אזרחות ספרדית
אזרחות ספרדיתצילום: איסטוק

המירוץ אחר אזרחות ודרכון ספרדיים: בתאריך 30 בספטמבר הסתיימה האפשרות שהעניקה ממשלת ספרד לצאצאי יהדות ספרד לבקש חזרה אזרחות ספרדית.

עם פקיעת התאריך התברר כי 127 אלף צאצאים של יהודי ספרד הגישו בקשות לקבלת אזרחות ספרדית, וכעת ייבדקו הבקשות על ידי שלטונות ספרד.

בראש הרשימה עומדים יהודים תושבי מקסיקו שהגישו 20 אלף בקשות לאזרחות ספרדית. לאחר מכן נמצאים ברשימה יהודי וונצאולה וקולומביה. בשנת 2015 העבירה ממשלת ספרד חוק המאפשר לצאצאיהם של יהודים שגורשו מספרד לבקש חזרה את האזרחות הספרדית.

מגישי הבקשות נדרשו להוכיח קשר משפחתי עם ספרד מימי הביניים, מה שהקשה על רבים את התהליך. כמו כן, הם נדרשו לקבל אישור עורך דין ספרדי על היותם ממוצא ספרדי.

המבקשים גם נדרשו לעבור מבחנים על התרבות והחוקה הספרדית, ולהוכיח שליטה בשפה הספרדית. בניגוד למקובל על פי החוק הספרדי, מי שתאושר לו הבקשה לקבלת אזרחות ספרדית יוכל לשמור גם את אזרחותו הנוכחית ולהחזיק באזרחות כפולה.

ספרד בדרך כלל איננה מאפשרת לאזרחיה להחזיק באזרחות כפולה, אולם הפעם הוחלט לאפשר זאת. בפורטוגל השכנה עדיין מתאפשר ליהודים צאצאי יהודי פורטוגל הגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית.

היסטוריונים מעריכים כי לפני גירוש ספרד במאה ה-15 חיו בספרד 200 אלף יהודים, שמרביתם גורשו לצפון אפריקה, מדינות הבלקן, טורקיה ואמריקה הלטינית. רבים מצאצאיהם מבקשים כיום לקבל חזרה אזרחות ספרדית.