המפנים בבית הכנסת
המפנים בבית הכנסתצילום: רועי כהן

לפני שבועות אחדים סיפרנו בערוץ 7 על מחאתם של מתפללי בית הכנסת 'היכל שלמה' שבתל אביב נגד כוונת העירייה להרוס ולהקים במקומו מבנה ציבורי אחר.

בימים האחרונים נעשה צעד נוסף לקראת ההרס במקום. זאת כאשר מטעם העירייה נשלחו פועלים על מנת להוציא את הציוד מבית הכנסת ולסגור אותו בפועל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו שוב עם רועי כהן, אחד המתפללים וחבר ועד שכונת נחלת יצחק, המזכיר מעט מהשתלשלות האירועים: "השכונה היא שכונה מאוד תורנית עם מרקם חיים מיוחד של שילוב בין דתיים וחילוניים. יש מגמה ארוכת שנים של העירייה להרוס את בית הכנסת שלנו, בית כנסת שהיה מרכזי ועצוב לי להגדיר אותו ככזה שהיה מרכזי בעבר".

"העירייה שלחה ביום רביעי האחרון פקחים לפנות את הציוד. ארבעים ושלוש שנה קול התפילה והתורה לא פסק ובשבת האחרונה המקום היה שומם ודומם", אומר כהן הרואה בהחלטת העירייה נדבך נוסף במטרתה של העירייה להחליש את הרוח בעיר.

"לבוא ולקחת מאה מתפללים שבוע לפני ראש השנה ולהוציא אותם... להיות אטומים לצרכי השכונה והתושבים. עד הרגע האחרון התקשרנו למנכ"ל העירייה ולראש העיר, ניסינו דרך מתווכים לגשר כדי שלפחות ישאירו אותנו בתקופת החגים. לאיפה יילך הציבור המסורתי והחילוני שפוקד את בית הכנסת בחגים. זו אטימות לב וניתוק מהציבור".

כהן מזכיר כי במקום מתכוונת העירייה להקים בשלב הראשון משחקיה לילדים אחר הצהריים. "זה מה שחשוב לעירייה כעת למרות שהשכונה מוצפת במתקנים ובגינות. חשוב לה שקול התורה לא יישמע במקום הזה. אין היגיון".

על רגעי הפינוי של שליחי העירייה מספר כהן: "כמו כל פינוי של הוצאה לפועל היינו מוכנים לאפשרות הזו מראש. גם למפנים עצמם היה קשה. ראו את הצער עליהם, גם אחרי שהם כבר ביצעו מאות פינויים. הם לא הבינו למה הם צריכים לפנות. בהבנה של לב יהודי ברור שלא ניתן לעשות מעשה כזה, אבל הם רק הזרוע המבצעת. הקודקודים בעירייה הם שצריכים להרגיש את הצער".

"מדובר בשכונה מאוד מיוחדת. יש לאנשים לב מיוחד. מלכתחילה לא רצינו לעשות רעש ומחאות בגלל מרקם החיים כאן ואנחנו נותנים לו מקום, אבל אנשים בכו וזו המחאה הגדולה ביותר. לב יהודי בוכה מצער כי בית ה' נהרס. זה לא רק בית כנסת. זה בית עבור אנשים שפקדו את המקום מארבע וחצי בבוקר עד אמצע הלילה".

כעת, הוא אומר , "צריך לאסוף את השברים. אחרי 43 שנים לא פשוט לקחת את הכול. הציוד נמצא כעת במתחם בדרום תל אביב, אבל השאיפה היא שהשם הזה של בית הכנסת יקום לתחיה. עיריית תל אביב לא דאגה למקום חלופי אפילו לא לתפילות החגים עבור מאה עד מאתיים איש. לא מצאו לנו לא חדר בבית ספר ולא גן לתפילות בחגים. אולי נקיים את התפילות בגינה הציבורית מה שיביא לשם את התושבים. התקשרו אליי בערב שבת תושבים חילונים וזעקו איך יכול להיות דבר כזה שעיריית תל אביב הורסת בית כנסת שמשרת את כולם, שכל מי שנכנס אליו שמח".

בדבריו מזכיר רועי כהן את בית הכנסת שנבנה במרחק של כרבע שעת הליכה עבור הציבור המבוגר. "אבל המבנה החדש לא קשור למבנה הישן. מדובר בבית כנסת גדול יפה וחשוב שיש בו צורך כי יש גידול במספר התושבים. שניהם נצרכים, וצריך אפילו בית כנסת שלישי בשכונה. צריך לרדת לעם, אל השכונה, כדי לדעת מה הצרכים פה. בבנין העירייה מנותקים מהציבור".

נזכיר כאן את תגובת עיריית תל אביב כפי שנמסרה לערוץ 7 בפרקים הקודמים של השיח סביב בית הכנסת: "כל הסוגיות הללו עלו לאורך כל השנים בדיונים משפטיים שהתקיימו בין העירייה לעמותה, כאשר עפ"י פסק הדין שניתן בהסכמה הבטיחו המתפללים לפנות את בית הכנסת. לא נמצאה הצדקה להקמת בית כנסת נוסף וכל בניה שתיעשה מעל בית הכנסת תחייב פינוי. ראוי להדגיש כי העירייה העמידה למתפללים בית כנסת חלופי בשטח של 400 מ"ר הכולל ארון קודש וריהוט חדש".

כהן מגדיר את התגובה כתקליט החוזר על עצמו ומעיד על אטימות הלב. באשר לאופי מחאתם השקט של המתפללים הוא אומר: "אולי היינו צריכים לפעול בצורה יותר קשוחה. אומרים לנו את זה גם בציבור החילוני, אבל אנחנו מנסים לפעול בדרכי נועם כדי שהדברים יתקבלו וישפיעו. להבא נלמד שעיריית תל אביב מבינה דרכים אחרות".