מסיימי קורס חובלים
מסיימי קורס חובליםצילום: דובר צה"ל

במעגן דרור שבבסיס חיפה של חיל הים התקיים היום (רביעי) טקס סיום קורס חובלים מחזור 139. במהלך הטקס נחשפה סיכת קצין הים לבוגרי הקורס והוענקה להם דרגת סגן.

קורס חובלים הינו קורס קצינים התנדבותי ויוקרתי המכשיר את דור המפקדים הבא של זרוע הים העתידים לפקד בכלי השיט המתקדמים: ספינות הטילים, כלי הבט״ש והצוללות.

הקורס נמשך למעלה משנתיים וכולל הכשרה לתפקיד הקצין הלוחם בים ולימודי תואר אקדמאי באוניברסיטת חיפה.

סגן הרמטכ"ל, האלוף אייל זמיר, פנה אל הבוגרים. "מסיימי קורס חובלים מחזור 139, אתם ניצבים היום במעמד מרגש המהווה אבן דרך מרכזית בדרככם כמפקדים: מצד אחד, נקודת סיום של מסע ארוך ומפרך בן למעלה משנתיים, ומאידך, נקודת זינוק אל דרככם החדשה כצועדים בראש המחנה של זרוע הים הישראלית. הימים האחרונים היוו הוכחה נוספת לאתגרים המורכבים הניצבים בפני צה"ל, בדגש על הזירה הצפונית".

"חשיפת פרויקט הדיוק של ארגון הטרור חיזבאללה, בהובלת איראן, מהווה ביטוי נוסף ליכולות המודיעיניות והמבצעיות הגבוהות של צה"ל. איתנותו של העורף הצבאי שוב הוכיח עצמו כחלק מהחוסן הלאומי. צה"ל פעל בתבונה ובנחישות וימשיך לפעול ככל שנדרש נגד ההתעצמות בנשק מדויק של איראן ושלוחותיה ולהגנת אזרחי המדינה מול כל איום, מול כל זירה", הוסיף זמיר.

"חובלים יקרים: היום עיני כולנו נשואות אליכם בגאווה, אך מעת שתפליגו למשימותיכם יהיו אלו עיני פקודיכם - הם יישאו אליכם את מבטם, יראו בכם מופת ויצפו שתתוו להם דרך. ומאותו הרגע, יהיה עליכם לזכות באמונם בכל יום מחדש. בשעה שיהיה עליכם לקבל החלטות קשות בזמן אמת, לעיתים בעלות השפעה ישירה על גורל המערכה, תידרשו גם לפעול בקור רוח ולהשקות עליהם ביטחון. ברגעים האלה זכרו כי כמו הים גם עוצמתכם טמונה בשקט - ביכולת לעמוד בנחישות ובקור רוח בראש כוח לוחם, לפקד על מבצעים שיתנוססו ביום שלמחרת על כותרות העיתונים או לחילופין יישארו נצורים כסוד בין חרטום הספינה לירכתיה", אמר סגן הרטכ"ל.

הוא ציין כי "חיל הים מוביל מבצעי בכל זמן בממדים גלויים וחשאיים מעל בין ומתחת לגלים. אני מביט בכם כעת בגאווה. יודע כי אמנם מגרש המסדרים צבוע כעת בלבן, אך למעשה פזורים בו גווני החברה הישראלית כולה. בני עדות ודתות שונות, מפקדים מעולים אשר בחרו להתלכד יחד ולהתייצב מול כל אתגר אשר יכוון להם. שמרו על עצמכם, הגנו על המדינה, שאו בגאון את סיכת החובל הנעוצה על מדיכם, הרימו עוגן עלו והצליחו".

מפקד זרוע הים, האלוף אלי שרביט, אמר בטקס "אתם קצינים צעירים אשר מצטרפים לזרוע בתקופה שבראי ההיסטוריה היא שונה בכל קנה מידה. תקופת התעצמות חסרת תקדים בכלי שיט, ספינות, צוללות, מערכות לחימה חדישות ורכיבי כוח רבים נוספים. זו ההתעצמות המגיעה מתוך הכרה והבנה כי הים הוא עומק אסטרטגי למדינת ישראל, וכי זרוע הים האמונה על מרחביו מהווה נדבך מרכזי בביצור בטחונה של הארץ. זו התעצמות שבצידה אחריות עצומה לנכסיה האסטרטגיים ולכושר ההרתעה של המדינה. אך אין המדובר רק בתוכניות בניין כוח ארוכות טווח ובעתיד לבוא, מדובר בהפעלת הכוח כאן ועכשיו".

"זרוע הים היא מרכיב חשוב וחיוני במערכה שבין המלחמות, מערכה שאנו רואים בה ערך רב, ותכליתה להחליש את הצד שכנגד, לשלול את יכולותיו, לפגוע ברצונו להילחם ובכך להרחיק את המלחמה הבאה ככל הניתן. המערכה הזו אינה דורשת רק פעילות חשאית, דורשת את כל מנעד היכולות שלנו. חשאי, חסוי, גלוי. ספינות טילים, צוללות, כוחות קומנדו, טווחים קרובים ובטווחים רחוקים עד מאוד", הוסיף.

הוא פונה אל מסיימי הקורס. "בוגרי מחזור 139, בידיכם יופקדו מערכות לחימה בחזית הטכנולוגיה, מנועים רבי עוצמה, נשקים מכל קוטר, מכשירי ניווט ובקרה. אך בעיקר, יופקדו בידכם אנשים. נהגו בהם בחרדת הקודש. התבוננו בהם בגובה העיניים, העניקו להם תחושה אמיתית כי פעולתם רבת ערך. תכבדו את צרכיהם, העמיקו את ההכרות עימם. אני סמוך ובטוח כי גודל האתגר ברור לכם. אני סמוך ובטוח כי כובדה של האחריות נהיר לכם. אני משוכנע כי תמסרו את כל כשרונכם, מרצכם וזמנכם- למען ביצור בטחונה של הארץ. צאו, הפליגו, נצחו ושובו בשלום".