יעל ארד
יעל ארדצילום: אילן בשור

ב-24 ביולי 2020 ייפתחו המשחקים האולימפיים ה–22 בעיר טוקיו ביפן. זו תהיה הפעם השנייה שהמשחקים האולימפיים יתקיימו בעיר אחרי 56 שנים. זה אולי סמלי שהג'ודו, הענף עם המסורת ההישגית המובילה בישראל, התחיל את צעדיו הראשונים בטוקיו 1964. ישראל תופיע באולימפיאדה הקרובה עם נבחרת רחבה ועומק שלא ידענו עד כה, עם ספורטאיות וספורטאים בצמרת העולמית במגוון ענפים – מועמדים למדליות ולגמרים אולימפיים.

הג'ודו, ההתעמלות האומנותית, האתלטיקה, השחייה והתעמלות המכשירים מספקים לנו בשנתיים האחרונות הישגים יוצאי דופן עם ספורטאים ישראלים, שנשענים על מסורת הישגית ומצוינות ישראלית שהתפתחה בישראל צעד אחרי צעד מתחילת שנות ה-90. שגיא מוקי, אלוף העולם הטרי בג'ודו, עשה כברת דרך בקריירה בינלאומית מדהימה עד שהפך למתחרה שלא מסתפק בשום דבר חוץ מהטוב ביותר. כששגיא עולה על מזרן התחרות, לצד מאמן הנבחרת אורן סמדג'ה, מדליסט אולימפי בעצמו, המבט שלו אומר הכול. הוא מרוכז, מכונס בעצמו, נחוש לנצח, לנטרל את יריביו ולממש את יכולותיו הטכניות. הוא לא נותן להתרגשות ולמתח הטבעיים להסיט אותו מהעיקר ומתמקד רק בניצחון.

בשנות ה-70 וה-80 ספורטאי ישראלי שהפסיד היה שומע את המשפט השגור אז: לא נורא שהפסדת, העיקר שהפסדת בכבוד! באותם ימים לא באמת האמינו שספורטאים ישראלים יכולים להיות הכי טובים בעולם, ולייצג את ישראל בכבוד בזירה הבינלאומית הייתה פסגת השאיפות.

כשבשנת 1977 זכתה מכבי תל אביב בכדורסל בגביע אירופה לאלופות עם נבחרת שחקנים חלומית ובראשם טל ברודי שעלה מאמריקה ולצידו מיקי ברקוביץ, מוטי ארואסטי, לו סילבר, ג'ים בורטרייט ואולסי פרי, נסדקה קונספציית ההפסד בכבוד ואני כילדה בת עשר, מאושרת ומלאת השראה, הבנתי שזה אפשרי.

היום, עם תשע מדליות אולימפיות לישראל בג'ודו, בגלישת רוח ובקיאקים, ספורטאיות וספורטאים צעירים אלופי ישראל יודעים שלהיכנס לתודעה הישראלית אפשר רק בזכות הישגים בינלאומיים מהותיים.

בסוף השבוע האחרון לינוי אשרם מראשון לציון הוכיחה שלצד הג'ודו התפתחה ישראל גם בענפים נוספים. שש מדליות באליפות העולם עם אופי, נחישות והופעות בלתי נשכחות ביססו את מעמדה של לינוי בזירה העולמית כשהיא סוחפת אחריה את ניקול זליקמן המוכשרת ואת הנבחרת כולה.

ב-27 בספטמבר תחל אליפות העולם באתלטיקה, שם הכוכבת הישראלית לונה צ'מטאי, אלופת אירופה ב-10,000 מטר, שהפכה לרצה של צמרת עולמית, תתחרה במרתון במבחן דרך חשוב לקראת טוקיו ולצידה מרתוניסטים גברים מוכשרים.

בישראל התפתחה ב-25 שנים האחרונות מתודולוגיית ספורט הישגי שמתאימה למדינה קטנה עם בסיס פירמידה צר מאוד של ספורטאים צעירים, הרבה לחובת משרד החינוך ומספר שעות החינוך הגופני הדלות בבתי הספר. כיום ספורטאים שמאותרים בגיל הנוער כפוטנציאל לצמרת עולמית, נכנסים למערך משומן היטב עם מעטפת רפואית, מנטלית ותקציבים שמובילים אותם כילדי מבחנה לקריירה בינלאומית.

השלב הבא הוא תוספת של 100 מיליון שקלים לתקציב הספורט בישראל לשיקום האגודות מחד ולתמיכה בספורטאיות וספורטאי הנוער בגיל 18-14, שמהווים את החוליה החלשה בתמיכה בספורט הישגי בישראל. השאלה הראשונה שתוצב בפני שר התרבות והספורט הבא בממשלה לכשתקום, היא איך להגדיל את תקציב הספורט ובכך להכפיל את מספר המדליות האולימפיות בכל משחקים אולימפיים בעשור הקרוב. זה אפשרי.

יעל ארד

מדליסטית אולימפית בג'ודו וחברת הוועד האולימפי