בית הכנסת עץ חיים, פיטסבורג
בית הכנסת עץ חיים, פיטסבורגצילום: אלקסי רוזנפלד

הרב ניל קופר הפסיק את התפילה והמתין עם הוצאת ספרי התורה מארון הקודש. מולו, נעלו סדרנים את דלתות הכניסה לבית הכנסת וקהל המתפללים התייצב בנתיב הבריחה שתוכנן מראש, למקרה של ירי המוני.

עשר דקות אחר כך, הרב קופר התפנה להמשיך בתפילה ולשאת את הדרשה שהכין על פרשת השבוע. כך הסתיים תרגיל ההתגוננות הראשון מירי בבית הכנסת בפרברי פילדלפיה.

"זה לא היה מלחיץ ולא התכוונו להפתיע אף אחד", אמר קופר לאחר התרגיל בבית הכנסת בית הלל-בית אל בווינווד. "רצינו שכולם ידעו שאנחנו יודעים מה לעשות. יש לנו נהלים מסודרים. יש מי ששומר על כולם".

תרגילים מסוג זה הופכים לנפוצים בבתי כנסת רבים בארצות הברית. בשנה האחרונה אירעו שתי התקפות רצחניות – האחת בפיטסבורג והשניה בפאווי בנוסף לעשרות מקרים נוספים של אירועי טרור מקומי המיוחסים לגזענים לבנים, בכלל זה מסע הרצח בחנות וולמארט בסאן-דייגו בתחילת אוגוסט.

מטרת התרגילים היא לוודא שחברי הקהילה ידעו מה לעשות אם האיום יגיע לפתח דלתם. בחלק מבתי הכנסת, כמו בבית הלל-בית אל, נערכו תרגולים של תרחישי ירי בזמן התפילה. בבתי כנסת אחרים הוכנו תוכניות מפורטות לאירועי ירי. ישנם גם בתי כנסת שבהם למדו חברי קהילה נבחרים כיצד להילחם ביורים אם אלו יכנסו בשערי המקום.

תרגילי הירי משלימים את שלל אמצעי הביטחון שאימצו בתי הכנסת מאז הטבח בפיטסבורג, שבו רצח יורה 11 מתפללים באוקטובר שעבר. אמצעי הביטחון נעים מנעילת הדלתות וחיזוק החלונות ועד לשירותי ביטחון חמושים. בחלק מהקהילות מעודדים את החברים לבוא לתפילה עם אקדחים, בשעה שבקהילות אחרות נקבעו תקנות חדשות המגבילות הכנסת נשק לבית הכנסת.

במקרה של אירוע ירי המוני, "אנשים מפגינים גבורה רק לעתים נדירות", אמר מייקל מאסטרס, מנכ"ל Secure Community Network, ארגון גג המספק למוסדות יהודיים מידע והנחיות בנושאי ביטחון. "המטרה שלנו היא לתת תוכנית שתשמש ארגז כלים אפקטיבי במקרה של אירוע".

תרגולי הכנה לאירועי הירי חוזרים לרוב על המנטרה המקובלת למצבי חירום בארצות הברית: "לברוח, להסתתר, להילחם". לפי גישה זו, יש לבחור אחת משלוש האפשרויות ולדבוק בה - לברוח למקום מקלט, להסתתר במקום בטוח או להילחם ביורה. בתרגול שנערך בבית הכנסת בית הל-בית אל, הם בחרו באפשרות הראשונה - לברוח. המתפללים יצאו באופן מסודר מחזית אולם התפילה, מול הדלתות, הסדרנים נעלו את הכניסה הראשית והפעילו אזעקה שקטה הקוראת למשטרה.

ההכשרות משלימות את תרגילי אירוע הירי שנערכים מזה שנים בכל בתי ספר בארה״ב, כולל בתי ספר יהודיים. בגן הילדים השייך לבית הלל-בית אל נערכים תרגילי התגוננות מאירועי ירי מאז 2013. טווח הגילאים בגן רחב וכולל גם תינוקות, ולעתים מחבקים המבוגרים את הילדים או נותנים להם סוכריות על מקל כדי שישמרו על שקט בזמן התרגיל.

"כך המשחקים פחות מפחידים, והפה שלהם עסוק", הסבירה ג'ודית סקאראני, מנהלת המרכז לגיל הרך בבית הכנסת. "הסוכריות די משתיקות אותם".

בסולט לייק סיטי, משטרת התנועה של יוטה העבירה תדרוך על נהלי ביטחון ב"קול עמי", בית כנסת ליברלי. אמנם התדרוך לא כלל תרגיל מעשי, אך הרב סמואל ספקטור אמר שעצם קיומה של תוכנית עוזר לכולם לחוש בנוח יותר.

"אנשים אמרו, 'טוב, עכשיו אני חושב על נתיב הבריחה שלי'", אמר ספקטור. "האם אני יכול לזרוק את הסידור שלי על היורה? אני חושב שאנשים רבים, לפחות באותו הלילה, התחילו לחשוב על התוכנית שלהם".

בתי כנסת אחרים נקטו בתוכניות הכשרה אגרסיביות יותר. אבי אברהם, מומחה ישראלי לאומנויות לחימה המלמד קרב מגע, מעביר קורסי הגנה עצמית לקבוצות ביותר מעשרים בתי כנסת באזור העיר ניו יורק.

הקורסים שלו כוללים שישה שיעורים בני שעה לקבוצות מתפללים שבהם הם לומדים כיצד לנטרל את היורה. הוא מציע גם אפשרות לתרגול הטכניקה בזמן התפילה. עלות התוכנית נעה בין 1,500 ל-2,000 דולר.

אברהם מלמד את הקבוצות כיצד להתנפל באופן קבוצתי מהצד על היורה, בזמן שהוא נכנס בדלת, להפיל אותו לקרקע ולקחת את הנשק שלו. הוא אמר שהטכניקה תלויה יותר בשכל מאשר בכוח פיזי. לדבריו, מי שאינם נלחמים צריכים לשכב על הקרקע כדי לצאת מקו האש.

"אנשים מוצאים עמוק בתוכם אנרגיה וכוח רצון בתוך שניות בודדות כדי לוודא שהם יכולים להגן על הקהילה שלהם", הוא אמר. "זה עניין של מסירות נפש".

אם יורה ייכנס לבית הכנסת, האם המתפללים יהיו אמיצים מספיק כדי ליישם את מה שלמדו בלהט הרגע?
אברהם ואחד מתלמידיו אומרים שכן. ברגע האמת, האדרנלין וההתמקדות במטרה ייכנסו לפעולה.
"לא סיימנו את ההכשרה", אמר מייקל סיגל, מתנדב בעל חגורה שחורה בקראטה העומד בראש מערך האבטחה של בית הכנסת האורתודוקסי "אנשי שלום" בווסט המפסטד, ניו יורק, שעבר עם קבוצה של 20 מחברי הקהילה את ההכשרה אצל אברהם. "אנחנו נמשיך להתאמן. אנחנו נמשיך לתרגל את זה. זה חייב להפוך לזיכרון שריר, כדי שאפשר יהיה לצמצם את הפאניקה".

מי שהשתתפו בתרגילי התגוננות מאירועי ירי אומרים, כמובן, שהעמדת פנים שמתרחש אירוע ירי המוני פוגעת בשלווה המכוונת של תפילת השבת, אך הרבנים נאנחים ומשיבים שהם רוצים להיות מוכנים.

"העסקים אינם כרגיל", אמר קופר. "אנחנו לא יכולים להתנהל כך יותר. אנו חיים בעולם שלא ניתן יותר להניח שהוא בטוח, עד כמה שזה מטריד. עלינו לערוך את התפילות בעולם שבו אנו חיים ומתפללים".