הרב שלמה סובול
הרב שלמה סובולצילום: גיא טייב

להכנות לראש השנה יש נקודות מבט שונות. יש הכנות אישיות, משפחתיות ויש הכנות שהן ייחודיות לרב קהילה.

הרב שלמה סובול, ראש מרכז ברקאי המכשיר רבני קהילות, משתף את ערוץ 7 בהיערכות האישית שלו לימים הנוראים.

"יש שתי תקופות בשנה שרבנים מאוד עסוקים: הימים הנוראים ופסח. אז בפסח כולם מבינים במה הרב עסוק. אבל בימים הנוראים יש כמה משימות שעומדות לפתחו של הרב. הראשונה, היא כבר החל מחודש אלול, להתחיל לכוונן את הקהילה ואת עצמו לקראת הימים הנוראים.

''אנחנו יודעים שככל שמתכוננים לימים האלה ההשפעה שלהם גדולה יותר. היום זה לא כזה טבעי כמו בעבר, שכשמגיע חודש אלול כולם נכנסים לאווירה וזה תפקידו של הרב".

"כשמדברים על ראש השנה ספציפית, הרב צריך לדאוג לנושא של בעלי התקיעה, לדבר איתם וגם עם המקריאים לבעל התוקע שצריכים להכיר את כל ההלכות. כמובן שהרב עצמו מתכונן לדרשות של הימים הנוראים. זה אחד הזמנים המרכזיים בשנה שהלב פתוח וצריך לומר את הדברים הכי חזקים כדי שייכנסו את הלב. בתוך זה כמובן יש את כל השאלות ההלכתיות של יום הכיפורים וסוכות".

נושא נוסף שעומד יותר מתמיד בחגים בראש סדר העדיפויות של הרבנים הוא הטיפול בחלשים בקהילה ובמיוחד באלו שנזקקים ליותר תשומת לב - כמו רווקים או רווקות מבוגרים, קשישים, אלמנות ואלמנים.

"יש משפחות, רווקים ובודדים שהם לעתים פחות במרכז הקהילה. הרב צריך לשים לב היטב לדבר הזה. הוא בעצמו יכול לארח וגם לדאוג שחברים בקהילה מתקשרים אליהם, משוחחים איתם ומזמינים אותם. רוב האנשים בקהילה רוצים לעשות את זה אבל מירוץ החיים והזמן לעתים משכיח מהם את אותם אלו שנשארו לבד. ברגע שמבקשים, כולם עושים זאת בחפץ לב", מסביר הרב סובול.

לדבריו, "נקודה נוספת שחשובה בימים הללו היא חיזוק הקשרים בתוך הקהילה. רבנים מאוד חושבים על זה שהיחסים בינם לבין הקהל וגם בתוך הקהילה יהיה של כבוד והערכה. זה לא תמיד קל, כי הרב בסופו של דבר הוא פוסק הלכה ולעתים הדברים לא מתקבלים על ידי מאה אחוזים מהקהל. מצד שני הוא אינו רוצה שזה יפגע בקשר האישי שיש, במיוחד בימים הנוראים שתמיד מנסים לתקן את מערכות היחסים בין אדם לחברו".

וכמובן יש את עניין הדרשות שלרב סובול חשוב להתעכב עליו כדי להסביר שלא מדובר עבור רב קהילה בעניין של מה בכך.

"דרשה של ראש השנה, נראית כביכול כמשהו שקל להכין. אבל כשרב בא להחליט מה להגיד בראש השנה לפני התקיעות, זה לא שהוא שלף את זה לפני רגע. הוא עסוק בזה שבועות רבים ותוהה מה באמת הנושא הכי חשוב בעם ישראל או בקהילה שחשוב לדבר עליו. אחרי זה הוא חושב באיזה אופן כדאי לדבר עליו כדי שיהיה מזה צידה לחיים וכמובן להכניס בזה צד הלכתי ולא פחות חשוב: לעניין את כל מגוון האנשים בקהל".

"הקהל בסופו של דבר מקבל עשר דקות דרשה, שלפעמים הושקעו שבועות כדי להגיע אליה. גם אז צריך הרבה תפילות לקב"ה שזה יישמע בצורה הנכונה ויובן היטב", מסכם הרב סובול.