הולנד
הולנדצילום: אייסטוק

מוזיאון העיצוב בעיר דן בוש בהולנד מציג בחודשים האחרונים תערוכה מעוררת מחלוקת, בה מוצגים יצירות אומנות שנוצרו על ידי הנאצים או חלק מהאמנים שנחשבו כאהובים במיוחד על ידי אדולף היטלר ובכירי המשטר הנאצי.

בעקבות הסערה, ביקשו ראשי המוזיאון מהמבקרים שלא לצלם או להפיץ תמונות מתוך התערוכה, מחשש כי היא תהפוך למקור עידוד לנאציזם.

במסגרת התערוכה, שנפתחה לציון 75 שנים לשחרורה של דן בוש מהכיבוש הנאצי, מוצגים פסלים של האמן שנחשב כאהוב ביותר על היטלר, ארנו ברקר, רכב חיפושית משנת 1943 בה השתמשו בכירי הנאצים, סרטים המתעדים את ימי הרייך השלישי ועוד.

התערוכה זכתה לכינוי "התערוכה הגדולה ביותר של מוצגי הרייך השלישי". מנהל מוזיאון העיצוב בדן בוש, טימו דה רייק, אמר כי רגיש לצורך להימנע מהאדרת הנאציזם ולכן מתייחסים אנשי המוזיאון תערוכה ברגישות רבה ומבקשים מהמבקרים שלא לצלם ולא להפיץ תמונות מתוך התערוכה.

"לא היו לי שום סימנים שאנשי הימים הקיצוני או השמאל הקיצוני מתכוונים לבקר בתערוכה, אבל אי אפשר לדעת. אנו מסבירים מלכתחילה כי מדובר באידיאולוגיה גזענית וכי מטרת המפלגה היתה להקים תרבות גזענית. בתערוכה יש תחושה של סרט תיעודי", אמר דה רייק.

פתיחת התערוכה לוותה בהפגנות של חברי ארגונים אנטי-פשיסטיים שקראו לרשויות המקומיות להתערב ולמנוע את הצגת היצירות הנאציות.