שלטי בחירות
שלטי בחירותצילום: אדם שולדמן, פלאש 90

אנחנו כבר בתוך הישורת האחרונה שלפני הבחירות ונדמה שאלו הרגעים שבהם המפלגות אמורות לשלוף את מיטב הרעיונות והמסרים כדי לגרוף קולות.

האם הקמפיינים בחוצות וברשתות החברתיות מלמדות שאכן זה המצב? ביומן ערוץ 7 התייחס לסוגיה פרופ' אזי לב-און, מרצה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מומחה לקמפיינים באינטרנט וברשתות החברתיות.

"ההרגשה היא ששקט מאוד. יכולנו לשייך את זה לחופש הגדול שהיה עד לא מזמן. חלק מהאנשים בחו"ל. אלו אנשים שכבר שנה ויותר נמצאים בשיא העבודה ומגיע להם מעט חופש", אומר פרופ' לב-און.

באשר להשפעתם של סרטוני הקמפיינים הוא משוכנע שאכן כן, "יש לזה הרבה יותר השפעה מאשר למלל . כתבות בעיתונים וראיונות בכלי התקשורת מושכים את תשומת הלב אבל תמונות וסרטונים מושכים הרבה יותר. זה מוכח מחקרית. זה עובד על ערוצים במוח שלנו. עובדים על זה אנשים מומחים שיודעים איך לנגן עלינו. זה מחזק מסרים. אנחנו בעידן של דיגיטאל ויש הרבה ערוצים והדברים מגיעים אלינו מכל הכיוונים".

שאלנו את פרופ' לב-און על שני סרטונים, זה המהוקצע של נתניהו כמדריך טיולים לעומת זה המקרי של אותו בחור בשוק שביקש סלפי מבני גנץ וניצל את השניות הללו של החיבוק עם יו"ר 'כחול לבן' להכרזה שאין כמו ביבי.

לב-און מזכיר שאת הסרטון של גנץ "מי שהפיץ היה אחד מאנשי הליכוד". זאת בעוד לטעמו הסרטון הוא "הישג גדול לגנץ, הוא מציג אותו מאוד חיובי והתגובה שלו מאוד נכונה".

"גם על סרטוני הליכוד ונתניהו עבדו טובי המוחות. שום דבר בסרטונים האלה לא מקרי. כל פריים אמור להעביר מסר כלשהו, כל אחד מהמסרים מיועד לקהלים שונים ולכן לא ניתן להגיד מי נכון ומי לא. הכול תלוי באיזה מסר רוצים להעביר ולמי. אני מכיר חלק מהמעורבים בקמפיינים אלו אנשים טובים שחושבים על כל פרט ופרט".

סרטונים מהעבר שלטעמו של לב-און היו טובים וחזקים הם סרטון הביביסיטר של נתניהו וסרטון ה'לא מתנצל' של בנט, אלו להערכתו סרטונים שהציבור זוכר גם שנים אחר כך.

על סרטוני הווטסאפ שנותנים תחושה של כניסה לקבוצות סגורות, אומר לב-און כי הוא עצמו אמנם אינו מומחה לסוגיות המשפטיות אך להערכתו סרטונים אלה נעים "על גבול הפרת חוקי הבחירות והפרת גבולות של פייסבוק עצמה. בעבר רצינו לעשות מחקר על פעילות פוליטית בווטסאפ ולא התאפשר לנו כי מועמדים לא רצו להשתתף כי ידעו שהם עושים משהו גבולי ולא רצו להסתבך".

"יש בזה משהו מעבר לסרטון. יש כאן תחושה שאתה בקבוצה אקסלוסיבית ויכולים לראות מה שאחרים לא רואים. יש בזה ערך מוסף של השייכות לקבוצה, תחושה שסומכים עליך וזה מנגן על האנשים".

לגבי הצפוי בימים שעוד נותרו עד הבחירות נזהר פרופ' לב-און מלהמר בעיקר בשל הנמנום הכללי שאחז במערכת הבחירות הנוכחית, "חלק מהסיפור הוא שזה פעם שניה ואנשים עייפו אבל עדיין המפלגות חפצות חיים וחוסר הפעילות תמוה. אולי הם שומרים כוח לרגע האחרון, אולי יש הפתע בשרוול אולי מתמקדים בהוצאת אנשים להצבעה ביום הבחירות. נחכה ונראה".