יאיר גולן
יאיר גולןצילום: Flash90

אלוף (מיל') יאיר גולן (המחנה הדמוקרטי) תקף הבוקר (ראשון) את מדיניות הממשלה בדרום, "נדמה לנו שהליכוד רוצה למנוע ירי על תושבי הדרום, זה לא נכון".

קודם לכן, התייחס גולן בראיון ל'103FM' למצב בדרום: "אני חושב שמה שאנחנו רואים בדרום זה שוב ושוב פשוט מציאות של היעדר מדיניות. אנחנו צריכים לומר לעצמינו שיש ביננו לבין חמאס אינטרסים משותפים ואינטרסים סותרים".

גולן הסביר, "האינטרס הישראלי מורכב משני סעיפים בלבד, שקט בטחוני והחזרת הגופות והשבויים שבידי חמאס, אין לנו בעצם דרישות אחרות למי ששולט בעזה. האינטרס החמאסי מורכב משלושה סעיפים מרכזיים, האחד זה ביסוס שלטונו וזה הסעיף אולי הכי חשוב מבחינתו, שתיים זה פיתוח אזרחי וחיזוק התשתיות ושלוש המשך המאבק בישראל".

לדבריו, "ישראל צריכה לנקוט במדיניות שמאפשרת לשלב את האינטרסים שאינם עומדים בסתירה אחד לשני, קרי האינטרסים שלנו ושני הסעיפים של האינטרסים של חמאס, ביסוס שלטונו ופיתוח אזרחי, וישראל צריכה למנוע מחמאס את מימוש האינטרס השלישי בעניין כוחו הצבאי".

"כדי שזה יקרה צריך לומר לעצמינו כן נכון לדבר עם חמאס", הוסיף. "כשאני אומר דבר כזה מיד מתנפלים עלי 'זה ארגון טרור, זה ארגון טרור'. איזה טעם יש בכותרת הזו? הרי נגד אויבים, וחמאס הוא אויב מר ונבזי, אפשר לעשות אחד משני הדברים, או להלחם בהם או להגיע איתם להסדרות כאלה או אחרות. זה לא בא מאהבה וזה לא בא מהערכה הדדית, זה בא ממקום אחד בלבד - שעדיפה האי לחימה על פני הלחימה, ולכן ישראל צריכה לנקוט במדיניות אזרחית מרחיבה שכוללת פתיחת שוק העבודה הישראלי, חיזוק הסחר בין איו"ש לבין רצועת עזה, הרחבת השימוש בחומרים דו שימושיים ועידוד השקעות בעזה".

עם ארגון הטרור חמאס אמר גולן כי יש לדבר ולהגיע להסדר, אך עם יריבה פוליטית, מפלגת הליכוד, הוא לא מוכן לדון על ישיבה באותה ממשלה. על כך הוא אמר: "אסור ליצור פה השוואה בין העניין הפנים פוליטי לבין העניין של יחסים מול חמאס. הישיבה עם הליכוד היא שלילית מכיוון שהליכוד לא מתכוון לפתור את הבעיה. הליכוד וביבי בראשו רוצים להנציח את הבעיה. אנחנו, נדמה לנו שהליכוד רוצה למנוע ירי על תושבי הדרום, זה לא נכון, הליכוד היום לצערי פשוט התאהב במצב הנוכחי, אוהב לשמר את הבעיה בהיקפים הנוכחיים שלה".

לאחר שהעירה לו המראיינת, איילה חסון, על הדברים שאמר, הוסיף גולן: "אני מקבל את הערתך, זאת התבטאות לא מוצלחת, אבל המצב הנוכחי משרת את האינטרסים של הליכוד. מעין שימור מתח בטחוני, שימור החרדה. אם זה לא משרת אז למה המדיניות הזאת?".