "זה שבר אותי לחלוטין. אני מכירה אותם שנים והרגשתי שאני קוברת את דני עוד פעם ביום של הלוויה. הבנות שלי אמרו לי שהרגישו אותו דבר. לא סיפרתי להן במהלך ההלוויה כדי לא להכאיב להן והן לא סיפרו לי מאותה סיבה".

"הפיגוע הזה כואב לי, כי עכשיו אני יודעת שאפשר היה למנוע אותו. אם כל הנוגעים בדבר היו מפיקים לקחים ואם הייתה הרתעה טובה יותר ואם ערך החיים לאזרחים היה לנגד עינינו יותר מערכים אחרים במדינה הזאת, היה אפשר למנוע את זה. הבעיה היא שכל זה לא קורה ומכאן גם נובע התסכול. דני נרצח פה לחינם? שילם בחייו כדי שהמערכות יסיקו מסקנות אבל לא יבצעו אותן בפועל", היא תוהה.

למרות הקושי והתסכול לדבורה גונן חשוב להדגיש שיש מה לעשות. "הגיע הזמן שהאזרחים יתעוררו ישימו לב. אולי הם יחליטו שהם לא רוצים שאדם מסויים יהיה ראש ממשלה או שר כי לא עשה מספיק. אני קוראת לכולם לצאת ולהצביע ולא להתייאש".

היא מבקשת לשלוח מסר לראש הממשלה. "אני מצפה לצעדים ממשיים והחלטיים במלחמה בטרור בשבוע הקרוב ממש. הכרזה כזו, אם תהיה או לא תהיה, זו נקודת מבחן לליכוד. האם מדובר במפלגת ימין אמיתית או שיש צורך לעשית חשיבה מחודשת ולהצביע למפלגה אחרת המתחייבת להלחם מלחמת חורמה בטרור הגובר בארץ".

דני גונן הי"ד
דני גונן הי"דצילום: באדיבות המשפחה

"הפיגוע הזה הוא עליית מדרגה כל כך גבוהה", היא אומרת, "זה מראה שבכלל לא אכפת לנו מהמקום. אני לא מדברת עליי ספציפית אני מדברת על כל הנוגעים בדבר. אם היה אפשר להוציא פיגוע כזה אז כשלנו. אין לי מספיק מילים לתאר את זה".

"כל הזמן אנחנו מפסידים מול הטרור, ועכשיו שיש עליית מדרגה כזאת גבוהה אני לא יכולה לשתוק ולהגיד שאפו לראש הממשלה שכשהוא בא לבקר את משפחת שנרב הבטיח לבנות 300 יחידות דיור. על מה אתה תבנה? מה אתה נותן לי שוחד דמים? על מה תבנה? למה תבנה עכשיו אחרי פיגוע? למה אתה מכשיר את חוות גלעד אחרי פיגוע?", זועמת גונן.

"אותו סיפור היה גם עם דני", הוסיפה. "הייתה בניה שהייתה צריכה להיות מאושרת ולא קיבלו אישור עד הפיגוע של דני. אנחנו קוברים את בני המשפחה שלנו כדי שמדינת ישראל תחליט לבנות? צריך לבנות בלי קשר לפיגועים. מבחינתי הבנייה הזאת זה שוחד דמים. זה שוחד על הדם שנשפך לשווא. הוא בא כראש ממשלה ומנסה לשחד אותי כדי שאני אסתום את הפה שלי. אז אני לא מוכנה לשתוק".

"זה שטח C בריבונות ישראלית מלאה ולא יכול להיות שאני אפחד להגיע לשם. לא יכול שבמדינת ישראל, המדינה של היהודים, נרצחים בה הכי הרבה יהודים. אנשים לא רוצים לבוא יותר למעיין, הם מפחדים לבוא. אנחנו מפסידים את הארץ שלנו, מטר אחרי מטר, כי אין הרתעה".

"זאת הארץ שלנו מאז ומתמיד ואנחנו חייבים לעשות הכל כדי לשמור על פיסת האדמה הזאת. תצאו מהסרט ותפסיקו למכור את החלום לצד השני כי זה הורס הכל. אנשים מתוכנו מוכרים חלום לצד השני שלא יכול להתקיים, כי המציאות לא יכולה להתקיים שמדינת ישראל היא לא מדינת העם היהודי", אומרת גונן.

רינה שנרב הי"ד
רינה שנרב הי"דצילום: באדיבות המשפחה

גונן חשפה את חשבון הנפש הסוער שהיא עשתה. "אני בשבוע האחרון עשיתי חשבון נפש. כאמא של דני, אצלי במשוואה בצד האשמה קיים רק המחבל ואולי זה לא נכון. יש אנשים אחרים שנושאים על גבם את האשמה על הפיגועים האלה. אני רוצה שכל אחד מהם יסתכל על עצמו ויעשה חשבון נפש. האם הוא עשה הכל באמונה שלמה ובגבורה כדי למנוע את הפיגוע הזה או לא. אני מבטיחה לך, שכל מי שמקבל את ההחלטות לא יכול להגיד לעצמו את זה".

"הם לא מתאמצים, רוב המערכות רוצות שקט. השב"ס רוצה שקט, המנהיגים רוצים שקט, אחרת אין לי דרך אחרת להסביר את מה שקורה כאן במדינה מבחינת הרתעה. במדינת היהודים משתלם לרצוח יהודי ואנחנו צריכים לעשות הכל שהמשוואה הזאת תשתנה. יש הרבה דברים שאפשר לעשות בלי חקיקה, אלא עם החלטות אמיצות".

"בפורום המשפחות השכולות אנחנו פועלים כדי למנוע את המשפחה השכולה הבאה אבל זה לא התפקיד שלנו, התפקיד שלנו זה לשקם את המשפחות שלנו ואנחנו לקחנו את זה על עצמינו כי אנחנו יודעים מה זה כאב ואבדן", מסכמת גונן.