איילת שקד
איילת שקדPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר מפלגת ימינה איילת שקד הגיבה הבוקר (רביעי) להבטחת ראש הממשלה נתניהו להחיל ריבונות על בקעת הירדן, ועל פינוי ראש הממשלה מהבמה באשקלון בעקבות ירי רקטות מעזה.

"ההצהרה מבחינה הצהרתית היא חשובה", אמרה שקד בראיון לקלמן-ליברמן בכאן רשת ב'. "כשאנחנו נכנסנו לפוליטיקה, בנט ואני, נתניהו דיבר על מדינה פלסטינית בנאום בר אילן ואנחנו פרסמנו את תכנית החלת הריבונות".

"כולם חשבו שאנחנו מטורללים ואני שמחה שעברו כמה שנים ומאמצים את טרמינולוגית החלת הריבונות, אבל צריך להבין שזו רק הצהרה ואין כאן שום מעשה. כשמנחם בגין רצה להחיל ריבונות ברמת הגולן הוא העביר את זה בחקיקה בשלוש קריאות ביום אחד, כששאלו למה הוא לא שאל את האמריקאים הוא אמר 'כי אם הייתי שואל היו אומרים לי לא'".

לדבריה, החלת ריבונות על בקעת הירדן אפשר לעשות באמצעות החלטת ממשלה, ''אין צורך בחקיקה ובוודאי שאם יש צורך מדיני אפשר לעשות את זה גם בממשלת מעבר. אין מניעה משפטית. אנחנו נשארים עם ההצהרה והיא כשלעצמה חשובה, חשוב שראש ממשלה מדבר על החלת ריבונות".

נתניהו: אחיל ריבונות על הבקעה וצפון ים המלחדוברות

"עם ההצהרה יש גם דאגה כי מה שראש הממשלה עשה - הוא החליט לספר מה הם הגזרים של תכנית טראמפ אבל לא סיפר מה הם המקלות. הרי תכנית טראמפ מדברת, כפי שידוע לנו, גם על חלוקת ירושלים ועל פינוי התיישבות צעירה, דברים שאנחנו לא נסכים להם".

שקד המשיכה לתאר כיצד היא ובנט היוו גורם משמעותי בשינוי עמדות הליכוד ונתניהו: "בממשלה הראשונה שלו כשהוא ישב עם אהוד ברק והשאיר את האיחוד הלאומי בחוץ, נתניהו הקפיא את ההתיישבות ביו"ש ונאם את נאום בר אילן, כשאנחנו נכנסו לממשלה ב-2013 התחלנו למשוך אותו ימינה. העברנו בכפייה את חוק ההסדרה וכל פעם דחפנו אותו לבנות עוד ועוד. לכל מפלגה יש תפקיד בקואליציה והתפקיד שלנו הוא למשוך ימינה. לכן מי שרוצה שההבטחות האלה יקוימו צריך לבחור ימינה".

''כשנכנסו לפוליטיקה הסתכלו עלינו כמו על הזויים כשדיברנו על החלת ריבונות. אני זוכרת שהייתי נפגשת עם דיפלומטים בחו"ל והם אמרו לי 'את באמת חושבת שזה יקרה?', אמרתי להם שכן ושאין פתרון אחר. החלת הריבונות על בקעת הירדן זו התחלה טובה וחשובה אבל להחיל ריבונות רק על יישובים יהודיים במרחב יו"ש ולהשאיר אותנו במובלעות פלסטיניות זה דבר רע".

שקד תקפה את המדיניות הביטחונית מול הטרור בעזה והסבירה שההרתעה הישראלית לא מושגת במבצעים תקופתיים אלה בפעילות שגרתית של לחימה יום-יומית בטרור.

בתגובה להורדת נתניהו מהבמה באירוע פוליטי באשקלון אמרה שקד: "אני בטח לא שמחה שיש ירי בזמן הקמפיין, תושבי אשקלון, אשדוד ועוטף עזה סובלים יום יום. אני יורדת לדרום הרבה ומדברת עם אמהות וילדים ותושבים, זו מציאות לא פשוטה ובסופו של דבר לא תהיה ברירה, יצטרכו לעשות מבצע בעזה. ה

"צבא יודע לעשות את זה, יש הרבה מה לעשות על מנת לטפל אחת ולתמיד בחמאס ולהחליש אותו בצורה משמעותית. עם שמונה מנדטים ושני חברים בקבינט אי אפשר להצליח לעשות הכל אבל מה שיותר חשוב שאחרי המבצע הזה יצטרכו לנקוט שיטת 'מכסחת דשא' כמו ביהודה ושומרון אחרי חומת מגן, ושכל תא טרור שירים את ראשו מיד יורידו אותו.

"כל הרעיון במבצע הוא מה שיקרה אחריו. אסור לתת לחמאס להתעצם. המדיניות שקט יענה בשקט איפשרה לחמאס להתעצם ולהתחמש ואת זה צריך למנוע כדי שלא נגיע למצב שבו החיזבאללה הגיע אליו עם 130 אלף טילים מכוונים למדינת ישראל".

לדברי יו"ר ימינה גם השמאל וגם הליכוד נאבקים במפלגתה: "נתניהו רוצה אותנו קטנים ומוחלשים, השמאל רוצה אותנו קטנים ומוחלשים כדי שנחזור להיות משקי דת ולא דומיננטיים כמו שהיינו בממשלה האחרונה. אנחנו צריכים כמות דו ספרתית של מנדטים כדי להיות משמעותיים. כלקח מהבחירות הקודמות אנחנו לא מתעסקים בתיקים אבל זה ברור שככל שנקבל יותר מנדטים נוכל להיות יותר משפיעים".