שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

על שמאל שהוא ימין ולהיפך

בפעם הבאה, אדוני ראש הממשלה, תהיה קצת שמאלני לפני הבחירות ויותר ימני אחריהן. מסתבר שהשיטה שבה אתה פועל הפוך לא עובדת.

כאשר אתה שוב ושוב מפזר ימניות לפני הבחירות, מופיע בהתיישבות, מדבר על ריבונות, מפרסם בבתי הכנסת ובקיצור מחפש את המנדט מתחת הפנס הציוני דתי, ולאחר הבחירות מיישם מדיניות שמאלית הרבה יותר, זה פשוט לא עובד.

אתה אולי מקבל מנדטי ימין, אבל הגוש שלך מצטמצם והולך. הרי לא יתכן שכמו בחלומו של פרעה, פרתך תבלע את פרתו של כחלון ואת פרתו של פייגלין ובמקום להשמין היא רק תצטמק ותלך.

זה הזמן ללמוד מהטירון הפוליטי בני גנץ ולעשות בדיוק את ההיפך. הוא ריכך עמדות שמאל, דיבר על בקעת הירדן והישובים, חיבק מתיישבים והקים מטה מיוחד לשאיבת קולות ימניים.

מאחר ונראה שגם במערכת הבחירות הבאה, תהא מתי שתהא, אתה תהיה בה גורם מרכזי, תייג נא את עצמך כמרכז, דבר על הסכמי שלום, תזכיר לעולם ולאזרחים את המגעים עם מדינות ערביות במפרץ, על הצורך לדאוג לאוכלוסייה הפלשתינית. עזוב את הצהרות הריבונות וההתיישבות. אין באמת צורך בהן בשלב הזה. עדיפים המעשים שאחרי הבחירות מההבטחות שלפניהן.

אני מנחש שכמי שספג לא מעט אגרופים מהתקשורת שבשמאל ועמד בזה, תוכל לעמוד גם במקבץ מתקפות מימין שיאשימו אותך בשמאלנות. לא יקרה לך כלום. לכל היותר תקבל את המנדטים החסרים לך היום מהשמאל הרך או מהמרכז הלא אכפתי. המנדטים הללו יכסו לך את המנדטים שיעברו ימינה יותר ובעתיד ממילא יהיו חלק מקואליציית ה-61 שלך.

המשכורת שלו, הכסף שלכם

מאבטחים במחסום קלנדיה זיהו השבוע מחבלת פלשתינית כשהיא מתקרבת במגמה לבצע פיגוע דקירה. הם קראו לעברה והורו לה לעצור על פי הנוהל הידוע והמקובל, אבל היא בחרה להמשיך אל יעדה הרצחני. המאבטחים ירו לעבר רגליה. האירוע הסתיים במותה של המחבלת.

שימו לב כיצד תואר האירוע הזה בציוצו של חבר הכנסת (חבר הכנסת!) עופר כסיף. אצלו מדובר ברצח לכל דבר. "אתמול בבוקר נרצחה במחסום קלנדיה", פתח כסיף את ציוצו והוסיף כי היא "הוצאה להורג בידי אחד מקלגסי הכיבוש הרצחניים". לא הסתפק האיש בכך וקבע כי "חייהם של הפלסטינים תחת משטר הכיבוש הפך מזמן להפקר ודמם מותר. האחריות היא על ממשלת ישראל והעומד בראשה ועל שלוחיה. פושעי הכיבוש להאג!".

אזכיר שוב, האיש שמאשים את ממשלת ישראל כאחראית למעשי רצח ואת אנשי הביטחון כרוצחים לכל דבר, הוא חבר בכנסת ישראל. ושוב צפה ועולה השאלה במה ההתבטאויות שלו מעודנות יותר משל ברוך מרזל, מיכאל בן ארי או בנצי גופשטיין.

הצעת ייעול לסליחות

ואולי זה מה שיחזיר את הצעירים, שהעדיפו להמשיך ולהתכרבל במיטה, להיעתר לקריאותיו של הגבאי 'סליחו—ת, סליחו---ת': הפתרון הוא - עוּד.

אני עוצם עיניים ומדמיין שאת 'בן אדם מה לך נרדם', את ה'עננו' ואת 'אם אפס רובע הקן' מלווה מפינת בית הכנסת נגינת עוּד לצד הקפה והתה המיוחדים של ארבע לפנות בוקר.

אני לא מתכוון לאירוע סליחות חד פעמי עם חזנים פייטנים ונגנים. כוונתי למשהו שיהיה חלק בלתי נפרד מכל בוקר של אמירת סליחות באשמורת הבוקר. משהו שאליו יגוייסו המוסיקאים מבין צעירי הצאן, שלא מעטים מהם מוצאים בעוּד את הכלי שלהם. כך יותר ויותר צעירים ומבוגרים ימהרו לנקות את קורי השינה ולגדוש את בתי הכנסת כדי להתחבר לאמירת סליחות ולחזור למורשת העתיקה שקצת מתחילה להתפוגג בשטף העכשוויות הדורסנית.

כשאין חדשות ממציאים אותן

כמה אפשר למדוד בכל שעה את אחוזי ההצבעה עד כה, וכמה אפשר לחזור על כל הספקולציות שמאבדות רלוונטיות עם פרשנים עבשים שעלו מהאוב הפוליטי. ממש משום כך בהיעדר חדשות אמיתיות ביום הבחירות ליוו כלי התקשורת כל עפעוף של חבר כנסת ושר סביב הקלפי ובדרך אליה בצילומים ומיקרופונים שנדחפים לתוך פרצופו המקפיד להקרין ביטחון.

ואז הגיע גם אריה דרעי להצביע, ושוב המצלמות, ושוב המיקרופונים ושוב עדת המעריצים המלווה אותו. למראה החבורה נולד באולפן 'כאן 11' דיון מסעיר וסוער. הפאנל המכובד הבחין בחסרונה של רעייתו, יפה, שלא עמדה לצידו בשעת ההצבעה, ומיד בשיא הרצינות וכובד הראש עלו שאלות שכאלה: 'אריה דרעי מגיע לקלפי בלי אשתו', האם זו הדרה? האם הוא מבקש לדבר כך למצביעים שלו, שכנראה אינם מסוגלים לסבול גבר מצביע יחד עם רעייתו? הרי לא יתכן שהיא סתם רוצה להישאר עוד בבית, ושאר ספקולציות מרתקות.

כמה דקות מאוחר יותר עברו המצלמות לתעד את הרגע ההיסטורי שבו אהוד ברק הגיע לקלפי, וראה זה פלא, האיש הגיע ללא רעייתו. לא תתפלאו לשמוע שאף אחד באולפן לא שאל ולו בדל קלוש של שאלה על ענייני הדרה. מישהו אמנם התחיל בחיוך לציין שאשתו אינה איתו, אבל מיהר להשתתק עוד לפני שהשאלה הגיעה לסופה. שום דיון, שום שאלות. כך ממציאים ומנפחים קשקשת עיתונאית בגרוש ומייצרים עוד הבל וקשקוש.

תעלומת התעמולה

תעמולת בחירות, כך סיפרו לנו, אסור לה שתשתרבב לתוככי החדשות. אז סיפרו. קחו לכם דוגמא מיום הבחירות עצמו באתר YNET הרואה את עצמו כאחד המשפיעים והמובילים באתרי החדשות:

במרכז עמוד הבית, לצד הדיווחים השוטפים מאולפן החדשות הופיעה כתבה תחת הכותרת 'חדר בריחה' המעוטרת בפניו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו כשלצד פניו מנעול סגור על דלת (אולי של תא כלא, אולי של חדר בריחה, מי יודע...) ומתחתיו כיתוב הכותרת "שבועיים לפני השימוע, האם יצליח נתניהו להקים ממשלת מילוט ולחמוק ממשפט"...

מישהו יכול להגדיר את הדבר הזה כמשהו שהוא לא תעמולת בחירות ארסית? 'ממשלת מילוט'? זה השם שמצאו קובעי הכותרות שם להגדיר ממשלת ימין? בעיני האתר ובעיני 'כלכליטס', שממנו הועתקה הכתבה, לא יתכן שנתניהו מתמודד ורוצה להמשיך ולהנהיג את ישראל כי הוא סבור שבכוחו לעשות זאת טוב מאחרים, לא משום שהוא מאמין באידאולוגיה כלשהי. רק הבריחה והמילוט ניצבים לפניו.

לא צריך להיות סטודנט שנה א' ללימודי תקשורת כדי לדעת שכאשר כותרות מהסוג הזה מופיעות באצטלת חדשות תמימה ולא כבאנר פרסומי ההשפעה שלהן הרבה יותר דרמטית על תודעת הקורא הממוצע, אבל כמאמר הגשש, אף אחד לא קם.

סולמות לרקיע

לא כל החוקרים סגורים על המקום המדויק, אבל רובם די משוכנעים שאיפשהו במשולש השטח שבין עפרה, בית אל וגבעת אסף היה המקום בו שם יעקב את ראשו לישון בדרכו לחרן, שם חלם את חלומו, שם קיבל את ברכת הדרך ושם הגיע לתובנה שמדובר במקום נורא, מקום שהוא בית אלוקים וזה שער השמיים. אין עוד בעולם מקום עם קומפלינט קדום ודרמטי ברמה הזו.

בימים הקרובים יצטופפו במסלולי הבידוק של נתב"ג יצטופפו אלפים רבים בדרכם לאומן שבאוקראינה כשבכיסם פתקים עם שמות לתפילה ובקשה. שוב ושוב מזכירים להם רבים את קדושתה של ארץ ישראל אל מול טומאת אדמתה של אוקראינה. התזכורות הללו לא הניבו הצלחה מרשימה, כידוע.

ובכל זאת, בלי לפגוע באיש מהנוסעים או ממבקשי התפילות, נדמה לי שהרבה יותר פשוט יהיה לשגר פתקים שכאלה למישהו מהמשולש ההוא שבארץ בנימין. התפילות בשלושת הישובים תהיינה הרבה יותר קרובות לשער השמיים ממקומות אחרים. בוודאי מאוקראינה. (ויסלחו לי התושבים שם על שחשפתי את הסוד)

זעם עצמתי

זה בסדר גמור שב'עצמה יהודית' הגדירו את ערוץ 7 כאחד הגורמים המובילים לכך שהמפלגה לא צלחה את אחוז החסימה בפעם החמישים בתולדותיה. אבל בהנחה שכל טענות 'עצמה' נכונות, זה יהיה גם בסדר גמור שיהיה מי שיחשוב שבגלל ערוץ 7 התגייסו מצביעים רבים דווקא לטובת 'עצמה יהודית' הזועקת געוואלד, ויהיה בסדר גמור אפילו לחשוב שערוץ 7 אחראי לכך שעוד עשרים או שלושים אלף קולות שקלו שוב את הצבעתם ובחרו לבחור על בטוח, וכך הסתכם אבדן הקולות בשמונים אלף ולא במאה ועשרה אלף קולות.

אפשר לחשוב הכול, לכאן ולכאן ולכאן, והכול בתנאי שסבורים שאכן לערוץ 7 יש השפעה אדירת ממדים כל כך. כך או כך, כל הספקולציות מתקזזות זו עם זו.

(ואני כבר מריח את הזועמים והכועסים על ההערה הזו, וגם זה בסדר גמור)

(להערות ולהארות שלכם: [email protected])

לעוד כמה הערות קודמות:

עוד פעם אחת וזהו (לשנה זו)

כשהאמת משועבדת לפוליטיקה

חסמב"ה ומלחמת ההדתה

צדיקים מוסתרים ומכתב לנתניהו

מאבקי בג"ץ ולמי פרחים מנתניהו