מרדכי כהנא
מרדכי כהנאצילום: דובר צה"ל

בתחילת השבוע, עם מינויו של אל"מ ברק חירם למח"ט גולני, חשף הכתב הצבאי של 'ידיעות אחרונות', יוסי יהושוע, סיפור מיוחד אודות מפקדו לשעבר של אל"מ חירם, תא"ל מרדכי כהנא.

אתמול (שני) פרסם יהושוע ב'ידיעות אחרונות' את סיפור ההחלטה הקשה שהיה צריך לקבל תא"ל כהנא כששימש מפקד יחידת 'אגוז' בזמן מלחמת לבנון השנייה.

אל"מ חירם שימש אז כמפקד פלגה ביחידה ונפצע בהיתקלות עם מחבלים בכפר חדתא בלבנון. "ניגשתי אל הרופא שאמר פגיעת ראש ושחייבים פינוי דחוף", שיחזר כהנא, "ידעתי שאי־אפשר להכניס מסוק באור יום, אבל אמרתי לקשר שלי: תקפיץ מסוק לגבול. הייתי צריך 15 לוחמים כדי לפנות את ברק. הייתה דילמה האם לסכן את כל הלוחמים בשביל זה".

לאחר התייעצות עם רופא עיניים הבין כהנא שחירם לא נמצא בסכנת חיים. "אמרתי לברק 'אתה לא בסכנת חיים אבל העין הלכה. החלטתי לא לפנות אותך כדי לא לסכן אותך. אתה יכול לכעוס עליי כל החיים שלא תראה בעין אבל זאת ההחלטה'".

לאחר המתנה של 12 שעות בלב לבנון, עם רדת החשיכה התבצע חילוץ וחירם פונה לבית החולים. במהלך השיקום הארוך הושתלה בראשו עין מזכוכית.

כזכור, תא"ל כהנא נאלץ לפרוש מצה"ל לאחר שנחקר בחשד להחזקת אמל"ח בניגוד לפקודות צה"ל. הרמטכ"ל גדי אייזנקוט קיבל את הודעת פרישתו ולאחר שפרש הוא הועמד לדין משמעתי והורשע בנטילת ציוד שלא כדין ואי קיום הוראות הצבא ונידון לשתי נזיפות.

בעקבות הפרסום התעורר מחדש הויכוח סביב סיפור תא"ל כהנא, ויהושע נחלץ להגן על שמו הטוב של הקצין שנאלץ לפרוש משירות. בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "אתה נחשף להתנהלות של תא״ל מרדכי כהנא, לאורך כל הקריירה, מג״ד 12, מפקד אגוז מח״ט בעזה, ואתה לא מאמין איך הרמטכ״ל לשעבר, גדי איזנקוט זרק אותו לכלבים. לא יאמן".

העיתונאי אורן נהרי השיב לו: "ראש הממשלה דוד בן גוריון העיף את גדול מפקדי השריון אז כי ידע- לא החזיק בעצמו, אבל ידע שפקוד שלו מחזיק שקי סוכר שהיו בקיצוב. וצדק. מה שאתה כותב כאן, אם נלך לקצה מכשיר את ביזת העתיקות של משה דיין. קצין בכיר חייב להיות דוגמא ומופת. כמו שופט. כמו פוליטיקאי. סליחה, בדיחה לא מוצלחת".

יהושע לא נשאר חייב: "תזכיר לי אורן מה תא״ל כהנא גנב בדיוק? לא היית רוצה פייק ניוז כזה נגדך". ונהרי שוב השיב: "החזקת ציוד בניגוד לפקודות הצבא. הודה בנטילת ציוד שלא כדין. לא יודע איך אתה מגדיר זאת, בעיקר הסעיף השני. אבל לעצם העניין דיברתי על העיקרון. והעיקרון הוא שקצין, אמיץ, מעוטר ומעולה ככל שיהיה לא יהיה מעל החוק".

"אנחנו מדברים על מכולה צבאית שהוחזקה בבסיס", ענה יהושע, "עם מכונת כביסה וקלאצניקוב של מחבל שהרג. לא לקח דבר לכיסו. חיסול חשבונות של הנהג שלו לא יותר מזה. היה מצופה מהרמטכ"ל לעמוד לצידו".

העיתונאי אורי דגון הגיב לסיפור שפרסם יהושע: "סיפור מדהים, החלטה של מצביא בקור רוח שלמעטים בצמרת הנוכחית במטכ"ל יש אותה. כהנא הוא המשפט 'ממני תראו וכן תעשו'".