גנץ, ריבלין ונתניהו
גנץ, ריבלין ונתניהוPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

ד"ר חגי בן ארצי, גיסו של ראש הממשלה, קורא לראש הממשלה שלא לוותר על זכות הראשונים בממשלת הרוטציה, אם תקום כזו. לדבריו מתן שנות ראשות הממשלה הראשונות לבני גנץ הוא מעשה חסר אחריות לאומית ומסוכן.

"במסגרת אופציית הרוטציה, שהיא האפשרות הכמעט יחידה להקמת ממשלה, דבר אחד צריך להיות ברור, שבני גנץ לא יכול להיות הראשון שייכנס לתפקיד ראש הממשלה", אומר ד"ר בן ארצי בראיון ליומן ערוץ 7. "בעיני זה חוסר אחריות לאומי לתת לאדם שאין לו רגע אחד של ניסיון פוליטי מדיני וכלכלי לקפוץ לכהונת ראש הממשלה".

"מדינת ישראל אינה שדה ניסויים או משחק ילדים. זו אולי המדינה המסובכת והקשה בעולם", אומר בן ארצי המתאר את ניסיונו העשיר והמוצלח של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהביא את ישראל לעשור המוצלח בתולדותיה, "ומנגד ישנו טירון שבשדה האזרחי הקים חברה שפשטה רגל, הפסידה עשרות מיליוני דולרים וגם הסתבכה עם המשטרה בפרשת הונאה".

"גנץ יכול להיות בממשלה רק אחרי שיישב בממשלה שנתיים שלוש וילמד מהי כנסת, מהי ממשלה ומהי מדיניות, ייפגש עם אנשים בעולם ורק בעוד שנתיים שלוש זו אפשרות סבירה. אני קורא לביבי לא לוותר בעניין הזה. עדיף בחירות שלישיות מאשר לתת לגנץ", הוא אומר ומדגיש כי חשיבות מתן הבכורה בממשלת הרוטציה אינו נוגע רק לסיבות המשפטיות שעליהן כולם מדברים, אלא בעיקר מדובר בכורח למען עתיד וביטחונה של ישראל.

על דבריו אלה שאלנו את ד"ר בן ארצי אם ניסיונו של בני גנץ כרמטכ"ל השולט על צבא גדול שבו מעין משרד אוצר, מדרש חינוך, משרד דתות ועוד ועוד לבד מהחילות השונים, האם כל אלה אינם מכשירים אותו לכהונת ראש הממשלה?

"אי אפשר לזלזל אבל גם אני הייתי קצין בצבא, גם אם לא רמטכ"ל או קצין בכיר, והכרתי את המערכת הצבאית. מתוך ההיכרות שלי עם הצבא, המערכת הצבאית שונה לגמרי מהאזרחית. במערכת הצבאית זו היררכיה של פקודות. המערכת האזרחית דורשת משחק עדין בין גורמים שונים, אין פקודות, יש מו"מ. כראש ממשלה צריך לנהל את כל המערכות במקביל וזה עולם אחר. את העולם הזה צריך להכיר".

בן ארצי מזכיר כי "כשנתניהו נכנס לתפקידו זה היה אחרי שהיה שגריר באו"ם, חבר כנסת, סגן שר חוץ, יו"ר אופוזיציה ועדיין אומרים לו שהיה טירון".

כאמור, לטעמו אין לחשוש גם מהליכה לבחירות בפעם השלישית שכן "בחירות מספר שלוש זה לא סכנה למדינה, אבל לתת לטירון כזה את ראשות הממשלה זה הימור על עתיד המדינה".

בדבריו דוחה ד"ר בן ארצי את הטענות ליתרון מנדטים באמתחתו של בני גנץ. "אין לו יתרון", הוא קובע ומנמק: "אנחנו מדינה יהודית ציונית ואני סופר את הציבור היהודי, והוא הרלוונטי. צריך לשאול מה הסכמת האומה העברית, כלשונו של הרב קוק. גנץ קיבל תמיכה של 44 וביבי של 55. זה שטיבי הוסיף עוד 13 מנדטים לגנץ זה לא רלוונטי לגבי הנהגת המדינה היהודית. אני קורא גם לנשיא לשאול את השאלה מי זכה לרוב היהודי".

"חשוב להגיד את הדברים בתקשורת ולא רק לנתניהו עצמו. צריכה להיות בעניין הזה אווירה ציבורית שאומרת שלא ניתן בשום אופן לנהל את המדינה לטירון אזרחי-פוליטי. הקריאה היא לחברי הכנסת של הליכוד, לח"כים הדתיים, שכולם שליחים שלנו", דברי בן ארצי המזכיר רק כמה מהסוגיות הניצבות לפתחו של ראש הממשלה בתקופה הקרובה: תכנית טראמפ, המשבר במפרץ, הגרעין האיראני ועוד.

לקראת תום דבריו מציע ד"ר בן ארצי להיזכר גם באיכות תפקודו של בני גנץ כרמטכ"ל: "מבקר המדינה לא יצא מכליו לשבח את תפקודו בצוק איתן. בדוח ארוך ומפורט שאותו קראתי המבקר סיפר על רמטכ"ל נרפה שניסה לברוח מהמערכה, ורק בזכות הלחץ של בנט נכנסנו לפרויקט המנהרות שהיה קיומי והכרחי, כך שגם כרמטכ"ל הוא לא היה המועדף".