דגים
דגיםצילום: ISTOCK

מנתוני ארגון מגדלי הדגים בישראל עולה כי צריכת דגי הבריכות הטריים בישראל בעונת החגים הקרובה ממשיכה לעלות בהדרגה וצפויה לעמוד על כ- 1,600 טונות.

נתון זה משקף עלייה של 50 טונות בביקושים לעומת התקופה המקבילה בשנת תשע"ט ועלייה של כ- 100 טונות לעומת הביקוש בשנת תשע"ח. מסקר שביצע הארגון לאחרונה באמצעות מכון גאוקרטוגרפיה בקרב צרכני דגים בישראל עולה כי 52% מהמשיבים מעדיפים דג טרי על דג קפוא.

בין היתר צפויים לעלות על שולחן החג של הישראלים השנה כ- 650 טון דגי קרפיון, 600 טון אמנונים, 200 טון דגי בורי, כ- 150 טונות של דגי בס וכן דגי אדמונית, ברמונדי, לברק, ועוד. בארגון מגדלי הדגים מזהים עלייה בביקוש לדגי בס וברמונדי: "הצרכן הישראלי אוהב להתנסות ולחדש ומשלב, לצד המנות המסורתיות, גם טעמים חדשים ודגים שעד כה היו פחות נפוצים בתקופת החגים".

"אם יש משהו שאנחנו יכולים לומר בברור זה שבשנים האחרונות אנחנו רואים פתיחות הולכת וגוברת מצד הצרכן הישראלי להתנסות בטעמים חדשים ומנות חדשות, לצד המנות המסורתיות של שולחן החג, כמו הבס, הבורי והברמונדי". אומר אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל.

"אנחנו רואים בעלייה המתמשכת בביקושים הבעת אמון של הצרכן הישראלי בדג הישראלי הטרי ונמשיך לעשות כל שבידנו על מנת להמשיך ולהצדיק את האמון הזה. המגדלים נערכו מראש לעלייה בביקוש ולא צפוי מחסור בדגי בריכות טריים. במידה וייווצרו חוסרים נקודתיים, הם יטופלו על ידנו בכדי להבטיח אספקה רציפה ומהימנה של דגי בריכות טריים לכל אורך תקופת החגים", מוסיף שריר.

בארגון מגדלי הדגים מציינים כי בניגוד לשנה שעברה, רוב ימי החגים השנה מתקיימים בימי אמצע השבוע ולפיכך צפויים פחות ימי מכירה בהן החנויות ורשתות השיווק פתוחות וקוראים לציבור להצטייד בזמן, על מנת להבטיח נגישות לדגים טריים ואיכותיים לכל אורך תקופת החגים.

מהסקר שביצע לאחרונה ארגון מגדלי הדגים בקרב מדגם מייצג של צרכני דגים בישראל עולה כי 75% מהם צורכים דגים לפחות פעם בשבוע, 52% מעדיפים דג טרי על דג קפוא ו72% מעדיפים דג מפולט על דג שלם.

ואיך תזהו דג טרי ואיכותי?

בארגון מגדלי הדגים ממליצים לרכוש דגים טריים רק בחנויות המפוקחות על-ידי המחלקה הווטרינרית של הרשות המקומית ולהקפיד על סימני ההיכר לזיהוי דג טרי:

עור הדג - על העור להיות מבריק, לח ומעט רירי. אם העור אינו רירי יש לחשוד בחוסר טריות של הדג. הריר מאפשר לדג התנגדות נמוכה בחיכוך עם המים. יש לזכור שהדג מייצר ריר כל עוד הוא חי.

גמישות בשר הדג - חשוב שהבשר לא יהיה גמיש מידי. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה. כלומר, כאשר לוחצים על בשר הדג עם האצבע חשוב לוודא כי לא נוצרה גומה, והעור נשאר מתוח.

עיני הדג - יש לוודא שעיני הדג אינן עכורות.

צבע הזימים - הזימים צריכים להיות אדומים, מבריקים ולא דבוקים זה לזה.

ריח הדג - ריח לא נעים מעיד על חוסר טריות. ריח הדג צריך להיות "דגי" אך לא בלתי נעים.