מתקפת פתע
מתקפת פתעצילום: הוצאת דביר

ימים אחדים לפני יום השנה ה- 46 לפרוץ מלחמת יום הכיפורים (שללא ספק עונה בדיוק על ההגדרה מלחמת פתע), יוצא לאור ספר חדש מתקפת פתע, על חשיבות ההפתעה כאמצעי להשגת ניצחון מהיר בשדה הקרב, המוכרת היטב משחר ההיסטוריה.

מלחמת המודיעין המתנהלת היום בעיקר במלחמה שבין המלחמות ובצורה גלויה יותר, מטיבה להביא בפני הציבור את מה שהיה צפוי לנו אילו לא פעלנו מעבר לקוי האויב כדי למנוע את מלחמת הפתע.

כל מדינה יכולה ליפול קורבן למתקפת פתע. חווינו זאת היטב ביום כיפור תשל"ד. כל מדינה יכולה להיתפס לא מוכנה. התוצאות קשות: הפסד במערכה, הפסד במלחמה, לעיתים אובדן המדינה. ובכל מקרה, טראומה לאומית.

ישראלים רבים זוכרים היכן היו כאשר יללות הצופרים החרידו את המדינה בצהרי יום הכיפורים. האמריקאים יכולים לשחזר את הרגע שבו שמעו על פיגועי ה־11 בספטמבר. ומיליוני אזרחים סובייטים לא שכחו עד יום מותם איך הלמה בהם הידיעה על הפלישה הנאצית לברית המועצות.

הספר, אינו ספר של קהילת המודיעין. כמוהו יש רבים. הספר, מתקפת פתע: מנהיגות ומודיעין במבחן העליון מעמיד במרכז את הגורם האנושי: ראשי המדינות, המצביאים וקציני המודיעין שאמורים לזהות את עוצמת האיום מצד האויב ולהתמודד עם ההפתעה כאשר היא ניחתת, אך לא פעם נשלטים בידי אמונות, השקפות עולם ודפוסי אישיות וכושלים בהבנת התמונה האמיתית.

מה הביא את סטלין להאמין לשקרים של היטלר ולא לאזהרות מפקדי הצבא האדום טרום מבצע "ברברוסה"? מדוע זלזל גנרל מקארתור בכוחו של הצבא הסיני והביא לתבוסה האמריקאית הגדולה ביותר במאה ה־20? כיצד דחף אלוף אלי זעירא את הקונספציה והוליד את המחדל של מלחמת יום הכיפורים?

המחבר, פרופסור אורי בר־יוסף (שתחומי התמחותו הם מודיעין, ביטחון לאומי והסכסוך הישראלי־ערבי), חודר לעמקי נפשן של דמויות מפתח בכמה ממתקפות הפתע הדרמטיות ביותר במאה ה־20. הניתוח שהוא מציע חדשני. מפגש מבריק בין היסטוריה צבאית לפסיכולוגיה.

ספר מרתק, מלמד ומביא תמונת מצב עדכנית על מלחמות ומתקפות הפתע בעולם המודרני.