סיורי בתים מבפנים- חסד
סיורי בתים מבפנים- חסדצילום: יחצ

בשבוע הבא יתקיים בתל אביב אירוע "בתים מבפנים" – אירוע האדריכלות הגדול והמשפיע בישראל. האירוע הינו חלק מהארגון הבין-לאומי של Open House World Wide המתקיים בערים כמו ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי ואחרות.

חלקת החסד

נקודת מפגש: בכניסה הראשית לבית הקברות קרית שאול, רחוב קרית שאול (בוייז: בית הקברות קרית שאול).

בצעד אמיץ הובילו בסוף שנות ה־90 הרב הראשי של תל־אביב-יפו ישראל מאיר לאו וראש העיר תל־אביב-יפו שלמה להט להקמתה של חלקת קבורה לחסידי אומות העולם בבית הקברות קרית שאול.

הסיור עם יעל רוזן, שהכירה רבים מהקבורים בחלקה, הוא הזדמנות לשמוע על הקהילה המיוחדת של חסידי אומות העולם שבחרו לחיות בישראל לאחר מלחמת העולם השנייה, ועל סיפוריהם האישיים של הקבורים במקום.

שישי, 20.9, 10:00 ו־12:00. משך הסיור כ־40 דקות והוא כולל הליכה של כ־10 דקות עד החלקה.

2 סיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

בית בן גוריון- שדרות בן גוריון 17.

אדריכל: מהנדס דוד טוביה, 1929.

בית פתוח במעונם הפרטי של דוד ופולה בן גוריון, הכולל הצצה לסגנון חייהם הצנוע של בני הזוג ולספרייתם המרשימה. הבית פתוח לסיור חופשי. סיורים מודרכים ל־50 הראשונים יֵצאו בכל שעה עגולה.

חמישי, 19.9, 9:00־15:00 (סיור אחרון ב־14:00) | שישי, 20.9, 9:00־13:00 (סיור אחרון ב־12:00)

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

בית מורשת יהודי עדן ובית הכנסת קול יהודה

רחוב לילינבלום 5, נווה צדק.

אדריכל: יהודה מגידוביץ', 1938.

ביקור בבית הכנסת שתכנן מגידוביץ' עבור קהילת יהודי עדן (שהייתה מושבת כתר בריטית בדרום תימן) – בניין פשוט שחזותו אינה מסגירה את החלל המרשים והמונומנטלי שבתוכו, ומדגים את יכולותיו האדריכליות הווירטואוזיות של מגידוביץ' שיצר בו חלל אלגנטי וקצבי בעזרת מערכת קורות חשופות ומרשימות ושילב מוטיבים אקלקטיים כגון קשתות פנימיות.

בקומת הקרקע של הבניין שוכן כיום בית מורשת יהודי עדן המציג תצוגת קבע של תצלומים מקוריים, חפצים, ספרים, חפצי יודאיקה, פריטי לבוש ומסמכים נדירים המספרים את תולדותיה של הקהילה העדנית. פינה מיוחדת מוקדשת ל־87 נרצחי פרעות עדן שהתרחשו שלושה ימים לאחר הכ"ט בנובמבר 1947.

את הסיורים יוביל ההיסטוריון ובן הקהילה דני גולדשמיד, שסב סבו רכש את המגרש לבניית בית הכנסת בשנות ה־20, ויסופרו בהם תולדות בית הכנסת והמבנה שבו הוא שוכן ותולדות הקהילה.

חמישי 19.9, פתוח מ־10:00 עד 18:00. סיורים מודרכים יתקיימו ב־11:00, 13:00, 15:00 ו־17:00 | שישי 20.9, פתוח מ־9:00 עד 14:00. סיורים מודרכים יתקיימו ב־9:00, 10:30 ו־12:00. משך הסיורים כ־ 45 דקות.

בית פתוח וסיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

בעקבות 25 בתי משפחת מנחם משה

נקודת מפגש: בית מורשת יהודי עדן, רחוב לילינבלום 5.

סיור בהדרכת ההיסטוריון והיזם דני גולדשמיד שיספר את סיפורה של קהילת עדן ושל משפחתו, משפחת מנחם משה שמוצאה מהעיר עדן, ושל 25 הבתים שבנו בני המשפחה בתל אביב – כולם בתים לשימור שנבנו בשנות ה־30 ורובם תוכננו על ידי יהודה מגידוביץ' ויוסף ברלין, מהאדריכלים המובילים בתל אביב בשנות ה־20־30.

הסיור יֵצא מבית הקהילה ברחוב לילינבלום ויעבור ברחובות שבהם ניצבים הבתים – נחלת בנימין, רוטשילד, אלנבי, מונטיפיורי, גרוזנברג ורמב"ם – ויסתיים במלון סינמה (לשעבר קולנוע אסתר) שבכיכר צינה דיזנגוף.

שישי, 20.9, 14:00. משך הסיור כשלוש שעות וכולל הליכה רגלית של כשעה.

סיור מוגבל ל־40 משתתפים ברישום מוקדם.

ציונות בעיר הלבנה

נקודת מפגש: כיכר מיכאלס, שדרות בן ציון 1.

בתחומי הכרזת העיר הלבנה של אונסק"ו התרחשו חלק מהמאורעות המכוננים שהובילו להקמתה של מדינת ישראל. הסיור בהדרכת חוקרת העיר תל־אביב-יפו, שולה וידריך, יעבור במבנים כמו בית קק"ל שבו סוכם נוסח מגילת העצמאות, בית הספר כרמל ששימש כאתר אימונים של ההגנה, דירתו של מנחם בגין ועוד.

הסיור באדיבות מנהלת עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב-יפו.

חמישי, 19.9, 16:30. סיור מוגבל ל־40 משתתפים ברישום מוקדם.

קודש מן החול

נקודת מפגש: כיכר ביאליק.

לא רק בתי חלומות נבנו בראשיתה של תל אביב אלא גם בתי כנסת רבים לעדות השונות. הסיור בהדרכת האדריכלית ומורת הדרך הילה קרן שטיינמץ, יעבור בין בתי כנסת במרכז העיר, חלקם סגורים עקב חוסר במניין או עומדים בפני איומי נדל"ן ואחרים זוכים לפריחה מחודשת.

הכניסה לבתי הכנסת בלבוש צנוע. יש להצטייד בכיסוי ראש.

הסיור באדיבות מנהלת עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב-יפו. שישי, 20.9, 8:30. משך הסיור כשעה וחצי. הסיור מוגבל ל-40 משתתפים ברישום מוקדם.

הפסטיבל כולו מעניק חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים. לפי נסיון העבר, מומלץ.