בית כנסת (אילוסטרציה)
בית כנסת (אילוסטרציה)צילום: iStock

מתפללי בית-הכנסת הרפורמי "בית התפילה" באולימפיה שבמדינת וושינגטון מעניקים מחסה למריה פאבלו מאטיאס, מהגרת מגואטמלה שהגיעה ללא אישור, ולבנה השוהה עימה.

שני המהגרים הבלתי חוקיים מתגוררים כרגע בבית-הכנסת כדי להימנע ממעצר ומגירוש.

ארגון "תרועה" - רבנים למען זכויות אדם, מציין כי זהו בית-הכנסת היחיד בארה"ב הנותן מחסה למהגרים חסרי-מסמכים שמחפשים להתחמק מפני גירוש.

"ההכרה שאנחנו אכן עושים זאת, שאנחנו מסורים לעשיית צדק חברתי, שזהו 'תיקון עולם', ממלאת אותנו בסיפוק ובהתרגשות", הסביר הרב סת׳ גולדשטיין. "זו סוגיה שאנו, כקהילה יהודית, לוקחים באופן מאד אישי - לעבוד במישרין למען צדק למהגרים".

פאבלו מאטיאס אינה מדברת עם עיתונאים ובית-הכנסת סירב למסור פרטים על קורותיה ועל זהות בנה, מטעמי צנעת הפרט. היא נמלטה לפני שנים אחדות מאלימות במשפחה בגואטמלה והגיעה זמן מה לאחר מכן לאולימפיה. בקשתה למקלט בארה"ב נדחתה ובשבוע שעבר הורו לה הרשויות לעזוב את המדינה או לעמוד בפני גירוש, אף שעדיין קיימים אפיקים משפטיים שבאמצעותם תוכל לערער על ההחלטה. היא אינה יודעת מתי תוכל לצאת את בית-הכנסת.

בית הכנסת יכול לשמש מקלט למהגרים דוגמת פאבלו מאטיאס מכיוון שרשויות ההגירה מתייחסות אל מקומות תפילה – כמו גם לבתי-ספר ולבתי-חולים – כאל "מקומות רגישים" שבהם לא עורכים מעצרים ללא היתר מיוחד. לבית-הכנסת צמודה חצר, אולם למיטב ידיעתו של גולדשטיין, לא עזבו פאבלו מאטיאס ובנה את מתחם הבניין. אם תצא, היא עלולה להעצר ולהיות מגורשת באופן מיידי.

לדברי מייקל ראמוס, אחד ממנהלי מועצת הכנסיות של סיאטל רבתי, יש באזור זה עוד שני בתי תפילה, בשני המקרים מדובר בכנסיות, שהעניקו מקלט למהגרים החוששים מגירוש. לדבריו, כ – 55 בתי תפילה ברחבי המדינה עשו כן.

"לא קל לחיות במקום שהעניק לך מקלט מסוג זה, כיוון שהשטח לא גדול ואתה סגור בו למשך זמן רב", מסביר ראמוס. "אין לך אפשרות להסתובב. בה בעת הקהילה צריכה להבין שיש פה סכנת גירוש אמתית והיא צריכה לפעול כל העת כדי לסייע למשפחה".

בית הכנסת "בית-התפילה״ סיפק למהגרים מיטה, ספה, פינת ישיבה, טלוויזיה, משחקים וספרים, גם בספרדית – אף ששפת האם שלהם היא שפת המאיה. יש להם גם נגישות לחדר שירותים ומקלחת, ופינה במטבח. קבוצה של 75 מתנדבים עורכת עבורם קניות וכביסה ואף קונה למאטיאס מצרכים שהיא רגילה להם. זמן קצר לאחר בואם, היא כבר הכינה טורטיות במטבח. בית-הכנסת הקצה $500 לחודש לצרכיהם.

האם והילד חיים באזור הנפרד מאזור התפילה, אף שגולדשטיין אומר שהם מוזמנים להצטרף. בית-הכנסת אף דואג שיהיה במקום מתנדב מבני הקהילה בכל שעות היום כדי לארח חברה למשפחה ולדאוג לכל צרכיה.

קאת׳י ווסרמן, אשר לנה עם המשפחה בבית-הכנסת במהלך שני לילות, קשרה קשרי ידידות עם מאטיאס, למרות מחסום השפה. ווסרמן דוברת ספרדית ומספרת שהשתיים הצליחו לשוחח באמצעות שילוב של ספרדית, מחוות ידיים ותמונות בטלפון הסלולרי שלה. "התחלנו לפתח קשר ידידות ואנחנו משחקות ביחד, לומדות זו על זו ופשוט משתפות זו את זו בניסיון החיים שלנו, למשל, כחברת קהילה או כאם, כי אני אימא ומריה היא אימא, ועד עכשיו זה היה נהדר", סיפרה ווסרמן.

בינואר התגייס בית-הכנסת "קול צדק" בפילדלפיה לתמוך במשפחה בת שבע נפשות מאל סלוואדור שנמלטה מארצה בגלל אלימות כנופיות, אחרי שאחד מילדיה נחטף ונרצח. "קול צדק" אסף למעלה מ-60,000 דולר לכיסוי הוצאות המשפחה לשנה לפחות, בעודה ממתינה לשימוע בעניין בקשת המקלט שהגישה לשלטונות ארה"ב.

"הקדשנו זמן רב כדי להכיר אותם, לבנות אמון הדדי ולהקנות להם תחושת בטחון לאחר כל הטראומה שעברו", סיפר הרב ארי לב פורנארי. "בעמקי נשמתי חרוט זכרם של האנשים שסיכנו את חייהם במלחמת העולם השנייה והחביאו את משפחתי באיטליה, בנוסף לתחושת המחויבות הרוחנית והדתית שלי להפגין סולידריות עם האדם ולכבדו באשר הוא".