יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, מי שהיה שר הביטחון ושר החוץ בממשלות נתניהו, שוחח עם הפרשנית הפוליטית אנה ברסקי בפודקאסט הבחירות של 103fm 'סופרים קולות'.

בליכוד טוענים שאתה השמאלן התורן ואתה טוען שאתה ימני אך רוצה להקים ממשלה עם בני גנץ, שאי אפשר להגדיר אותו בדיוק ימני.

"ההכרעה האמיתית בבחירות בבחירות הקרובות היא לא בין נתניהו לגנץ אלא בין ישראל ביתנו לבין ישראל של סמוטריץ', ליצמן, רפי פרץ ודרעי. זאת ההכרעה האמיתית. אני לא מבין את קואליציית ההלכה שנתניהו מנסה להקים. בש"ס נמנעו מלהצביע אפילו בנושא קריטי כמו הסכמי אוסלו. נתניהו הצביע בעד גירוש יהודים בגוש קטיף. הוא זה שטירפד את חוק עונש מוות למחבלים למרות שהוא חתום איתי על הסכם קואליציוני בנושא. הוא זה שמונע פינוי התנחלות פלסטינית לא חוקית בחאן אל־אחמר".

אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שהליכוד הוא מחנה הימין.

"הוא לא מחנה הימין. זה מחנה פופוליסטי. הכל סיפורים. הימין היחיד האמיתי הוא ישראל ביתנו. אנחנו ממשיכים את הקו הקלאסי. כל מייסדי התנועה הציונית נסעו בשבת. גם טרומפלדור אכל מדי פעם כשר ועדיין יהודי לא פחות טוב מדרעי וגפני. אותנו לא מעניין מי יהיה ראש הממשלה אלא איזו ממשלה תקום והאם זו ממשלה לאומית רחבה שתתמודד עם כל הטירוף. אני הכרתי את זבולון המר. איש שמאוד הערכתי והיו לנו יחסי עבודה מצוינים. מה הקשר בינו לבין סמוטריץ'? הוא מהקוטב הצפוני והוא מהקוטב הדרומי. לא מדובר רק בקבוצה דתית אלא בקבוצה משיחית הזויה שמנסה להכתיב סדר יום למדינה שלמה".

איך אתה רואה את הממשלה הבאה מתמודדת מול הגרעין האיראני כשנושא המרכזי שעליו אתה מרכיב אותה הוא דת ומדינה?

"המרכיב הוא לחזור להיות מדינה נורמלית. 'To Make Israel Normal Again'. אני מכיר את המערכת היטב והייתי בהמון תפקידים. היחיד עם ניסיון דומה לשלי הוא בנימין נתניהו. כדי להתמודד גם עם הגרעין האיראני זה לא מספיק רק להתפלל - צריך גם לעבוד. הקואליציה שנתניהו מרכיב היא קואליציית הלכה. גפני התראיין ל'מקור ראשון' ואמר כיו"ר ועדת הכספים שהוא מבקש להעלות מיסים אחרי הבחירות כי הבוחרים שלו לא משלמים מס הכנסה בכלל. הוא לא מוכן לקצץ בתקציב הישיבות אך רוצה להעלות מס לכל האנשים העובדים. את זה אנחנו נמנע".

נניח שתקום ממשלה עם הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו. איך תתמודדו עם הנושא הפלסטיני והאיראני? מה תהיה מדיניות הממשלה?

"המציאות היא שנתניהו נכנע לטרור. זה בגלל השותפים החרדים שלא אכפת להם מביטחון או ממדיניות חוץ, זו הסיבה שהם כל כך נוחים לנתניהו. במאי האחרון שוגרו 700 רקטות לעוטף עזה. יש כאן פשיטת רגל של כל התפיסה הביטחונית שלנו בנוגע למאבק בטרור כפי שיש גם כניעה לחרדים. ונתניהו? אותו מעניינת רק התקשורת".

אתה מכיר את נתניהו יותר מ־30 שנה. להערכתך יש סיכוי שהוא יפנה אליך כדי להקים קואליציה?

"נתניהו לא יכול לקבל גישה שונה משלו. מי שנתפס כזה מיד הופך לשמאלן. אני מצפה שהוא לא יוכל להקים ממשלת הלכה. תפקידי הוא למנוע זאת. אני לא נגד חרדים ולא נגד הדתיים או היהדות. אנחנו לא נגד מדינה יהודית - אנחנו נגד מדינת הלכה".

פורסם בתקשורת שאתה נפגש עם גורמים בכירים בליכוד. מה אתה שומע מהם? האם יש מוכנות בליכוד לראות מישהו שהוא לא נתניהו שמקים את הממשלה מטעם הליכוד?

"אתן לך סקופ. בקרב חברי מרכז הליכוד יש לי הרבה יותר חברים מאשר לנתניהו. אני לא פונה אליהם אבל הם כולם מתקשרים ונפגשים איתי. אם אחרי סבב פגישות אצל הנשיא לנתניהו אין 61 ממליצים - למחרת יחליפו אותו. אני אומר זאת בידיעה. אף אחד לא יפזר את הכנסת בפעם השלישית. אף אחד לא יתמוך בזה. אין סיכוי שנכנס לקואליציה כלשהי עם סמוטריץ', רפי פרץ, דרעי או גפני".

מה דעתך על האמירה של גנץ שהוא שואף להקים ממשלה ליברלית חילונית?

"אני שמח שהוא מקבל את עמדת ישראל ביתנו ומאמץ את האג'נדה שלנו. אבל זה תלוי באיזה אוזן שאלו אותו את השאלה הזו. הרי בהתחלה הוא חיזר אחרי החרדים ואמר שהוא מגיש להם דף ריק כדי שימלאו אותו. שני הגורמים שרוצים להחליש אותנו הם החרדים וכחול לבן. ברור שגנץ מתואם עם גפני וליצמן. אני תוהה מה יהיה אחרי הבחירות. מבחינתי יש אופציה אחת - אשמח אם גנץ ונתניהו יבינו שמבחינת האתגרים שאנחנו ניצבים מול אין אופציה אחרת מלבד ממשלת אחדות לאומית ליברלית רחבה".

הדתיים והחרדים מדברים איתך אחרי הקמפיין נגדם?

"אני חי במשפחה מעורבת, אשתי דתייה, ילדיי לומדים בבית הספר דתי, אנחנו עושים קידוש בשישי ובשבת אני נוסע לשחק טניס. כל זה מסתדר מצוין וזה מעולם לא הפריע. הבת שלי דתייה ועשתה שירות צבאי מלא. זו החברה שאני רוצה לבנות לא רק בנוקדים אלא בכל עם ישראל. יש אנשים שמאוד הפתיעו אותי בגישה שלהם. הסיפור עם דרעי נגמר, גם ברמה האישית. הוא חצה כמה קווים אדומים שבלי קשר לפוליטיקה אי אפשר לסלוח. אין יותר יחסים איתו וגם לא יהיו".

לסיום, ברמה האישית בני גנץ יהיה ראש ממשלה טוב?

"אם בני גנץ צבר מספיק ותק בפוליטיקה כדי להיות ראש ממשלה? אני לא בטוח. הוא היה הרמטכ"ל שפיקד בצוק איתן וזה הרי היה כשלון מהדהד. אגב, מי שמינה אותו לתפקיד היה נתניהו שנתן לו שבחים בלי סוף. אנחנו נפעל בהתאם לנסיבות. הראשון ב־18 לחודש שייקרא להקמת ממשלה ליברלית לאומית רחבה - יקבל את הקול שלי".