חתן וכלה
חתן וכלהצילום: ISTOCK

המדד ה-11 של עמותת חדו"ש מעלה כי 63% מאזרחי ישראל רוצים קואליציה אזרחית שאינה תלויה בחרדים ומקדמת חופש דת ושוויון.

69% מן הציבור השיבו כי חשוב להם ש"המפלגה עבורה הצבעת בבחירות לכנסת בשבוע שעבר (ב-17 בספטמבר) תיאבק בכנסת ובממשלה, אם תשתתף בה, לקידום חופש דת ושוויון בנטל ונושאים כמו נישואים וגירושים אזרחיים, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, גיוס אברכים וכו'".

בקרב מצביעי כחול לבן השיבו כך 95%, ובקרב מצביעי הליכוד השיבו תשובה שכזו 62% מהנשאלים.

רוב גדול [68%] מהציבור היהודי הבוגר תומך בכך שמדינת ישראל תכיר באופן שווה בכל חלופות הנישואין המקובלות בעולם, ובצד הנישואין האורתודוכסים תתאפשר בחירה בנישואין אזרחיים ובנישואין דתיים רפורמים/קונסרבטיבים.

בנושאי פלורליזם ויהדות התפוצות, 64% מהציבור היהודי הבוגר בדעה שצריך להיות מעמד שווה בישראל ל-3 הזרמים הגדולים ביהדות – אורתודוכסי, קונסרבטיבי ורפורמי.

רוב הציבור מתנגד לחוק המרכולים. 66% סבורים כי הכרעות דוגמת פתיחת מרכולים ותחבורה ציבורית בשבת, צריכות להיות בידי הרשויות המקומיות ולא בידי שר הפנים לכלל המדינה. זו עמדתם של 59% ממצביעי הליכוד, וכמובן של רוב גדול של שאר המפלגות האזרחיות.

רק 20% מהציבור תומכים בעמדתן של המפלגות החרדיות הדורשות לפטור את תלמידי הישיבות משירות צבאי או אזרחי בטענת "תורתו היא אומנותו". בניגוד לציבור החרדי, הרי רק 40% מן הציבור הדתי תומכים בכך, ובקרב הציבור המסורתי והחילוני מדובר במיעוט קטן ביותר המקבל את עמדת החרדים. יודגש עוד כי רק 18% ממצביעי הליכוד מקבלים את העמדה החרדית, ובשאר המפלגות האזרחיות אין כמעט איש התומך בעמדתם.

84% תומכים בחופש דת ומצפון, 57% תומכים בהפרדת דת ומדינה. 74% אינם מרוצים מפעילות הממשלה בנושאי דת ומדינה.

רק מיעוט קטן [20%] תומך בטיעון של המפלגות החרדיות הדורשות לפטור משירות צבאי או אזרחי את אברכי הישיבות כיון ש"תורתם אומנותם". 27% סבורים שיש לגייס את כולם לשירות סדיר באורך מלא, והרוב [53%] בדעה כי יש לקבוע מכסה של פטורים למצטיינים, ואת היתר - על פי בחירה של צה"ל בהתאם לצרכי הצבא ‏וכישורי הצעיר – יש לחייב להתגייס, והשאר – יחויבו בשירות לאומי-אזרחי. ‏

57% מסכימים לאמירה כי יש התחזקות של מגמות הדתה בישראל ומביעים התנגדות לכך. 10% מסכימים לאמירה אך מביעים תמיכה במגמות ההדתה. 33% אינם מסכימים כי יש בישראל התחזקות של מגמות הדתה.

80% מהציבור היהודי הבוגר בדעה כי יש לכפות את לימודי הליבה גם בחינוך החרדי. תומכים בכך מצביעי כל המפלגות חוץ מהמפלגות החרדיות. 78% ממצביעי הליכוד תומכים בכך, וכמובן אחוז גבוה יותר בשאר המפלגות, דוגמת כחול לבן [95%].

סקר מדד הדת והמדינה נערך על ידי מכון סמית בחודש אוגוסט 2019 על בסיס מדגם מורחב של 753 איש/ה המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה 3.6% ±. סקר משלים מצומצם נערך על ידי מכון סמית ב-22 בספטמבר 2019 על בסיס מדגם מייצג של 600 איש/ה המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל [טעות הדגימה ±4%].