אסדת הגז למאגר לוויתן בדרכה לישראל
אסדת הגז למאגר לוויתן בדרכה לישראלצילום: יח"צ נובל אנרג'י

לוויתן, פרויקט האנרגיה הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל מגיע לשלבים הסופיים של הפקת הגז הטבעי ואספקתו ללקוחות בארץ ובאזור אשר צפויה לקראת סוף השנה.

החלקים התפעוליים שמורכבים מחמש יחידות שונות המהוות יחדיו את אסדת לוויתן, צפויים להגיע לארץ בימים הקרובים על גבי ארבע דוברות.

במקביל יגיע העגורן הימי הגדול בעולם, שיראה מהחוף, יתמקם בסמוך ליסודות האסדה שהוצבו בתחילת השנה ויבצע, את מלאכת הרכבת האסדה.

תהליך ההנפה וההרכבה יימשך כארבעה שבועות, ובסופו יעזוב העגורן את האזור. במקביל תמשך עבודתם של מספר כלי שיט שנדרשים להמשך העבודות ההתקנה עד לתחילת ההזרמה המסחרית. מספר כלי השיט באזור יפחת בהדרגה במהלך החודשים הקרובים. יצויין כי על פי החלטת ועדת החוץ והבטחון, חל איסור שיט ברדיוס של כ- 3 קילומטרים מסביב לאסדה, מסיבות ביטחוניות ובטיחותיות.

אסדת לוויתן מוצבת במרחק של כ- 10 ק"מ מהחוף בעומק מים של 86 מטרים, וגובהה 47 מטרים מעל פני הים. זרוע האסדה שהיא חלק ממערך הבטיחות של האסדה, מגיעה לגובה של 130 מטרים מעל פני הים. אורכם של סיפוני האסדה 102 מטרים ורוחבם 80 מטרים. משקלם 38 אלף טון.

במבנה התפעולי ממוקמים מתקני הטיפול בגז, מגורי צוותי העובדים, מרחבי עבודה, מנחת מסוקים, וכן לפיד שיופעל רק בעת הצורך, המהווה חלק ממערכת הבטיחות והפחתת הפליטות לאוויר מהאסדה, וממוקם בקצה על האסדה. הזרוע מותקנות כל המערכות הנדרשות לתפעולה העצמאי ללא תלות במערכות חיצוניות. לאחר חיבור והרכבת מתקני התפעול יבוצעו בדיקות הרצה טרם תחל ההפקה המסחרית.

העגורן, שירכיב את האסדה מצוייד בשני מנופים בעלי יכולת הרמה של עד 10,000 טון כל אחד, אורכו 220 מטר, רוחבו 102 מטרים וגובהו מפני המים ועד קצה הזרועות כ־ 195 מטרים מה שהופך אותו לספינת המנופים הגדולה בעולם. העגורן מתמחה בהרכבת יסודות ימיים, קיבוע מבנים ימיים, ויש לו יכולת ייחודית לעבוד במים עמוקים.

הפקת הגז הטבעי ממאגר לוויתן תאפשר הפחתה משמעותית בהיקף השימוש בפחם המזהם לייצור חשמל אשר לא התאפשרה כל עוד נשען המשק על מקור מפיק אחד של גז טבעי.

הגז מלוויתן ייאפשר סגירה של יחידות ייצור פחמיות בתחנת הכוח בחדרה והסבה של יחידות אחרות לייצור באמצעות גז טבעי, דבר שיביא לצמצום ניכר בזיהום האוויר, ויביא לכך שמשק החשמל הישראלי יוכל להתבסס כמעט באופן בלעדי על ייצור באמצעות גז טבעי ומקורות אנרגיה מתחדשת. בנוסף, בזכות ההפקה מלוויתן תייצא ישראל לראשונה בהיסטוריה כמויות משמעותיות של גז טבעי למדינות שכנות.

היקף כמות הגז הכוללת במאגר לוויתן הממוקם כ-125 קילומטרים מערבית לחיפה התגלה בדצמבר 2010, ונחשב למאגר הגז הטבעי הגדול ביותר שנתגלה בעולם בעשור הקודם. בעשרים שנות פעילותן המשותפת גילו נובל אנרג'י ודלק קידוחים (השותפות בלוויתן ביחד עם רציו) למעלה מ-BCM1000 גז טבעי.

השלב הראשון בפיתוח מאגר לוויתן, שעלותו 3.75 מליארד דולר, כולל פיתוח תת ימי המורכב מ־ 4 קידוחי הפקה בעומק ממוצע של כ־ 5 ק"מ מתחת לפני הים. כל קידוח הוא בעל כושר הפקה של כ-MMcf 300 גז טבעי מדי יום, עם יכולת הפקה שנתית של BCM־12.

הגז הטבעי מהמאגר יועבר באמצעות שני צינורות תת־ימיים באורך של כ־120 ק"מ ישירות לאסדת לוויתן שממוקמת כעשרה ק"מ מהחוף. הטיפול בגז ייעשה כולו בים, והגז המטופל יוזרם מהאסדה, באמצעות צינור כניסה תת קרקעי שחובר למערכת הולכת הגז הארצית של נתג"ז (נתיבי גז לישראל), כפי שהוגדר בתכנית המתאר הארצית ואושר על ידי הגורמים הרלבנטיים. פרויקט לוויתן הוא שותפות של נובל אנרג'י, דלק קידוחים ורציו.