ז'אק שיראק
ז'אק שיראקחגי הוברמן

ביום שני, בעיצומו של ראש השנה, התקיימה הלווייתו של נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק.

מדינת ישראל לא שלחה אף נציג רשמי, כנהוג בהלוויות כאלה, משום שזאת התקיימה, כאמור, בראש השנה.

מנהיגי העולם השתתפו בהלווייתו של שיראק וביניהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון.

העיתונאי אריאל כהנא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "משרד החוץ והמערכת המדינית ראויים לשבח על כך שכדי לשמור על קדושת החג, נמנעו מלשלוח נציג להלווייתו של ז’אק שיראק, שהתקיימה בראש השנה. אלה פניה של מדינה יהודית, ששיראק אגב היה חבר מאוד קטן שלה".

עם זאת, יש מי שטען שהסיבה לכך שלא נשלח אף נציג ישראלי להלווייתו של שיראל היא מורכבת יותר. כך למשל העיתונאי ספי הנדלר שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "ההחלטה של ישראל שלא להיות מיוצגת בלוויה של ז׳אק שיראק בדרג בכיר (נשיא, רה״מ) או אף דרג ביניים (שר חוץ, סגנו, יו״ר פרלמנט) היא הכל חוץ משאלה של בעיה בלוח השנה (הלוויה נערכת בא׳ תשרי)".

הנדלר הסביר את טענתו והביא מספר דוגמאות וביניהן התנגדותו של שיראק לפלישה האמריקנית לעיראק, ביקורו בישראל בשנת 1996 שהתגלגל לעימות עם כוחות הביטחון במזרח ירושלים וגל האנטישמיות שפרץ בצרפת בעת שלטונו בימי האינתיפאדה השנייה.

הוא הוסיף, "שיראק שעוד כיהן כשר תחת דה גול היה אחרון נושאי הדגל של המדיניות הפרו-ערבית של צרפת. שיראק, במשך רוב שנותיו באליזה, מנע התקרבות בין צרפת לישראל בשם ההתנגדות לכיבוש השטחים. ותמיד העניק גב דיפלומטי רב ערך לערפאת, עד יומו האחרון".