טקס הזכרון של ארגון "משפחה אחת"
טקס הזכרון של ארגון "משפחה אחת"צילום: שרה לוין

מדינת ישראל היא סיפור הצלחה יוצא דופן, עם שחוזר לארצו לאחר אלפי שנות גלות, משתלב בהצלחה מרשימה במשפחת העמים ואף מוביל בתחומים רבים, בין היתר מדע, טכנולוגיה, רפואה, חקלאות וביטחון.

במקרים רבים הייתה ההתפתחות תוצאה של משבר, מענה לצורך מקומי אקוטי שדרש פתרון. הדוגמה הבולטת ביותר היא כמובן תחום הביטחון. נוכח איום בטחוני מבית ומחוץ, נאלצה מדינת ישראל לבנות צבא חזק שיבטיח את בטחונה.

עם זאת, ברור לנו היום שמרכיב משמועתי בביטחון הלאומי של מדינת ישראל, הוא החוסן והלכידות החברתית של החברה הישראלית.

מראשית ימיה מתמודדת משפחת החברה הישראלית על בסיס יומיומי עם חווית של אובדן וטראומה. מצב הלחימה המתמשך ופיגועי הטרור, גבו מהחברה הישראלית מחיר יקר מאד. חיילים ואזרחים רבים איבדו את חייהם, רבים נפגעו פיזית ונפשית, משפחות רבות נותרו שכולות.

טור זה מוקדש ליוזמה מרגשת שצמחה לפני 18 כמענה לצורך אמיתי בחברה הישראלית, עמותת משפחה אחת, התומכת בנפגעי הטרור והמשפחות השכולות.

משפחה ישראלית שבבוקר בהיר אחד, מאבדת בן אהוב, חווה כאב עצום ונקלעת למשבר אישי ומשפחתי שלא ניתן להתכונן אליו. המשפחה נאלצת להתמודד בטווח הזמן המידי עם אין סוף שאלות, קשיים ודילמות דחופות, ובטווח הארוך, עם מציאות חיים חדשה ובלתי מוכרת.

בנקודת שפל זו בחייהם נכנסת לתמונה עמותת משפחה אחת, עם הניסיון הרב והידע המקצועי הרלוונטי, ומסייעת לבני המשפחה לעבור את הימים הראשונים, ואת אלו שיבואו אחריהן כשהעולם ישוב לשגרה והמשפחה תיוותר עם השקט והחלל שנפער בחייה.

עמותת משפחה אחת, צברה במהלך 18 השנים האחרונות, ידע מקצועי נרחב וניסיון מעשי משמעותי, בליווי וטיפול במשפחות שכולות ונפגעי טרור. ידע וניסיון אלו הובילו את העמותה לפתח מודל טיפולי הוליסטי לטיפול במשפחה, במסגרתו, "יתפרו" אנשי המקצוע יחד עם ראשי המחלקות השונות בעמותה, מחלקת נוער, מחלקת בוגרים ומחלקת משפחות, "חליפת שיקום" ייחודית אשר תותאם לצרכים הספציפיים של אותה משפחה.

כבר במהלך ימי השבעה תגיע לבית המשפחה רכזת המקצועית שאחראית על אזור מגורם, היא תציג את עצמה ותקשיב לבני המשפחה ולצרכים המיידים שהם יעלו, רגשיים, חברתיים, כלכליים ועוד. צרכים אלו יועברו באופן מידי לטיפול ע"י המחלקות השונות, כאשר רכזת המשפחות עומדת בקשר רציף עם המשפחה ללוות ולרכז את התהליך.

האתגרים שחווים בני המשפחה בטווח הארוך, גם הם רבים ומגוונים. האיזון וחלוקת התפקידים בתוך המשפחה משתנה, היחסים המשפחתיים עוברים טלטלה, המצב הכלכלי נפגע ועוד.

פעמים רבות מתארים המתמודדים, פער בין קצב ההחלמה הפנימי שלהם לקצב החיים והציפיות כלפיהם מהסביבה החיצונית. לא פעם הם חשים שהמסר מהסביבה הוא: יאללה תתקדמו! בעוד הם מרגישים שההחלמה דורשת זמן וסבלנות. רבים מתארים קושי לשמוח באמת, לצד צורך סמוי להתנצל בפני הסביבה כאשר הם מנסים לשמוח וליהנות.

רבים מהקשיים הללו נענים מעצמם כאשר נפגשים אבות ואימהות, נערים ונערות, ילדים וילדות, עם "קבוצת השווים" שלהם, עם אנשים ונשים שמתמודדים עם אתגרים דומים, ולא אחת, מבינים אחד את השני גם ללא מילים.

אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של עמותת משפחה אחת, היא בהיותה הפלטפורמה שאפשרה התפתחותה של קהילה, 'קהילת משפחה אחת'. קהילה זו מונה כיום אלפי חברות וחברים, בני ובנות משפחות שכולות, נפגעי ונפגעות טרור, שרואים בעמותה בית חם, מקום מפגש ושיתוף, בית שיש בו קבלה ללא תנאי ומקום גם לכייף וגם לכאב, בית שהתכונה המאפיינת אותו היא, כוחו של הביחד וההבנה שכקבוצה אנו חזקים יותר ויודעים יחד, הרבה יותר מימה שיודע אחד לבד.

מרים פרץ, ששכלה את שני בניה אוריאל ואלירז, חברה גם היא בקהילת משפחה אחת, אמרה פעם: "כולנו נכים, אבל אנחנו קובעים את אחוזי הנכות שלנו..." ברוח זו, בעבודה הטיפולית עצמה מעבר לליווי והתמיכה, אנו מנסים לזרוע זרעים של "גדילה פוסט טראומטית" זרעים שנמשיך לטפח ולהשקות במעלה הדרך.

אחת התופעות המרגשות בקהילה היא שהחברים בה לא רק נעזרים, אלא גם עוזרים אחד לשני. כאשר אדם שחווה טראומה, מצליח להניח לרגע את כאבו האישי ולסייע לחבר אחר, הוא כבר מרגיש משמעותי ובעל ערך, תחושת הסיפוק הזו מסייעת גם לו, בתהליך ההתמודדות האישי שלו ובכך כולם יוצאים נשכרים.

מקובל לחלק את האבל לשלוש תקופות; התחלה, אמצע, ושארית חייו של אדם. עמותת משפחה אחת מסייעת לאלפי משפחות, אבות ואימהות, אחים ואחיות, לבנות משמעות מחודשת ולכתוב את הפרקים הבאים בסיפור חייהם.

מסע משותף זה דורש אמונה, סבלנות והרבה אהבה. באופן אישי אני רואה בעבודתי הטיפולית, שליחות ומודה מקרב לב לחברי וחברות עמותת משפחה אחת, על האמון והזכות להיות שותף למסע שלכם.

יהודה איש שלום, עו"ס קליני, עו"ס העמותה ודוקטורנט לעבודה סוציאלית

לתרומות להצלחת העמותה לחצו כאן