ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן
ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימןצילום: דובר צה"ל

בצה''ל התקיים אתמול (ראשון) טקס הענקת ציונים לשבח ותעודות הערכה לקצינים וללוחמים מחיל-האוויר על חלקם במבצע המיוחד בחאן יונס, ב-11 בנובמבר 2018, בו נהרג סא''ל מ'.

הרמטכ''ל רב-אלוף אביב כוכבי העניק ציונים לשבח לסגן-אלוף מ' ז"ל, למפקד כוח הלוחמים וללוחם בצוות ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, להוקרה והערכה על פעילותם במבצע.

בשמו של סגן-אלוף מ׳ ז"ל קיבלו את הצל״ש אלמנתו, ילדיו והוריו.

בנוסף, העניק ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן ציון לשבח למספר לוחמים בצוות מערך המבצעים המיוחדים על תפקודם יוצא הדופן לחילוץ הצוות לשטח הארץ במהלך המבצע.

טקס הענקת האות לסא״ל מ׳ ז״ל התקיים בבית משפחתו וטקסי הענקת האות ללוחמי אגף המודיעין התקיימו בבסיס במרכז הארץ, בראשות הרמטכ''ל כוכבי, האלוף הימן, מפקדים, לוחמים ומוזמנים נוספים.

טקס הענקת הצל"שים בחיל האוויר
טקס הענקת הצל"שים בחיל האווירצילום: דובר צה"ל


כמו כן, העניק מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין ציון לשבח לקברניט מסוק החילוץ, רב-סרן ע', לטייס המשנה, סגן-אלוף (מיל') נ', ולמכונאי המוטס האחורי, רב-סמל מתקדם ק' שחילצו את הכוח המיוחד מרצועת עזה.

מפקד חיל-האוויר העניק גם תעודות הערכה ליחידות שסייעו במשימת החילוץ של לוחמי הכוח המיוחד: טייסת 113 ("הצרעה"), טייסת 200 ("המל"טים הראשונה"), טייסת 210 ("הנשר הלבן"), טייסת 100 ("הטייסת הראשונה"), טייסת 161 ("הנחש השחור"), יחידת הבקרה האזורית הדרומית, מחלקת התקפה אווירית בלהק מבצעי אוויר ויחידות בתוך להק מודיעין.

הרמטכ''ל כוכבי בטקס הענקת הצל"שים


במעמד הטקס העניק מפקד בסיס תל-נוף, תת-אלוף פלג ניאגו ציון לשבח למכונאי המוטס הקדמי, רב-סמל נ', ולצוות לוחמי יחידת החילוץ 669 בראשם מפקד הכוח סגן א', רופא הכוח, רב-סרן (מיל') א', הפרמדיק, רב-סמל ג', והחובש, רב-סמל א' שסייעו בהעלאת הכוח למסוק והעניקו טיפול רפואי.

טקס הענקת הצל"שים והאותות לאנשי חיל-האוויר התקיים בבית חיל-האוויר בהרצליה בראשות מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקד בסיס תל נוף, תת-אלוף פלג ניאגו, מפקדים, לוחמים ומוזמנים נוספים.

אלמנתו של מ' והבנים מקבלים את הצל"ש
אלמנתו של מ' והבנים מקבלים את הצל"שצילום: דו"צ

"אני מעריך מאוד את מה שעשיתם ואת האופן שבו תפקדתם, אני מסתכל עליכם ואני מסתכל על מי שנמצא בשורות האחרונות, אני אומר את זה לכל מי שלקח והיה חלק בפעולה הזאת- רגע מורכב ביותר ומסובך ביותר שבאותה מידה היינו יכולנו בנסיבות אחרות לעמוד כאן עם תוצאה אחרת לגמרי", אמר רא''ל כוכבי בטקס

''זה נמנע הודות לתושייה, לקבלת החלטות נכונה, לתפקוד נכון של צוות ולגבורה של כל מי שעלה לכאן לבמה. אני רוצה גם לומר תודה מיוחדת לתת-אלוף ג׳, שפיקד על המערך בזמן המבצע. ג׳ השלים קדנציה שבה הושגו הישגים משמעותיים ביותר, הוביל את המערך להרבה מבצעים ופעילויות עם תוצאות מוכחות ואני מלא הערכה על האופן בו הנהיג ופיקד על המערך", הוסיף הרמטכ''ל.

ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, אמר ״הערב התכנסנו להוקיר את האנשים שראו את הסכנות, התעלו על ההסחות, ופעלו מתוך אנושיות ורעות. במשך חודשים ארוכים, עסקנו בתחקיר ולמידה מעמיקה של אירועי ליל 11 בנובמבר 2018 והפקנו לקחים חשובים. מקצוענות, עוז רוח ותושייה מנעו מהאירוע להפוך לאירוע מבצעי קשה בהרבה.

''מאחורי המילים הגדולות הללו, ניצבים בסופו של יום, לוחמים, ולנו לא נותר אלא להצדיע להם. הם וחבריהם, לוחמים ותומכי לחימה, המפתח להתחדשות שלנו ולהצלחתנו בעתיד. חברי הצוות הלוחם, אני גאה להעניק לכם היום ציון לשבח. הוא ניתן לכם בכבוד על המשמעת המבצעית שגיליתם בשדה הקרב, ועל ערך הרעות שהפגנתם ביתר שאת במשימת החילוץ. כל אחד מכם תפקד בהתאם למצופה מלוחמי עילית, ויחד פעלתם כצוות מלוכד. בזכות הלכידות, קור הרוח והנחישות, עמדתם במשימה.

''למעשים הנשגבים, הגבורה, והתעוזה היה גם מחיר כבד. במהלך ההיתקלות, סגן-אלוף מ׳ קיפח את חייו. מתוך סיפורי הכוח בשטח, למדנו כי במותו הציל מ׳ את חיי חבריו. סגן-אלוף מ׳ ציווה לכולנו את החיים. מורשתו, גבורתו במבצעי עבר ובמבצע האחרון הם השראה ומופת לכולנו. זיכרונו יישאר איתנו לעד", הדגיש הימן.

תיעוד: קולות הקשר מהחילוץ בעזהדובר צה"ל