ההשתלמות בבא''פ אליקים
ההשתלמות בבא''פ אליקיםצילום: דובר צה"ל

הגיעה לסיומה ההשתלמות המטכ"לית ללחימה בלבנון בהובלת עוצבת "געש" וחטיבת גולני, שארכה שבוע והתקיימה בבא"פ אליקים.

מדובר באירוע מרכזי וגדול בהיערכות לשיפור הכשירות והמוכנות ללחימה בלבנון, ובמסגרתו אומנו מפקדי צה"ל מדרגת סא"ל ומעלה מזרועות האוויר, הים, היבשה ומכלל האגפים והפיקודים.

מטרת ההשתלמות היא להוות בסיס ידע עבור המח"ט והמג"ד לאימון פקודיו באופן מדויק וקטלני יותר, לקראת לחימה אפשרית בלבנון. התשתית הטכנולוגית המיוחדת שהוקמה בעבורה מאפשרת המשך העמקה ושיפור הכשירות המבצעית בדרג המ"פ, המ"מ והמ"כ וכמו כן הכרת הכוחות והיערכות האויב, אתגרי התמרון בחזית הצפונית ויצירת שפה משותפת מקצועית סביב הטכניקות הקרביות המותאמות לחזית הצפונית.

המטרה: שיפור הכשירות והמוכנות ללחימה בלבנוןדובר צה"ל

לכך, נלווה חלק מקדים של כתיבת ספר טכניקות קרביות, וכן העמקה ולימוד מודיעיני על הגזרה שכלל המפקדים המשתתפים בהשתלמות חויבו לעבור. בנוסף, במהלך חודש אוגוסט עברו כלל מפקדי החטיבות הכנה דו-יומית להשתלמות, שכללה שיח עם הרמטכ"ל, סקירות מודיעיניות ואג"מיות לצד מורשת קרב ממלחמות לבנון.

ההשתלמות המבצעית הורכבה משלוש תחנות אינטראקטיביות, ואחת המשלבת הליכה בכפר אויב מדומה - כאשר כולן שילבו בתוכן אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. בכל אחת מהן המפקדים תרגלו כצק"ח (צוות קרב חטיבתי) או כצק"ג (צוות קרב גדודי) את כל מעגל נוהל הקרב - תכנון מראי האויב, תכנון תוכנית קרב על מרכיביה (תמרון, אש וכו'), ניהול קרב ותחקיר.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

התחנות תופעלו על-ידי מג"ד האחראי על כתיבת התרחישים והזרמת האירועים תוך כדי התרגול יחד עם צוות טכנולוגי של חברות "בגירה מערכות בע"מ" ו"סינדיאנה טכנולוגיות", שסייעו למאמץ המתקדם לבניית תמונת שדה קרב מדויקת וויזואלית.

כל תחנה (ארבע בסה"כ) עסקה בנושא אחר - הכרעת הרכיב ההתקפי, התגברות על מעכבי תמרון ונטרול מארב, כיבוש מתחם כפרי ותחנת שטח המציגה כפר לבנוני ומדמה הליכה בשטח האויב.

לש"ביית בא"פ אליקים נהפכה לכפר לבנוני חי באמצעות תפאורה מציאותית, שחקנים ותלבושות, כל זאת על מנת לאפשר למפקד לראות ולהבין דרך הרגליים כיצד ייראה שדה הקרב בלבנון. במהלך התחנה הוצג למפקדים סיפור הכפר על ידי שחקנים - מהשגרה היום-יומית של האזרחים שכוללת קניות בשוק, תפילה במסגד, ילדים משחקים ברחוב ותלמידי בית ספר, ועד לשגרת כוחות האויב הממוקמים בכפר - מיקומי מחסני האמל"ח, פריסת הלוחמים ועוד.

בין האמצעים הטכנולוגיים, ניתן למצוא סרטון מציאות מדומה ב-360 מעלות - כדי להסביר למפקדים מה יהיו הגורמים שיעכבו את התמרון בלחימה הבאה וכיצד יהיה עליהם להתמודד איתם, נעשה שימוש בסרטון מציאות מדומה ב-360 מעלות הנצפה באמצעות משקפי VR וממחיש את התנהלות חיזבאללה על כל פרטיו.

פרט לכך, הסתייעו המפקדים בשולחן חול דיגיטלי תלת ממדי, בעל מסך מגע המאפשר למפקד המתרגל בתחנה לנהל את הלחימה בצורה מדויקת יותר של טוואי השטח תוך ראיית כוחות האויב, כוחותינו והאמל"ח.

ההשתלמות חולקה לארבע תחנות העוסקות בהיבטים השונים של המענה הלוגיסטי לכל צוות קרב, גדוד וחטיבה, וכן לשטחי הכינוס. התחנות הורכבו מתצוגות אמל״ח מתקדם וכן מחלקים מעשיים. מטרת התחנה היא לחזק את ההיכרות עם תפיסת ההפעלה הלוגיסטית במתאר הצפוני ואתגרי התמרון בחזית הצפונית בדגש על האיום הנשקף לכוחות הלוגיסטיים ויצירת שפה משותפת מקצועית סביב הטכניקות לביצוע מבצעים לוגיסטיים מורכבים.

בהשתלמות באה לידי ביטוי תפיסת הרשת הלוגיסטית שפותחה על מנת לחסוך זמן ונותנת זמינות של אמצעים קבועים לצורך המבצעי.