גרמניה
גרמניהצילום: אייסטוק

האם גרמניה תסתיר בקרוב מהציבור את המסמכים והתיקים הסודיים של השטאזי, המשטרה החשאית וגוף הריגול העיקרי של גרמניה המזרחית?

למרות מחאות רבות מצד היסטוריונים וחוקרים, שטענו כי מדובר בצעד שימנע מהם לבצע מחקר אמיתי על פעילות המשטרה החשאית הידועה לשמצה שפעלה במזרח גרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה, החליטו חברי הפרלמנט הגרמני להצביע בעד הצעת החלטה להעביר את כל התיקים הסודיים והמסמכים שתיעדו את הפעילות של השטאזי אל הארכיונים הלאומיים ולהותיר אותם שם.

מאז פסקה פעילותו של השטאזי בשנת 1990, נותרו מיליוני מסמכים ותיקים סודיים על הפעילות החשאית שביצעו אנשי הארגון, לרבות מעקב ומעצרים של אזרחים תחת תואנות שווא שונות, עינויים רבים, וסודות ריגול שנותרו מאותה תקופה.

היסטוריונים וחוקרים רבים עסוקים מאז האיחוד בין גרמניה המזרחית והמערבית במחקר סביב פעילות השטאזי, ולטענתם הצעד של ממשלת גרמניה ימנע מהם להמשיך במחקרים וחשיפת האמת סביב פעילות הארגון המפורסם.

עם זאת, יוזמי הצעת החוק טענו כי "התיקים יישמרו טוב יותר בארכיוני המדינה ועדיין יהיו נגישים לחוקרים והיסטוריונים".

רולנד ג'אן, הנציב הפדרלי לעניין תיקי השטאזי, אמר כי "התיקים יישמרו טוב יותר ויוכלו לעבור תהליך דיגיטציה שישמור את המידע עליהם. המידע יהיה זמין גם בעתיד להיסטוריונים, עיתונאים ובני משפחותיהם של קורבנות השטאזי".

כאשר התיקים היו פתוחים לציבור, יכלו מאות אלפי תושבי גרמניה המזרחית לשעבר לקרוא מה ביצעו אנשי השטאזי לבני משפחותיהם שנעלמו עו עונו ע"י המשטרה החשאית לשעבר.