נשיא המדינה ריבלין במערת המכפלה
נשיא המדינה ריבלין במערת המכפלהצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין סייר מערת המכפלה ובקרית ארבע, והשתתף ביום עיון של מכון ז'בוטינסקי לציון 90 שנה למאורעות תרפ"ט.

בדבריו במסגרת יום העיון תאר הנשיא את הזעזוע והאימה שהותירו מאורעות תרפ"ט, ששיאן בטבח בחברון. "עיר האבות הייתה לעיר ההריגה. הקהילה היהודית העתיקה ששגשגה בעיר במשך מאות בשנים נמחקה".

הנשיא הוסיף וסיפר על הקשר המשפחתי שלו לעיר ועל סבו אליהו יוסף ריבלין, ממייסדי ישוב חב"ד בעיר.

"כאן, בחברון, עיר האבות, במערה שנקנתה בכסף מלא, נוסדה זכותנו על הארץ כזכות צודקת, זכות מוסרית, זכות קניינית שאין ולא יהיה עליה עוררין", הדגיש הנשיא בהתייחסו לרכישת מערת המכפלה בידי אברהם. עוד אמר: "מאז, ועד אותו טבח אכזרי בשנת תרפ"ט, שימשה העיר כאחת מארבע ערי הקודש, והחזיקה התיישבות יהודית רציפה אשר חודשה שוב אחרי הניצחון במלחמת ששת הימים".

הנשיא התייחס לטענות שעלו בשנים האחרונות על ידי היסטוריונים המבקשים לשכתב את מאורעות תרפ"ט ואשר טענו ״כאילו הפרעות כוונו נגד הציונות והציונים דווקא ואילו בתושביה הוותיקים של חברון לא רצו הפורעים לפגוע״.

"כאן בחברון נוסדה זכותנו על הארץ"

הנשיא הדגיש כי ״אלו טענות שאין להן אחיזה במציאות. אירועי תרפ"ט כוונו נגד כלל היהודים, על עדותיהם והשקפות עולמם השונות. רק בגלל שהיו יהודים. בלי כל אבחנה. אכן הייתה זו הציונות שהסיקה, לאחר הטבח הנורא כי הזמנים השתנו, כי לעולם נגן על עצמנו בעצמנו וכל ישראל ערבים זה לזה. וכפי שאמר ז'בוטינסקי למחרת הטבח: 'הציונות תובעת עבודת בניין הארץ אבל היא לא תוכל לקום אלא על יסוד בטחון אשר אנו עצמנו נהיה ערבים לו', אלה היו הלקחים ממאורעות תרפ"ט, לא הגורמים להם".

"חברון איננה מכשול בדרך לשלום, היא מבחן ליכולתנו לחיות יחד, יהודים וערבים, חיים הגונים זה לצד זה", הוסיף הנשיא, "על מדינת ישראל לקדם את איכות חיי התושבים בכל האזור, לדאוג לשגשוגן ולצמיחתן של חברון ושל קריית ארבע, ולהקמת שכונות חדשות".

בתום דבריו הודה הנשיא לתושבי הישוב היהודי בחברון: "המקימים ומקיימים את היישוב היהודי מתוך מסירות נפש, אהבת ארץ ישראל ואהבת ישראל".

משם המשיך הנשיא אל מערת המכפלה כשהוא מלווה ברב הלל הורביץ, במלאכי לוינגר ובנעם ארנון. שם ביקר ב"מדרגה השביעית" וסייר במתחם. בנקודה המיועדת למיקומה של מעלית שתאפשר נגישות לכל אדם למערה, הדגיש הנשיא כי מדובר בצורך בסיסי והכרחי שלא ייתכן כי שנים רבות כל כך לא מקבל מענה.

ריבלין שוחח עם הלוחמים האמונים על שמירת הביטחון במקום, לחץ בחום את ידי המתפללים ונשא תפילה אישית.

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ